Tipsa om jobbet

Samordnare till särskilda boenden

Yrke: Samordnare Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 31 mars 2024

Lilla Edet - kommunen med det stora hjärtat

Våra verksamheter - Pilgården på Ström, Soläng i Lödöse och Lindkullen i Lilla Edet - är inne i en spännande förändring. Vi söker nu tre lösningsfokuserade och kommunikativa samordnare som vill följa med oss på denna resa! I dina arbetsuppgifter ingår att samråd med enhetschefer ansvara för den dagliga driften på enheterna.

Vi är en schysst arbetsgivare med närvarande chefer där alla blir sedda och uppskattade. Du erbjuds en trygg anställning, goda möjligheter till utveckling och rätt till heltid om du så vill. 

Karriärmål
Hälsa
Flexibilitet
Förmåner
Ledarskap
Utbildning

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att: 

  • I samråd med enhetschefer ansvara för den dagliga driften på enheterna. 
  • Stödja personalen med planering av den dagliga verksamheten. 
  • Hantera bemanning i Multi Access och introduktion av nya medarbetare tillsammans med ansvarig chef och personal.
  • Samarbeta med undersköterska, sjuksköterska, rehabiliteringspersonal och övriga professioner. 
  • Stödja enhetschefen vid implementering av nya arbetssätt och metoder samt följa upp dessa kontinuerligt. 
  • Vara behjälplig tillsammans med personal att upprätta och följa rutiner.
  • Tillsammans med dokumentationsansvariga säkerställa att dokumentation genomförs enligt rutin. 
  • Ansvara för vissa inköp.
  • Ansvara för in- och utflyttningar från boendet 
  • I samarbete med ansvarig chef hantera fastighetsfrågor.

Tjänsten som samordnare hos oss är relativt ny i organisationen och uppdraget kan därför komma att utvecklas och formas ytterligare efter verksamhetens behov.



Vi söker dig som har gymnasieexamen från vård- och omsorgsprogrammet eller eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer för uppdraget lämplig utbildning.

Vi ser gärna att du har kunskap om och erfarenhet av både den ideella sektorn samt kommunal verksamhet. Erfarenhet av att samordna och leda grupper är meriterande.

För att vara rätt person för den här tjänsten behöver du vara både strukturerad, självgående i ditt arbete och ha förmågan att alltid se möjligheter i olika situationer eftersom du både kommer att planera, organisera och arbeta målinriktat. 

Som samordnare skapar du relationer med såväl dina kollegor, chefer och anhöriga. Du har många kontaktytor såväl muntliga som skriftliga och det är därför viktigt att du är utåtriktad, lyhörd samt behärskar svenska språket väl i tal och skrift. Det är meriterande om du har god datorvana och goda kunskap i digital teknik. 

Det är även meriterande om du

  • har erfarenhet av att arbeta som samordnare eller likvärdig tjänst
  • har erfarenhet av schemaläggning
  • har erfarenhet av systemen Time Care Pool, Pro Capita, Life Care och Multi Access.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och samarbetsförmåga.


    • Verksamheter: Särskilt boende, demensboende, korttidsenhet, dagverksamhet, hemtjänst och personlig assistans
    • Storlek: Ca 500 medarbetare
    • Organisationsform: Kommun
    • Kollektivavtal: Ja
    • Friskvårdsbidrag: Ja, 1 500 kr per år från 2023
    • Rätt till heltid: Ja


    "Min arbetsplats är enligt mig den bästa. Vi bjuder in nya kollegor, tar hand om vikarier och bryr oss om varandra. Jag trivs med både kollegor och ledning." - Michele Hägglund, vårdbiträde


    Detta är vad vi erbjuder våra anställda. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.


    Karriärmål

    Hos oss i Lilla Edet fångar vi upp våra medarbetares intressen och kunskap. Det innebär att du till exempel kan få delta i olika projekt, stora som små, där du får möjlighet att använda dina kunskaper och få utvecklas inom din yrkesroll. 

