Sommarjobb i vård och omsorg

Tillsammans med arbetsgivare runt om i landet driver Go Care årligen en digital mässa och kampanj för att inspirera till sommarjobb inom äldreomsorg och funktionsstöd. 

2024 slogs flera rekord

  • 13,6 miljoner visningar i TikTok, Snapchat och Meta
  • 146 000 besök på sajten
  • 11 000 ansökningsaktiviteter
  • 65 arbetsgivare från norr till söder, SKR, Vårdföretagarna och Vård- och omsorgscollege Fyrbodal. 

Missa inte chansen 2025!

Engagera och möt upp kandidater som söker sommarjobb i er region redan idag! 

Kontakta ossTill mässajt

Tre vänner i vårdkläder håller om varandra

”Jakten på Sveriges omsorgsstjärnor – säsong 2”

Temat för kampanjen och den digitala jobbmässan var 2024 ”Jakten på Sveriges omsorgsstjärnor”. 2025 kör vi säsong 2 av det framgångsrika konceptet!

Jakten leds till våren av Hampus Nessvold och Siw Malmkvist. Två generationer, två inspirerande röster! Hampus, hyllad skådespelare och komiker och Siw en ikon inom svensk musik och kultur. Det är för andra gången de engagerar sig i frågan tillsammans med oss på Go Care. Under våren kommer de tillsammans ge allt för att hjälpa till att sätta strålkastarljuset på sommarjobben i omsorgen!

Kopplat till teamat görs filmklipp i vilka rekryteringen av vikarier anspelar på en talangshow. 2024 hade det stort genomslag i TikTok, Snapchat och Instagram, där vi når 18-30 åringar idag och där det krävs oväntad kommunikation för att nå fram. En stor del av temat handlar också om att synliggöra omsorgsstjärnor runt om i landet som redan testat jobbet och trivs. De är dem som bäst kan inspirera andra.

Så kan er digitala mässmonter se ut!

På sommarjobbssajten kan besökare söka jobb i hela landet. Jobbannonserna de möter är som modernt utformade digitala mässmontrar. Här kan ni lyfta höjdpunkter, ha bilder, videohälsningar och snabbansökan kopplat till ert eget rekryteringssystem. Allt för att öka intresset hos kandidater och göra det lätt för dem att söka. Se ett exempel här

Go Cares redaktion gör jobbet med att skapa er jobbannons, så det kräver näst intill inget arbete för er. Vill ni så kan vi även hjälpa er med foto och film. 

Vårt samarbete med Go Care ger oss mycket inspiration och konkreta verktyg. Vi ser att det ger resultat, t.ex. lyckades vi till sommaren rekrytera många bra vikarier.”
Annelie Sköld, verksamhetschef Socialförvaltningen, Äldreomsorgen, Bollnäs kommun
”Vi har inspirerats mycket av vårt samarbete med Go Care och tack vare det lyckades vi bra med rekryteringarna inför sommaren.”
Bitte Westerlund, områdeschef hemtjänst Arjeplogs kommun

Lyckas attrahera drömvikarier från olika målgrupper!

Vårdstudenter, jobbsökare och jobbonärer! Drömvikarier kan finnas inom många olika målgrupper. Tillsammans med oss får ni kraft att inspirera flera olika målgrupper att sommarjobba i omsorgen.

Inspirera genom hela kandidatresan

Att få in ansökningar är bara första steget för framgångsrik rekrytering av sommarvikarier. Därefter ska kandidaterna tacka ja till intervju och jobb, inte hoppa av och trivas väl på plats. Via oss kan ni även få stöd i att resurseffektivt stärka er preboarding, onbarding och offbarding.

Vanliga frågor 

Kräver det mycket tid att medverka?

NEJ! Att synliggöra jobben i branschen lokalt kring er och att möta kandidater via denna plattform kräver bara ett fåtal timmars jobb av er och ger ett stort värde utan ytterligare insats. Ni väljer sedan utifrån era arbetssätt och resurser om ni även vill nyttja delar för att stärka er kandidatresa. 

Får materialet användas i ens egna kanaler?

JA! Ju mer det sprids desto bättre, men det är inget måste. 

Vad kostar det?

FRAMGÅNGSRIK REKRYTERING SPARAR PENGAR! Kontakta oss så får ni ett prisförslag och vi kan visa hur den investeringen blir en plusaffär. Att stå utan vikarie en vecka för endast en person i hela er personalstyrka kostar cirka 10 000 kr i övertidsersättning. 

Är det för sent att hoppa på?

ALDRIG! Ju förr desto bättre, men all vår data visar att oavsett när under våren ni ansluter till mässan så genereras värdefulla resultat för rekryteringen. Det går också väldigt fort att komma igång på bara ett par dagar. 

Kan man både marknadsföra jobben själv i sina kanaler och vara med på den här mässan? Blir det inte dubbelt eller konkurrens?

TVÄRTOM! Ju mer jobben i omsorgen syns på ett spännande sätt desto fler kommer klicka på era egna annonser. Att Go Cares material om att jobba i branschen syns för era kandidater ger bara en klassisk PR-effekt för er egen annonsering. Vill ni samordna er egen annonsering med det som görs via Go Care så går det jättebra. Vidare är Go Care en kanal, det är precis som en fysisk mässa bara att den är digitalt. Ska ni vara med på en fysisk mässa så förväntar ni er att den marknadsförs och synliggör att ni är en av utställarna samtidigt som ni gör annan egen marknadsföring. 

Tidigare kampanjer

Läs mer om Go Cares sajter och kampanjer