Tipsa om jobbet

Specialistundersköterskor med omsorgshandledaruppdrag till äldreomsorgen

Yrke: Specialistundersköterska Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 18 april 2024

Välkommen till en arbetsplats där vi verkligen bryr oss om varandra!

Vi söker nu specialistundersköterskor till äldreomsorgen i Kungälvs kommun. Ditt arbete ska leda till att hyresgästerna och/eller omsorgstagarna upplever inflytande över sin vardag samt erhåller en trygg och säker omvårdnad. Du bidrar till att de äldre upplever ett värdigt liv och känner välbefinnande.

Här tar vi alla ett gemensamt ansvar för verksamhetens utveckling och framgång, oavsett roll och erfarenhet. Vi känner stolthet över det viktiga arbetet vi utför för Kungälv kommuns invånare som är i behov av vårt stöd. Hos oss får du garanterat ett jobb som både är roligt och stimulerande. 

Vi är måna om att du mår bra och får chans att utvecklas. Därför erbjuder vi flera fina förmåner och möjligheter som friskvårdsbidrag, företagshälsovård och utbildning.  

Karriärmål
Förmåner
Ledarskap
Digitala verktyg
Utbildning


Karriär 

Vi är en kommun i ständig utveckling, vilket innebär att du som medarbetare hela tiden får möjlighet att uppdatera din kompetens och få goda möjligheter till att utvecklas inom ditt yrke. Vi har löner som grundas på din arbetsprestation. 

"Jag har tidigare jobbat som undersköterska. När jag insåg att jag ville vidareutveckla mig sökte jag in till en utbildning som specialistundersköterska inom demens. Därefter fick jag tjänsten som aktiveringspedagog i kommunen, ett jobb som jag nu haft i ungefär ett års tid." - Mariell Hoff, aktiveringspedagog.

Hos oss finns det olika möjligheter till utveckling utifrån din kompetens och erfarenhet. Här är några exempel. 

  • Ombudsroll: Som ombud fördjupar du dig inom ett område och stöttar dina kollegor genom dina kunskaper. Exempel på områden du kan bli ombud inom är digitalisering, kost, hygien och dokumentation. Inom vissa ombudsroller träffas du i nätverk. 
  • Omsorgshandledare: Som omsorgshandledare handleder och stärker du dina kollegor i det dagliga arbetet.
  • Planerare/koordinator: Som planerare/koordinator ger du förutsättningar för en god planerad verksamhet. Du kvalitetssäkrar planeringen utifrån individens behov utifrån tillgänglig personal i verksamheten. 
  • Yrkesinfluencer: Som yrkesinfluencer deltar du på mässor och möter elever i grundskolan och gymnasiet där vi marknadsför yrket.  
  • Handledare för elever: Som handledare har du hand om elever som går omvårdnadsprogrammet och ska göra sin praktik hos oss. Det är en viktig del av utbildningen och att den blir bra kan avgöra om de vill fortsätta att jobba inom vården. 



Hälsa

En framgångsfaktor för oss är att vi erbjuder hälsofrämjande arbetsplatser. En god hälsa är viktigt för att klara av de utmaningar vi möter i vardagen. Systematiskt arbetsmiljöarbete och delaktighet är några av grunderna för att skapa en hälsofrämjande arbetsplats. Här är några andra exempel:

  • Friskvårdsbidrag: Ja, 1 500kr för helårsanställda. Delårsanställda får motsvarande anställd tid. Timanställda 300kr/halvår förutsatt att du jobbat tre månader och minst 40% i sysselsättningsgrad. 
  • Personal och- krisstöd: Du kan få stöd i både arbetsrelaterad och privat problematik, per telefon eller personligt besök. Tjänsten är tillgängliga dygnet runt per telefon och du är anonym gentemot din arbetsgivare.
  • Företagshälsovård: Du har tillgång till företagshälsovård vid arbetsrelaterade frågor.
  • Subventionerade motionslopp: Vi vill uppmuntra till motion och erbjuder därför att betala en del av anmälningsavgiften till motionslopp som till exempel Blodomloppet och Vårruset. 
  • Ersättning för nikotinhjälpmedel: Vi tillämpar rökfri arbetstid, därför erbjuder vi möjligheten att få ersättning för nikotinhjälpmedel.



