Kungälvs kommun
Välkommen till arbetsplatser där vi verkligen bryr oss om varandra!
Kungälvs kommun erbjuder arbetsplatser inom äldreomsorg och funktionsstöd där gemenskap, utveckling och omtanke står i centrum. Här arbetar vi tillsammans för att skapa och bidra till livskvalitet för våra invånare som är i behov av stöd. Vill du utvecklas med oss?
Höjdpunkter med att jobba hos oss:
- Meningsfullt arbete: Stolthet i att göra skillnad för kommunens invånare som är i behov av stöd.
- Personlig utveckling: Här finns det olika möjligheter till utveckling utifrån din kompetens och erfarenhet.
- Gemensamt ansvar: Oavsett roll bidrar alla till verksamhetens framgång och utveckling.
- Hälsofrämjande förmåner: Friskvårdsbidrag, företagshälsovård och 37-timmar arbetsvecka m.m.
- Framtidsinriktad arbetsgivare: Fokus på innovation och att möta morgondagens utmaningar tillsammans.
Scrolla ner och läs mer om oss som arbetsgivare och vad vi erbjuder.
Karriärmål
Vi är en kommun i ständig utveckling, vilket innebär att du som medarbetare hela tiden får möjlighet att uppdatera din kompetens och få goda möjligheter till att utvecklas inom ditt yrke. Vi har löner som grundas på din arbetsprestation.
"Jag har tidigare jobbat som undersköterska. När jag insåg att jag ville vidareutveckla mig sökte jag in till en utbildning som specialistundersköterska inom demens. Därefter fick jag tjänsten som aktiveringspedagog i kommunen, ett jobb som jag nu haft i ungefär ett års tid." - Mariell Hoff, aktiveringspedagog.
Hos oss finns det olika möjligheter till utveckling utifrån din kompetens och erfarenhet. Här är några exempel.
- Karriärvägsmodellen: Vi arbetar utifrån Göteborgsregionens Karriärsvägsmodell som är för dig som vill utvecklas inom äldreomsorgen. Läs mer om Karriärvägsmodellen här.
- Ombudsroll/ansvarsområde: Inom äldreomsorgen har vi ombudsroller och inom funktionsstöd har vi motsvarande funktion som kallas ansvarsområden. Då fördjupar du dig inom ett område och stöttar dina kollegor genom dina kunskaper. Exempel på områden är digitalisering, kost, hygien och dokumentation. Inom vissa ombudsroller träffas du i nätverk.
- Specialistundersköterska med omsorgshandledaruppdrag: Inom äldreomsorgens verksamheter har vi undersköterskor med specialistutbildning som handleder och stöttar sina kollegor i det dagliga arbetet genom att bidra med sin kompetens inom specifika områden.
- Stödpedagog: Inom funktionsstöd har vi en eller flera stödpedagoger i varje verksamhet. De handleder och stöttar sina kollegor i det dagliga arbetet genom att bidra med kompetensutveckling i evidensbaserade metoder och teorier.
- Planerare/koordinator: Som planerare/koordinator ger du förutsättningar för en god planerad verksamhet. Du kvalitetssäkrar planeringen utifrån individens behov utifrån tillgänglig personal i verksamheten.
- Metodutvecklare: Inom funktionsstöd finns metodutvecklare vars uppgift är att förändra och förbättra verksamheten genom kompetenshöjande insatser och utbildning utifrån evidensbaserade teorier och metoder för medarbetare inom funktionsstöd.
- Yrkesinfluencer: Som yrkesinfluencer deltar du på mässor och möter elever i grundskolan och gymnasiet där vi marknadsför omsorgsyrket.
- Handledare för elever: Som handledare har du hand om elever som går omvårdnadsprogrammet och ska göra sin praktik hos oss. Det är en viktig del av utbildningen och att den blir bra kan avgöra om de vill fortsätta att jobba inom vården.
Hälsa
En framgångsfaktor för oss är att vi erbjuder hälsofrämjande arbetsplatser. En god hälsa är viktigt för att klara av de utmaningar vi möter i vardagen. Systematiskt arbetsmiljöarbete och delaktighet är några av grunderna för att skapa en hälsofrämjande arbetsplats. Här är några andra exempel:
- Friskvårdsbidrag: Ja, 1 500kr för helårsanställda. Delårsanställda får motsvarande anställd tid. Timanställda 300kr/halvår förutsatt att du jobbat tre månader och minst 40% i sysselsättningsgrad.
