Tipsa om jobbet

Koordinatorer sökes till hemtjänsten i Kungälvs kommun

Yrke: Kordinator Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Lön: Månadslön Sök jobbet senast: 30 november 2022

Välkommen till en arbetsplats där vi verkligen bryr oss om varandra!

Vi söker två koordinatorer/planerare till hemtjänsten. Du har en nyckelroll där huvudfokus i arbetet ligger på en optimal planering av insatsbesök för en trygg och säker omsorg.

Här tar vi alla ett gemensamt ansvar för verksamhetens utveckling och framgång, oavsett roll och erfarenhet. Vi känner stolthet över det viktiga arbetet vi utför för Kungälv kommuns invånare som är i behov av vårt stöd. Hos oss får du garanterat ett jobb som både är roligt och stimulerande. 

Vi är måna om att du mår bra och får chans att utvecklas. Därför erbjuder vi flera fina förmåner och möjligheter som friskvårdsbidrag, företagshälsovård och utbildning.  

Karriärmål
Hälsa
Förmåner
Ledarskap
Digitala verktyg
Utbildning

Som koordinator kommer du arbeta mot en hemtjänstenhet, där du är en nyckelperson som arbetar strategiskt och strukturerat för att nå de gemensamma målen med fokus på den lång- och kortsiktiga resursplaneringen. Huvudfokus i arbetet ligger på en optimal planering av insatsbesök med kvalitet och ekonomi i fokus för en trygg och säker omsorg.

I dina arbetsuppgifter ingår att:

  • ansvara för den dagliga planeringen av hemtjänstinsatser till våra omsorgstagare, resursplanering och schemaläggning
  • ha kontakt med flera olika professioner, omsorgstagare och anhöriga för att uppnå god kvalitativ omvårdnad där brukarens bästa är i fokus
  • ha ett nära samarbete med chefen för enheten avseende ekonomisk uppföljning men också verksamhetens kvalitet- och utvecklingsarbete
  • tillsammans med chef bevaka bemanningsbehovet på enheten för att kort-och långsiktiga optimera bemanningen
  • bemanningsplanerna vikarier vid korttidsfrånvaro samt efter verksamhetens behov.

Arbetstider
Du arbetar dagtid, måndag - fredag. Vi tillämpar flextid.



Vi söker dig som har godkänd gymnasieutbildning. Du har tidigare erfarenhet från en administrativ roll som krävt att du behövt överblicka och koordinera olika uppgifter, information och/eller system.

Du har även erfarenhet  av schemaläggning och bemanningsplanering.

Hemtjänst är en föränderlig verksamhet där den ena dagen inte är den andra lik, därför behöver du vara flexibel och öppen för snabba lösningar.

Dina personliga egenskaper är viktiga. Vi söker dig som

  • är lyhörd och relationsskapande i ditt arbete
  • har lätt för att kommunicera med olika professioner i olika forum för att koordinera insatser kring omsorgstagare och med det uppnå en god omvårdnad
  • kan arbeta strategiskt, strukturerat och med gott samarbete för att bibehålla lugn i stressade situationer och för att kunna lösa plötsligt uppkomna problem på ett bra sätt.

Du har goda kunskaper i svenska, såväl tal som skrift och god datorvana samt lätt för att lära dig nya system. Du har kunskap inom systemen Multi Access/TimeCare, TES, Treserva, Phoniro och Samsa samt har tidigare arbetat med dessa i kombination.

Meriterande

  • Erfarenhet från att ha arbetat inom vård och omsorg, har ekonomisk utbildning och erfarenhet av att leda utan att vara chef.

Det är önskvärt med körkort men detta är inget krav.



Ett flertal av våra hemtjänstgrupper utgår från hemtjänstcentraler vilket innebär att vi lättare kan samordna vår verksamhet och ge likvärdig omsorg till alla vi stödjer. Dessutom får våra medarbetare en bättre arbetsmiljö genom att skapa förutsättningar till att kunna arbeta mer aktivt med kompetensutveckling och kvalité på utförda tjänster. 

Vårt mål är att skapa moderna och värdeskapande hemtjänstcentraler för att möta de utmaningar vi står inför.

Vårt fokus är alltid detsamma: att möta omsorgstagarna behov. Detta gör vi genom att skapa bra arbetsplatser för våra medarbetare och att använda deras kompetens på bästa sätt.

Personcentrerad vård och omsorg
Vi utgår därmed från ett hälsofrämjande förhållningssätt vilket bland annat innebär att ta tillvara på individens resurser och se till det friska hos varje individ. Alla ska ha ett meningsfullt liv, där de är delaktiga och har inflytande.


  • Storlek: Inom hemtjänsten jobbar cirka 370 medarbetare som stödjer cirka 740 omsorgstagare
  • Organisationsform: Kommun
  • Kollektivavtal: Ja
  • Arbetskläder: Ja
  • Friskvårdsbidrag: Ja, 1 500kr för helårsanställda. 