Förmåner

För oss är det viktigt med balans mellan arbetsliv och privatliv, därför erbjuder vi olika extra förmåner så du även får fördelar privat av att jobba hos oss.

  • Korta arbetsveckor: Vi tillämpar 37-timmars vecka för personal som omfattas av Kommunals avtalsområde.
  • Extra semesterdagar: Är du över 40 år och 50 år får du extra semesterdagar.
  • Billigare resor med kollektivtrafiken: Som anställd på Kungälvs kommun får du chansen att resa med kollektivtrafiken till ett förmånligt pris. Kungälvs kommun är företagskund hos Västtrafik, vilket gör det möjligt för dig att köpa deras årsbiljett på avbetalning under tolv månader. Jämfört med att köpa tolv månadsbiljetter kan du spara tusentals kronor.
  • Miljöbil: Vi erbjuder alla våra tillsvidareanställda medarbetare som uppfyller villkoren i ”Regler för innehav av personalbil” att hyra miljöbil under tre år.
  • Kaffe och te: Alla medarbetare har tillgång till gratis kaffe och te på arbetsplatsen. 



Ledarskap

Hos oss jobbar engagerade och kunniga chefer som insatta i det dagliga arbetet. 

  • Nära ledarskap: För oss är det viktigt att våra medarbetare känner närvaro och stöd från sina chefer. Cheferna befinner sig i samma lokal som sina medarbetare och är involverade i det dagliga arbetet. De är tillgängliga för att ge stöd och hjälp när det behövs. 



Digitala verktyg

Vi är inne i en digitaliseringsresa. Målet är att förbättra dagarna för våra medarbetare och de som vi ger stöd åt. Här är några exempel på hur långt vi kommit med införandet av välfärdsteknik. 

  • Digitaliseringssamordnare: En person som arbetar verksamhetsövergripande med digitalisering.  
  • Digitaliseringsombud: Stöttar sina kollegor och de vi stödjer i användandet av digitala hjälpmedel. 
  • Välfärdsteknik och surfplattor: På våra vård- och omsorgsboenden använder vi välfärdsteknik och surfplattor för att hitta på aktiviteter tillsammans med hyresgästerna. 
  • Digital läkemedelssignering: I alla våra verksamheter använder vi digital läkemedelssignering. 



Utbildning

För oss är din kompetens och din förmåga att använda den av största vikt för att du ska känna att det är utvecklande och tillfredställande att jobba hos oss. Därför erbjuder vi personlig utveckling utifrån kompetens och erfarenhet. 

  • Introduktionsutbildning: Som nyanställd hos oss genomgår du en introduktionsutbildning för att du ska få en bra och trygg start på det nya jobbet. 
  • Interna återkommande utbildningar: Vi erbjuder våra medarbetare fler interna utbildningar inom bland annat förflyttningsteknik, brand, läkemedelsutbildning och handledarutbildning.
  • Stjärnmärkning via Svenskt demenscentrum: Just nu pågår Stjärnmärkning av våra äldreboenden. Det är en utbildningsmodell som tagits fram av Svenskt Demenscentrum som består av fyra utbildningssteg. När minst 80 procent av medarbetarna på en arbetsplats genomfört samtliga utbildningssteg blir arbetsplatsen Stjärnmärkt. 
  • Lågaffektivt bemötande: En uppskattad utbildning där våra medarbetare får lära sig att bemöta de personer de stödjer på bästa sätt. 

Rollen som specialistundersköterska med omsorgshandledaruppdrag är att pedagogiskt stödja och utveckla omvårdnadspersonalen till att bli kunniga, trygga och självständiga i omvårdnadsarbetet. Rollen innebär också att ge personalen verktyg för att arbeta utifrån ett personcentrerat arbetssätt samt öka kompetens i bemötande med hyresgäster och deras anhöriga.

Du arbetar en större del av sin arbetstid ute på enheterna i direkt anslutning till omvårdnadsarbetet. Dina arbetstider är i huvudsak dagtid, måndag till fredag. 

