Dela

Laholms kommun

Vi gör skillnad för Laholmarna dygnet runt, året om!

I Laholms kommuns äldreomsorg har vi ett öppet arbetsklimat och korta vägar till beslut. Det är lätt att be om hjälp och du har alltid en kunnig kollega nära till hands. Vi värdesätter dina idéer och du får möjlighet att vara med och påverka hur vi arbetar. 

Som medarbetare hos oss ska du kunna få ihop ditt liv på ett bra sätt. Du får schyssta arbetsvillkor och fina möjligheter till utveckling. 

Vi som jobbar här brinner för våra omsorgstagare. Om du också vill känna tillfredställelsen av att hjälpa andra så är detta rätt plats för dig!


Karriärmål
Hälsa
Flexibilitet
Digitala verktyg

Karriärmål 

Hos oss finns en bredd av möjligheter för dig som vill utvecklas. Du kan välja att fördjupa dig och ta mer ansvar inom omsorgsarbetet. Det finns också karriärvägar inom våra olika stödfunktioner som administration, HR, kommunikation och ledarskap. 

  • Ombudsroller: Genom att ta en ombudsroll får du utrymme att fördjupa dig och tar ett större ansvar inom ett område i verksamheten som du tycker är extra intressant. Det kan handla om digitalisering, demens, dokumentation, eller kost. 

  • Planerare: Som undersköterska inom hemtjänsten finns möjlighet att ta rollen som planerare. Du ansvarar för schemaläggning och resursplanering. Det är en roll för dig som gillar att vara spindeln i nätet och har blick för arbetsplanering. Du arbetar för en positiv anda och god arbetsmiljö i arbetslaget.  
  • Andreplanerare: Som andreplanerare delar du din tid mellan att jobba med schemaläggning och resursplanering och som undersköterska ute i verksamheten. 

  • Din väg till en chefsroll: Du som visar intresse och potential för ledarskap och har högskolutbildning kan få möjligheten att avancera och ta en chefsroll i vår organisation. Ett steg på vägen kan vara att gå utbildningen Morgondagens ledare. Teori varvas med praktik och du får coachning från erfarna ledare. Kursen har varit en väg in för flera av våra enhetschefer. 




Utbildning 

Vi satsar på våra medarbetares kompetensutveckling. Baserat på din roll och dina mål planerar vi för att du ska få ut så mycket som möjligt när du jobbar hos oss.

  • En plan för din utveckling: Du har medarbetarsamtal med din chef och då lägger ni en plan för din individuella kompetensutveckling. Du kan även få stöttning i vidareutbildning om det bedöms som relevant för verksamheten. 

  • Läs till undersköterska med full lön: Du som saknar undersköterskeutbildning kan få möjlighet att utbilda dig till undersköterska på betald arbetstid, där jobb varvas med utbildning. Detta erbjuds som en del av den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet. 

  • Silviasyster: Du som är undersköterska och brinner extra för att hjälpa personer med demens kan söka till specialistutbildningen Silviasyster. Efter avslutad utbildning blir du en av våra demensexperter. Du handleder och utbildar dina medarbetare, ger stöd till anhöriga, håller föredrag och sprider kunskap.



Flexibilitet 

För oss är det viktigt att du som medarbetare ska kunna förena arbete och privatliv på ett bra sätt. Vi jobbar för att vara en flexibel organisation där du får möjlighet att påverka när du arbetar. 

  • Hitta ett schema som passar digHos oss finns möjlighet att jobba dag, kväll eller natt. Vi har även ett upplägg för heltidstjänst som heter ständig helgtjänstgöring. Man jobbar 26 i stället för 37 timmar i veckan och arbetstiden är då i huvudsak förlagd till helger. 
  • Välj din sysselsättningsgrad: Du har rätt att välja din tjänsts sysselsättningsgrad. Du har alltid rätt till en heltidstjänst och du har möjlighet att välja deltid utifrån lagstadgad ledighet.
  •  Medbestämmande över schemaläggningen: Schemaläggningen görs ute i organisationen i dialog mellan chefer och respektive arbetsgrupper. Tillsammans med dina kollegor har du inflytande över schemaläggningen. 

