Tipsa om jobbet

Kvalitetsledare särskilt boende

Yrke: Undersköterska Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 10 maj 2024

Ta chansen och bli en del av våra dedikerade team på våra särskilda boenden. Nu söker vi flera nya medarbetare till rollen som kvalitetssledare, så har du viljan och förmågan att driva kvalitetsarbete med en hög standard, då kan det här vara rollen för dig!

Kort om jobbet och oss som arbetsgivare:

  • Möjlighet driva utveckling
  • Jobba på en av Sveriges vackraste platser
  • Goda möjligheter till personlig utveckling inom yrket
  • Delaktighet från dag ett
  • Engagerade chefer och kollegor
  • Trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och hälsofrämjande förmåner

Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor och får förutsättningar att bli ännu bättre inom ditt område. Vi känner stolthet över det viktiga arbetet vi gör och vår vision är att vi ska bli ledande inom äldreomsorgen. 

Scrolla ner och läs allt om jobbet.

Karriärmål
Flexibilitet
Förmåner
Ledarskap
Digitala verktyg
Utbildning

Som kvalitetsledare blir du i din roll nära medarbetarna genom arbetsledning och handledning. Du ansvarar för att fördela och omfördela arbetsuppgifter, hantera korttidsbemanning och att utveckla ett effektivt och strukturerat arbetssätt genom beprövade metoder.

Din roll inkluderar att organisera, planera och säkra efterlevnaden av riktlinjer och rutiner, samtidigt som du säkerställer att information inom verksamheten och till boende/närstående förmedlas.

I tjänsten ska du också säkerställa kvaliteten i det dagliga arbetet, från vårdinsatser till genomförandeplaner och handlingsplaner. Du bistår enhetschefen med operativa uppgifter som gör det möjligt att sätta och utveckla strategier.

I rollen ingår det samtidigt att du aktivt deltar i omvårdnadsarbetet.

Detta är tillsvidaretjänster på heltid, beroende på vilket särskilt boende du jobbar på kommer omvårdsarbetet vara mer eller mindre omfattande. Du rapporterar till ansvarig enhetschef.

Du är utbildad undersköterska och det är meriterande med specialistutbildning.

Vi ser att du har 

  • flera års erfarenhet av arbete som undersköterska samt erfarenhet av demensvård
  • erfarenhet av likvärdig tjänst. Erfarenhet från ledarskap är meriterande för denna roll
  • erfarenhet av digitalt arbete inom vård- och omsorg
  • goda kunskaper gällande lagstiftning inom äldreomsorgen samt inom områdena etik, bemötande, salutogent förhållningssätt och den nationella värdegrunden
  • god datorvana, talar och skriver flytande svenska.

Vi ser gärna att du har kunskaper i personalplanering och det är meriterande med erfarenhet av kollektivavtal, arbetsrätt, branschanpassad ekonomi och arbetsmiljö.

För rollen som kvalitetsledare behöver du vara ekonomiskt medveten och ha förmågan att hantera resurser på ett effektivt sätt, samtidigt som du är kreativ och kan tänka utanför boxen för att kunna hitta flexibla lösningar när behovet av det finns.

Med din kvalitetsmedvetenhet och förmåga att leda och samarbeta sätter du en hög standard på arbetet som utförs och bidrar därmed till en harmonisk arbetsmiljö. Att också vara strukturerad underlättar organiseringen och planeringen av arbetsuppgifter samt säkerställer efterlevnaden av riktlinjer och rutiner.

Dina personliga egenskaper är viktiga
Vi förväntar oss att du är en lyhörd människa med ett stort intresse för att möta människor i olika livssituationer med respekt och en förmåga att se till deras bästa efter varje individs enskilda förmågor. Du behöver ha en empatisk förmåga och ett bra förhållningssätt gentemot dem du möter samt vara flexibel och kunna anpassa dig efter olika förutsättningar. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

    • Verksamheter: särskilt boende, hemtjänst, dagverksamhet, korttids och växelboende, LSS, Individ och familjeomsorgen, hälso- och sjukvård
    • Storlek: Ca 550 medarbetare inom sociala sektorn
    • Organisationsform: Kommun
    • Kollektivavtal: Ja
    • Arbetskläder: Ja 
    • Friskvårdsbidrag: Ja
    • Rätt till heltid: Ja
    • Delade turer: Nej

    Detta är vad vi erbjuder våra anställda. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.



    Karriärmål

    Hos oss finns oändliga möjligheter att göra karriär. Vi vill att du ska stanna hos oss och utvecklas. Några exempel på karriärmöjligheter hos oss: 

    • Ombud: Finns det ett område som intresserar dig extra kan du bli ombud. Då får du utbildning som du sedan delar med dig av till dina kollegor. Exempel på ombudsroller är kostombud, BPSD-ombud, ombud för palliativ vård, hygienombud, aktivitetsombud.
    • Fast omsorgskontakt: Inom hemtjänsten arbetar vi med fast omsorgskontakt som innebär att du som medarbetare har ett utökat ansvar för de omsorgstagare du besöker mer frekvent. Allt för att förbättra arbetsmiljön och för att förbättra personalkontinuiteten. Syftet är också att våra omsorgstagare ska känna en större trygghet i sina insatser. På våra särskilda boenden har vi kontaktpersoner/näransvarig.
    • Handledare: Du har möjlighet att bli handledare till studenter och nya medarbetare. Här har du möjlighet att utveckla din pedagogiska förmåga. Då får du en utbildning som ger dig verktyg för att på bästa sätt introducera nya medarbetare och studenter.
    • Specialist: Hos oss har du chans att bli specialist. Du kan som undersköterska och sjuksköterska få chans att gå en specialistutbildning med stöd av oss.