Specialistundersköterskan med omsorgshandledaruppdrag ansvarar för vissa delar utifrån följande processer, efter uppdrag av enhetschef:

  • Social dokumentation (Socialtjänstprocessen)
  • Avvikelsehantering
  • Kvalitetsregister BPSD samt Senior Alert

Uppdrag i processerna kan vara att kontinuerligt följa upp, bedriva förbättringsåtgärder, metodhandledning (reflektion) och utbildning. 

I dina arbetsuppgifter kommer du att:

  • Bevaka uppstartandet av nya ärenden inom enheterna enligt socialtjänstprocessen. Samordna insatser mellan olika professioner inledningsvis samt ansvara för att en genomförandeplan upprättas av fast omsorgskontakt inom två veckor och planera välkomstsamtal tillsammans med fast omsorgskontakt, enhetschef och hyresgäst/omsorgstagare och anhöriga.

  • Vid komplexa ärenden/situationer ge praktiskt stöd i behovsinriktat och systematiskt arbetssätt tillsammans med hyresgästen/omsorgstagaren och fast omsorgskontakt. Utifrån detta ingår det i uppdraget att enskilt utföra omvårdnadsinsatser samt serviceinsatser för att på bästa sätt kunna handleda medarbetare. I uppdraget ingår även att göra uppföljning i dessa ärenden.

  • Journalföra sammanfattningar (socialtjänst processen).
  • Sammankallande till team möten.
  • Delta i (alternativt leda) verksamhetsmöte och reflektion på basenheten.
  • Vara delaktig i introduktionen av nya medarbetare på enheterna
  • Handleda och stötta ombud i sin roll kopplat till hyresgäster/omsorgstagare.

Vi erbjuder gott samarbete och nätverk där alla bidrar och utvecklar verksamheten tillsammans.


Vi söker dig som är utbildad undersköterska, med bevis om skyddad yrkestitel, och är specialistundersköterska med 200 yrkeshögskolepoäng/60 högskolepoäng utbildningen med relevans inom vård- och omsorg av äldre.

Krav

  • Erfarenhet av arbete som undersköterska/stödassistent.
  • Erfarenhet och intresse av att handleda individer och grupper.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

  • I din roll behöver du vara mål-och resultatorienterad, ha en förmåga till strategiskt tänkande, en god pedagogisk insikt och en problemlösande analysförmåga.
  • Du har pedagogisk förmåga.
  • Du är väl förankrad i den nationella värdegrunden, det salutogena arbetssättet och socialtjänstlagens institutioner.



Vi har sex vård- och omsorgsboenden som är placerade runtom i kommunen med inriktning på demens, somatik och psykiatri. Dina arbetsuppgifter innebär att ge våra hyresgäster omsorg, hjälp och stöd utifrån deras individuella behov. Hos oss arbetar du tillsammans med erfarna och härliga kollegor. Här får du garanterat ett arbeta som är både roligt och stimulerande!

Personcentrerad vård och omsorg
Vi utgår därmed från ett hälsofrämjande förhållningssätt vilket bland annat innebär att ta tillvara på individens resurser och se till det friska hos varje individ. Alla ska ha ett meningsfullt liv, där de är delaktiga och har inflytande.

"Att arbeta som undersköterska är mycket mer än förutfattade meningar som cirkulerar i samhället. Vi finns med i med- och motgång. Arbetet har en stor variation och det gäller att skapa meningsfullhet, delaktighet och social stimulans. Alla människor behöver god livskvalitet vilket vi arbetar för varje dag." - Marielle Hoff, specialistundersköterska inom demens

  • Storlek: I Kungälv finns sex vård- och omsorgsboenden där det jobbar cirka 120 medarbetare som erbjuder stöd till cirka 485 hyresgäster. 
  • Organisationsform: Kommun
  • Kollektivavtal: Ja
  • Arbetskläder: Ja
  • Friskvårdsbidrag: Ja, 1 500kr för helårsanställda. 



Här finns vi

Här finns vi

Besöksadress

Ytterbyvägen 2
442 81 Kungälv


Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Malene Hjalmar
0303-238532
rekrytering.tos@kungalv.se

Sanna Hallinger
0303-238695
rekrytering.tos@kungalv.se

Melanie Eliasson
0303-238691
rekrytering.tos@kungalv.se



Facklig kontakt

Kommunal
010 442 94 45


Till Kungälvs webbplats

Sociala medier

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Kungälvs kommun

Ansök nu