    • Ombudsroll: En ombudsroll innebär att du får ett utökat ansvar inom ett område som du brinner extra för, till exempel palliativt ombud. 
    • Fast omsorgskontakt: Inom hemtjänsten arbetar vi med fast omsorgskontakt som innebär att medarbetare har ett utökat ansvar för de omsorgstagare de besöker mer frekvent – allt för att förbättra arbetsmiljön för medarbetare och för att förbättra personalkontinuiteten. Syftet är också att våra omsorgstagare ska känna en större trygghet i sina insatser. På särskilt boende har vi kontaktpersoner.

    • Jobba administrativt: Har du rätt kvalifikationer har du möjlighet att jobba administrativt som till exempel koordinator eller samordnare. Du som jobbar i omsorgen kan även få mer administrativa arbetsuppgifter, som till exempel schemaombud eller dokumentationsombud.
    • Ambassadör: Som ambassadör i våra verksamheter jobbar du för att göra yrket attraktivt, du kan vara med ute på t.ex. mässor och öppet hus där du berättar om din verksamhet.



    Hälsa

    Hos oss är din hälsa viktig för att du som medarbetare ska må bra och ha en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför jobbar vi kontinuerligt med att utveckla vårt hälsofrämjande synsätt och locka dig att testa nya hälsofrämjande aktiviteter. 

    • Hälsoinspiratörer: Som hälsoinspiratör har du som uppdrag att inspirera dina kollegor och samordna aktiviteter på din arbetsplats, till exempel så kan du vara med och planera utvecklingsdagar, tävlingar, utmaningar m.m. 
    • Friskvårdsbidrag: Vi erbjuder friskvårdsbidrag där du kan välja mellan en rad olika fysiska aktiviteter, kostrådgivning och massage. Som tillsvidareanställd erbjuds du 1 500 kr per år.

    • Friskvårdsaktiviteter: Under året ordnar vi olika friskvårdsaktiviteter, allt ifrån guidad svamptur och motionslopp till yogapass och meditation. Vissa är gratis och andra har ett subventionerat pris. 

    • Företagshälsovård: Företagshälsovården jobbar hälsofrämjande, förebyggande och rehabiliterande. Kontakt med företagshälsovården förmedlas genom din chef, med undantag för stöd vid risk- och missbruk då du som medarbetare själv kan ta en kontakt. 
    • Besök hos mödravården: Som blivande förälder har du rätt att besöka mödravården två gånger med bibehållen lön. 
    • Rökfri arbetstid: För din hälsa tillämpar vi rökfri arbetstid. 



    Flexibilitet

    • Rätt till heltid: Vi vill att våra medarbetare ska ha en trygg anställning och därför erbjuder vi alla som vill möjlighet att jobba heltid. 
    • Kortare arbetsvecka: Vi tillämpar en 37-timmars arbetsveckor så du får några extra timmar i veckan till dig själv.
    • Flexibla arbetsplatser: Hos oss har du möjlighet att testa på att jobba inom olika verksamheter. På så sätt inspireras vi av varandras kunskaper och det är alltid nyttigt när medarbetare från en annan verksamhet kan ge oss nya perspektiv och se saker som vi gör bra och saker som vi kan bli bättre på. 
    • Flexibelt extrajobb: Som vikarie hos oss har du möjlighet att önska arbetspass så du kan planera och kombinera ett extrajobb hos oss med till exempel studier. 



    Förmåner

    • Trygg anställning: Vi ser till att du har en trygg anställning hos oss med hjälp av olika försäkringar. 
    • Rabatterat gymkort: Nordic Wellness erbjuder anställda inom Lilla Edets kommun 25% på alla årskort. Klubb-avgift och eventuella kortavgift tillkommer som engångssumma när du startar ditt medlemskap.

    • Företagskort Premium på STC: Lilla Edets kommun har ett samarbete med STC och som anställd kan du teckna ett Företagskort Premium på STC till ett pris på 299 kr/månad.
    • Extra ersättning vid föräldraledighet: Om du varit sammanhängande anställd hos oss under minst 365 dagar före du går på föräldraledighet har du rätt till 10% av ditt lönebortfall enligt kollektivavtal.