- Företagshälsovård: Du har tillgång till företagshälsovård vid arbetsrelaterade frågor.
- Subventionerade motionslopp: Vi vill uppmuntra till motion och erbjuder därför att betala en del av anmälningsavgiften till motionslopp som till exempel Blodomloppet och Vårruset.
- Ersättning för nikotinhjälpmedel: Vi tillämpar rökfri arbetstid, därför erbjuder vi möjligheten att få ersättning för nikotinhjälpmedel.
Förmåner
För oss är det viktigt med balans mellan arbetsliv och privatliv, därför erbjuder vi förutom trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar olika förmåner så du även får fördelar privat av att jobba hos oss.
- Korta arbetsveckor: Vi tillämpar 37-timmars vecka för personal som omfattas av Kommunals avtalsområde.
- Extra semesterdagar: Är du över 40 år och 50 år får du extra semesterdagar.
- Billigare resor med kollektivtrafiken: Som anställd på Kungälvs kommun får du chansen att resa med kollektivtrafiken till ett förmånligt pris. Kungälvs kommun är företagskund hos Västtrafik, vilket gör det möjligt för dig att köpa deras årsbiljett på avbetalning under tolv månader. Jämfört med att köpa tolv månadsbiljetter kan du spara tusentals kronor.
- Miljöbil: Vi erbjuder alla våra tillsvidareanställda medarbetare som uppfyller villkoren i ”Regler för innehav av personalbil” att hyra miljöbil under tre år.
- Kaffe och te: Alla medarbetare har tillgång till gratis kaffe och te på arbetsplatsen.
Ledarskap
Hos oss jobbar engagerade och kunniga chefer som är insatta i det dagliga arbetet. Inom både äldreomsorg och funktionsstöd tillämpas ett nära och tillitsbasserat ledarskap.
- Nära ledarskap: För oss är det viktigt att våra medarbetare känner närvaro och stöd från sina chefer. Cheferna befinner sig ofta i samma lokal som sina medarbetare men utgår från stadshuset som en basarbetsplats. Cheferna är involverade i det dagliga arbetet och är tillgängliga för att ge stöd och hjälp när det behövs.
Digitala verktyg
Vi är inne i en digitaliseringsresa. Målet är att förbättra dagarna för våra medarbetare och de som vi ger stöd åt. Här är några exempel på hur långt vi kommit med införandet av välfärdsteknik.
- Digitaliseringssamordnare: En person som arbetar verksamhetsövergripande med digitalisering.
- Digitaliseringsombud: Stöttar sina kollegor och de vi stödjer i användandet av digitala hjälpmedel.
- Nyckelfria lås: Inom hemtjänsten använder vi nyckelfria lås.
- Digital läkemedelssignering: I våra verksamheter använder vi digital läkemedelssignering.
- Nattkamera: Inom hemtjänsten finns det några som har nattillsyn via kamera.
- Välfärdsteknik och surfplattor: Vi använder välfärdsteknik och surfplattor för kommunikation och aktiviteter tillsammans med brukare.
- Kommunikationsstöd: Inom funktionsstöd använder vi digitala hjälpmedel för att lättare kommunicera med brukare.
- Mobilt arbetssätt: Alla i hemtjänsten har arbetsmobiler där du kommer åt ditt insatsschema. Vi kommer snart kunna arbeta med social dokumentation direkt i mobilen.
Utbildning
För oss är din kompetens och din förmåga att använda den av största vikt för att du ska känna att det är utvecklande och tillfredställande att jobba hos oss. Därför erbjuder vi personlig utveckling utifrån kompetens och erfarenhet.
- Introduktionsutbildning: Som nyanställd hos oss genomgår du en introduktionsutbildning för att du ska få en bra och trygg start på det nya jobbet.
- Interna återkommande utbildningar: Vi erbjuder våra medarbetare fler interna utbildningar inom bland annat förflyttningsteknik, autism, läkemedelsutbildning, tydliggörande pedagogik och handledarutbildning.