    Flexibilitet

    • Heltid som norm: Vi erbjuder dig som är tillsvidareanställd medarbetare möjligheten att arbeta heltid. Självklart finns också valmöjlighet att jobba mindre om det passar dig bättre.

    • Flexibel arbetsplats: Hos oss uppmuntrar vi att arbeta på flera olika arbetsplatser, vilket ger möjlighet att både dela och stärka din kunskap och kompetens. 



    Förmåner

    Vi tar ansvar för våra medarbetare och erbjuder dig trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Dessutom erbjuder vi förmåner som:

    • Friskvårdsbidrag: Du har rätt till ett friskvårdsbidrag som baseras på hur länge du jobbat. 
    • Tjänstepension: För dig som anställd i Leksands kommun gäller kollektivavtal om pensioner, KAP-KL och AKAP-KL. Vi erbjuder våra äldre anställda att minska sin arbetstid utan att tjänstepensionen påverkas. Syftet är att öka förutsättningarna för våra äldre anställda att arbeta till 65 års ålder eller längre samt att stärka möjligheten att behålla och överföra kompetens inom kommunen.
    • Rabatterat träningskort: För att uppmuntra våra medarbetare till en sund livsstil, har du som medarbetare på Leksands kommun möjlighet till rabatterat träningskort på Leksandshallen.
    • Rökavvänjningshjälp: I Leksands kommun vill vi bevara och förbättra hälsan hos våra medarbetare, bland annat genom rökfri arbetstid. Vi stöttar också dig som vill sluta röka genom att erbjuda rökavvänjningshjälp.
    • Semesterväxling: Du har möjlighet att årsvis byta semesterdagstillägget mot lediga dagar. Detta innebär för dig som är under 40 år fem extra lediga dagar med lön och för dig över 40 år sex extra lediga dagar med lön.
    • Rabatterat årskort Dalatrafik: För att skapa möjlighet för dig som medarbetare i Leksands kommun att jobbpendla erbjuder vi möjligheten att köpa ett årskort hos Dalatrafik till ett förmånligt pris. Erbjudandet gäller för dig som är tillsvidareanställd eller som är anställd under minst ett år.



    Ledarskap

    Våra chefer har det viktiga uppdraget att skapa goda förutsättningar för dig som medarbetare och våra verksamheters utveckling.  

    • Stöd till våra chefer: Vi vill ge våra chefer de bästa förutsättningarna att göra ett bra jobb, därför får de stöd, utbildningar och kontinuerlig kompetensutveckling. Vi genomför egna utbildningar inom bland annat arbetsrätt, arbetsmiljö och rekrytering. 
    • Nära ledarskap: Hos oss är det aldrig långt till din närmsta chef. Våra chefer har sin arbetsplats i verksamheten för att kunna vara närvarande, tillgängliga och insatta i det dagliga arbetet. 
    • Arbetsplatsträffar (APT): Våra arbetsplatsträffar är ett viktigt verktyg för att diskutera olika saker som är viktiga för att verksamheten ska fungera så smidigt som möjligt.



    Digitala verktyg

    Vi ser digitala verktyg som en självklar del i verksamheten och att de kan bidra till förbättringar för både medarbetare och omsorgstagare. Några exempel på digitala lösningar och verktyg på våra boenden:

    • Digitala signeringar av genomförda insatser (Appva).
    • Digitala trygghetslarm
    • GPS
    • Digitala medicinskåp
    • Läkemedelsrobotar
    • Robotkatt
    • Surfplattor mm.



    Utbildning

    Vill du utvecklas genom utbildning finns mycket goda möjligheter till det. Vi kan hitta skräddarsydda lösningar för dig. Några exempel på utbildningar som vi satsar på: 

    • Handledare: Du har möjlighet att bli handledare till studenter och nya medarbetare. Här har du möjlighet att utveckla din pedagogiska förmåga. Då får du en utbildning som ger dig verktyg för att på bästa sätt introducera nya medarbetare och studenter.
    • Specialist: Hos oss har du chans att bli specialist. Du kan som undersköterska och sjuksköterska få chans att gå en specialistutbildning med stöd av oss.
    • Visible Care: Alla våra medarbetare får tillgång till appen Visible Care. Ett kompetensutvecklande arbetsredskap där du även kan utbilda dig. De lättillgängliga innehållet kan bestå av instruktionsfilmer, alltifrån hur du tar blodtrycket till hur du kokar havregrynsgröt. Här finns även digitala utbildningar inom läkemedel, basala hygienrutiner, introduktionsutbildning etc. Här kan du lära dig nya saker eller fräscha upp dina tidigare kunskaper.



    Lokaler och omgivning

    Leksand erbjuder en unik kombination av naturskön miljö, trygghet och kultur.

    Vår kommun är en attraktiv plats att bo, arbeta och besöka. Här kan du njuta av livskvalité i en levande landsbygd. Det ska vara lätt att leva i Leksands kommun.

    Vi har fyra särskilda boenden i vår kommun.

    Som medarbetare i hemtjänsten får du förmånen att dagligen omge dig av vår vackra natur. Visste du att vi har hela 99 byar i Leksand?


    Här finns vi

    Här finns vi

    Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

    Johan Karén, enhetschef
    0247-80458
    johan.karen@leksand.se



    Besök Leksands hemsida

    Sociala medier

    Räkna ut resväg

    Mer om oss

    Läs mer om Leksands kommun

    Ansök nu