Många har fördomar om jobben i vård och omsorg och söker därför inte även om de vet att det finns jobb. Ett första steg för att ändra på det är att väcka känslor och nyfikenhet. Särskilt i kanaler som TikTok, Snapchat och Instagram, där vi når 18-30 åringar idag, behövs oväntad kommunikation för att få genomslag. 2024 gjorde vi detta genom att iscensätta rekryteringen av vikarier som en talangshow. I fokus står målgruppen man jobbar för.
Utöver kampanjsajten spreds kampanjen också i sociala medier som Snapchat, TikTok och Instagram. Resultatet blev 13,7 miljoner visningar i sociala medier och 146 000 besök på sajten.
Tillsammans med skådespelaren Hampus Nessvold riktade vi också strålkastarljuset på omsorgsstjärnor som redan testat jobbet och trivs. De är dem som bäst kan inspirera fler att testa jobbet.
Här hittar du alla avsnitt där Hampus intervjuar Lina och Said om deras upplevelser.
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev så får du tips, eventinbjudningar, och erbjudanden! Missa inte det.