- Metodutvecklare: Genom våra metodutvecklare har medarbetare inom funktionsstöd tillgång till kompetenshöjande utbildning och handledning inom flera olika områden. Som t.ex. autism, lågaffektivt bemötande (LAB). suicidpreventiin, motiverande samtal (MI), våld i nära relationer med mera.
- Äldreomsorgslyftet: Vi är en del av den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet vilket kan ge dig chansen att utbilda dig till undersköterska samtidigt som du jobbar och får full lön.
- Yrkesresan: Inom funktionsstöd erbjuder vi medarbetare utbildning via Yrkesresan som är en satsning på kompetensutveckling för socialtjänstens medarbetare.
- Lågaffektivt bemötande: En uppskattad utbildning där våra medarbetare får lära sig att bemöta de personer de stödjer på bästa sätt.
- Stjärnmärkning via Svenskt demenscentrum: Vi kommer snart påbörja Stjärnmärkning av våra vård- och omsorgsboenden för äldre. Det är en utbildningsmodell som tagits fram av Svenskt Demenscentrum som består av fyra utbildningssteg. När minst 80 procent av medarbetarna på en arbetsplats genomfört samtliga utbildningssteg blir arbetsplatsen Stjärnmärkt.
Arbetsplatser att trivas på
Inom vård och omsorg har vi flera arbetsplatser i äldreomsorg och funktionsstöd, både inom socialtjänstlagen (SoL) och lagen om särskild service (LSS). Arbetet kan variera beroende på vilken roll och ansvar du har men gemensamt är att det bygger på respekt, empati och ett individuellt stöd.
Till oss kommer många för att stanna. Vi ställer höga krav men ger alltid mycket tillbaka. Vi är en stor arbetsgivare med många olika verksamheter, vilket ger dig möjlighet att utforska olika roller och inriktningar inom kommunen. Vi försöker uppmuntra till intern rörlighet när någon vill testa något nytt.
- Verksamheter inom äldreomsorg: Vård- och omsorgsboende, korttidsenheter, dagverksamhet, hemtjänst, trygghetslarm, nattpatrull och demensteam,
- Verksamheter inom funktionsstöd: Personlig assistans, gruppbostäder, servicebostäder, barn och ungdomsverksamheter såsom korttids, fritids- och lägerverksamhet, och avlösarservice), daglig verksamhet, boendestöd inom socialpsykiatrin, ledsagarservice och avlösarservice.
- Yrkesroller: Exempelvis biträden, vårdbiträden, undersköterskor, sjuksköterskor, fysio- och arbetsterapeuter, stödassistenter, stödpedagoger, aktiveringspedagoger, personliga assistenter och chefer.
- Antal medarbetare inom:
- Funktionsstöd: ca 700
- Äldreomsorg: ca 1 300
Vi som jobbar här
Hos oss finns jobb som passar olika typer av personer. Gemensamt för oss alla som valt ett jobb inom omsorgen är att vi älskar att jobba med människor. Att få möjligheten att uppleva och lära av andra människor med olika bakgrunder och livserfarenheter är något som vi värderar högt.
Vi är alla
- flexibla då en dag inom omsorgsverksamheterna inte är den andra lik
- genuint hjälpsamma och bryr oss om varandra
- stolta över att ha en arbetsgivare där vi får chansen att göra skillnad i någons liv!
Ibland kan det vara svårt att förklara hur det är att jobba inom omsorgen, därför har vi frågat dina framtida kollegor.
"Att arbeta som undersköterska är mycket mer än förutfattade meningar som cirkulerar i samhället. Vi finns med i med- och motgång. Arbetet har en stor variation och det gäller att skapa meningsfullhet, delaktighet och social stimulans. Alla människor behöver god livskvalité vilket vi arbetar för varje dag." - Mariell Hoff, specialistundersköterska inom demens.
"Jag har jobbat inom äldreomsorgen i Kungälv som undersköterska i 24 år och har aldrig måndagsångest. Jag är stolt för att jag vet att jag utför ett viktigt arbete." - Madeleine Wenthe, undersköterska och yrkesambassadör.
Här finns vi
Kontakt
Besöksadress
Ytterbyvägen 2
442 81 Kungälv
Har du frågor, tveka inte att höra av dig!
0303-23 80 00