    • Fler semesterdagar: Vårt kollektivavtal ger dig dessutom fler semesterdagar än vad som är lagstadgat från och med året du fyller 40.
    • Pensionsrådgivning och löneväxling: Vi erbjuder pensionsrådgivning och du har i vissa fall möjlighet att löneväxla till tjänstepensionsförsäkring. 

    • Privatleasing: Pendlar du till jobbet? Då erbjuder vi förmånlig privatleasing av miljöbil. Att leasa är både bekvämt och bekymmerslöst. Service ingår såklart.  
    • Kaffe och te: På din arbetsplats har du tillgång till gratis kaffe och te.



    Ledarskap

    Hos oss jobbar engagerade och kunniga chefer som är insatta i det dagliga arbetet. 

    • Nära ledarskap: För oss är det viktigt att våra chefer är närvarande och involverade i det dagliga arbetet, därför har cheferna inom äldreomsorgen alltid sin arbetsplats ute i våra verksamheter. 

    • Ledarskapsutbildade chefer: Våra chefer har genomgått utbildning inom utvecklande ledarskap. 
    • Ledarskapsprogram: Vi har ett program för chefer som är nya inom vår organisation. Det pågår under ungefär ett års tid och startar varje höst. Programmet ger dig verktyg och kunskap som du kan använda för att få en bra start i din ledarroll. Verktygen du får lära dig ska skapa förståelse och underlätta ditt uppdrag. 



    Utbildning

    • Introduktion: Som nyanställd hos oss genomgår du en introduktionsutbildning för att du ska få en bra och trygg start på det nya jobbet.
    • Språkstöd: För dig som har grundläggande kunskaper i svenska men behov av att vidareutveckla din svenska, finns våra språkombud som ett stöd för dig i ditt arbete.

    • Äldreomsorgslyftet: Vi är en del av den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet vilket kan ge dig chansen att utbilda dig till undersköterska samtidigt som du jobbar och får full lön.
    • Specialistutbildning för sjuksköterskor: Det finns möjlighet för sjuksköterskor att utbilda sig till distriktssjuksköterska eller att få en vidareutbildning inom demens och psykiatri.
    • Egen utbildningsplan: Alla medarbetare har en egen utbildningsplan där vi bockar av de utbildningar som är obligatoriska för din yrkesroll. I samband med medarbetarsamtalet har du möjlighet att lyfta den kompetensutveckling du ser att du har behov av för att lyckas i ditt arbete.

    • Utbildningsbibliotek: Via intranätet hittar du vårt utbildningsbibliotek där du kan se vilka webbutbildningar vi kan erbjuda. Vissa utbildningar är obligatoriska, andra är frivilliga. Tillsammans med din chef kommer ni överens om utbildningar du kan gå utifrån verksamhetens behov. 
    • Interna återkommande utbildningar: Vi erbjuder våra medarbetare fler interna utbildningar inom bland annat förflyttningsteknik, brandsäkerhet, läkemedelsutbildning och handledarutbildning.
    • Validering: Är du tillsvidareanställd men saknar formell utbildning? Då kan vi erbjuda dig validering av din kunskap. 
    • Demens ABC: Alla medarbetare kan gå utbildningen Demens ABC via Svenskt demenscentrum på arbetstid.

    • Bidrag till kurslitteratur: Vi erbjuder medarbetare möjlighet att utveckla sig inom sin profession och du kan få bidrag till kurslitteratur.

    Här finns vi

    Här finns vi

    Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

    Mariette Axelsson Horst
    0520-659822

    Catrine Andersson
    0520-659609

    Facklig kontakt

    Kommunal
    lillaedet.vanervast@kommunal.se


    Besök Lilla Edets webbsida

    Sociala medier

    Räkna ut resväg

    Mer om oss

    Läs mer om Lilla Edets kommun

    Ansök nu