 


Digitala verktyg

  • Digitaliserad planering: Inom hemtjänsten använder vi det digitala planeringssystemet TES. 
  • Läkemedelsrobotar: Vi ser till att omsorgstagarna får sin medicin och tar den enligt instruktion. Till hjälp har vi läkemedelsrobotar som distribuerar dospåsar till var och en och påminner dem att ta medicinen.

  • Digitaliserad lås: Inom både hemtjänsten och på våra särskilda boenden har vi digitaliserade lås så du slipper hantera nycklar. 

  • Digital signering: Vi har infört digital signering vid läkemedelsgivning och rehabiliteringsinsatser. Det gör arbetet smidigare för dig och säkrare för vårdtagarna.

  • Digitalt arbetsmiljöverktyg: Tillbud och skador anmäls direkt i vårt digitala arbetsmiljöverktyg. 



Hälsa 

  • Friskvårdskort: Som medarbetare kan du köpa kommunens friskvårdskort med ett löneavdrag på 200 kr per år. Kortet ger dig tillgång till träningsanläggningarna Träningsverkt, Friskis&Svettis, samt kommunens hälsocentrum där det finns både gym och simbassäng. 
  • Kommunpadel: Som medarbetare kan du boka kommunens egna padelbanor. 
  • Hälsocoach: Du kan boka tid med någon av hälsocoacherna som finns inom socialtjänsten. De guidar dig rätt när det gäller kost, motion och andra hälsofrågor. 
  • Rökfri arbetstid: Våra medarbetare har rätt till en rökfri arbetsmiljö därför röker vi inte under arbetstid. 

  • Friskvårdsbidrag: Som medarbetare har du rätt till ett friskvårdsbidrag på 1 000 kr per år.  

Vi är en flexibel organisation med en hjälpsam kultur. Du kommer jobba nära och ha utbyte med kollegor över hela organisationen. Vi tar gemensamt ansvar och stöttar varandra när jobbet bjuder på utmaningar. Resultatet blir som bäst när vi trivs på jobbet och har roligt tillsammans.

Det är högt i tak och korta beslutsvägar. Vi jobbar lösningsfokuserat och utnyttjar vår gemensamma kunskap och kompetens så mycket det går. Vi ger utrymme för kreativitet och det gör att vi är snabba på omställning och utveckling.

Vem trivs hos oss? 
Är du en aktiv person med ett genuint intresse för människor? För att göra ett bra jobb krävs det att du är nyfiken på och öppen för att lära känna människorna som du möter. Vi som jobbar här brinner för att berika och förenkla våra omsorgstagare liv. Vill du också känna tillfredställelsen av att hjälpa andra så är detta rätt plats för dig!

Vår värdegrund
Arbetet vi utför, besluten vi fattar och förhållningssätten som vi jobbar efter ska utgå ifrån Laholms kommuns värdegrund. Ledorden är: 

  • Glädje, uppstår i en trygg och positiv arbetsmiljö där vi stödjer, uppmuntrar och uppskattar varandra.
  • Mod, uppstår i ett tillåtande klimat där vi vågar vara oss själva och visa öppenhet och tydlighet. 
  • Delaktighet och engagemang, uppstår genom att vi tar ett gemensamt ansvar för att informera, lyssna och mötas i goda relationer. På så sätt uppstår en kreativ och utvecklande atmosfär där vi är aktiva, ansvarstagande och nyfikna.  
  • Gott föredöme, visar vi genom att möta andra så som vi själva vill bli bemött. 

  • Verksamheter: Inom vård och omsorgs verksamhet finns bland annat hemtjänst, särskilt boende, korttidsboende, trygghetslarm, dagverksamhet, kost, LSS-verksamhet, och hälso- och sjukvård. 

  • Storlek: Vi är cirka 2 000 medarbetare i Laholms kommun. Inom äldreomsorgen hjälper vi cirka 950 omsorgstagare.

  • Organisation: Kommun

  • Kollektivavtal: Ja 

  • Rätt till heltid: Ja 
  • Delad turer: Nej

Här finns vi

Kontakt

Har du frågor, tveka inte att höra av dig

Malin Karlsson, rekryterare Laholms kommun
076-721 016 20

Linda Thörner, rekryterare Laholms kommun
079-066 30 46


Facklig kontakt

Våra fackliga företrädare når du via Laholms kommuns växel
0430–15 000


Besök Laholm kommuns hemsida

Sociala medier

Lediga tjänster