Detta är vad vi erbjuder våra anställda. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.



Karriär 

Vi är en kommun i ständig utveckling, vilket innebär att du som medarbetare hela tiden får möjlighet att uppdatera din kompetens och få goda möjligheter till att utvecklas inom ditt yrke. Vi har löner som grundas på din arbetsprestation. 

"Jag har tidigare jobbat som undersköterska. När jag insåg att jag ville vidareutveckla mig sökte jag in till en utbildning som specialistundersköterska inom demens. Därefter fick jag tjänsten som aktiveringspedagog i kommunen, ett jobb som jag nu haft i ungefär ett års tid." - Mariell Hoff, aktiveringspedagog.

Hos oss finns det olika möjligheter till utveckling utifrån din kompetens och erfarenhet. Här är några exempel. 

  • Ombudsroll: Som ombud fördjupar du dig inom ett område och stöttar dina kollegor genom dina kunskaper. Exempel på områden du kan bli ombud inom är digitalisering, kost, hygien och dokumentation. Inom vissa ombudsroller träffas du i nätverk. 
  • Omsorgshandledare: Som omsorgshandledare handleder och stärker du dina kollegor i det dagliga arbetet.
  • Planerare/koordinator: Som planerare/koordinator ger du förutsättningar för en god planerad verksamhet. Du kvalitetssäkrar planeringen utifrån individens behov utifrån tillgänglig personal i verksamheten. 
  • Yrkesinfluencer: Som yrkesinfluencer deltar du på mässor och möter elever i grundskolan och gymnasiet där vi marknadsför yrket.  
  • Handledare för elever: Som handledare har du hand om elever som går omvårdnadsprogrammet och ska göra sin praktik hos oss. Det är en viktig del av utbildningen och att den blir bra kan avgöra om de vill fortsätta att jobba inom vården. 



Hälsa

En framgångsfaktor för oss är att vi erbjuder hälsofrämjande arbetsplatser. En god hälsa är viktigt för att klara av de utmaningar vi möter i vardagen. Systematiskt arbetsmiljöarbete och delaktighet är några av grunderna för att skapa en hälsofrämjande arbetsplats. Här är några andra exempel:

  • Friskvårdsbidrag: Ja, 1 500kr för helårsanställda. Delårsanställda får motsvarande anställd tid. Timanställda 300kr/halvår förutsatt att du jobbat tre månader och minst 40% i sysselsättningsgrad. 
  • Personal och- krisstöd: Du kan få stöd i både arbetsrelaterad och privat problematik, per telefon eller personligt besök. Tjänsten är tillgängliga dygnet runt per telefon och du är anonym gentemot din arbetsgivare.
  • Företagshälsovård: Du har tillgång till företagshälsovård vid arbetsrelaterade frågor.
  • Subventionerade motionslopp: Vi vill uppmuntra till motion och erbjuder därför att betala en del av anmälningsavgiften till motionslopp som till exempel Blodomloppet och Vårruset. 
  • Ersättning för nikotinhjälpmedel: Vi tillämpar rökfri arbetstid, därför erbjuder vi möjligheten att få ersättning för nikotinhjälpmedel.



Förmåner

För oss är det viktigt med balans mellan arbetsliv och privatliv, därför erbjuder vi olika extra förmåner så du även får fördelar privat av att jobba hos oss.

  • Korta arbetsveckor: Vi tillämpar 37-timmars vecka för personal som omfattas av Kommunals avtalsområde.
  • Extra semesterdagar: Är du över 40 år och 50 år får du extra semesterdagar.
  • Billigare resor med kollektivtrafiken: Som anställd på Kungälvs kommun får du chansen att resa med kollektivtrafiken till ett förmånligt pris. Kungälvs kommun är företagskund hos Västtrafik, vilket gör det möjligt för dig att köpa deras årsbiljett på avbetalning under tolv månader. Jämfört med att köpa tolv månadsbiljetter kan du spara tusentals kronor.
  • Miljöbil: Vi erbjuder alla våra tillsvidareanställda medarbetare som uppfyller villkoren i ”Regler för innehav av personalbil” att hyra miljöbil under tre år.
  • Kaffe och te: Alla medarbetare har tillgång till gratis kaffe och te på arbetsplatsen. 



Ledarskap

Hos oss jobbar engagerade och kunniga chefer som insatta i det dagliga arbetet. 

  • Nära ledarskap: För oss är det viktigt att våra medarbetare känner närvaro och stöd från sina chefer. Cheferna befinner sig i samma lokal som sina medarbetare och är involverade i det dagliga arbetet. De är tillgängliga för att ge stöd och hjälp när det behövs. 



Digitala verktyg

Vi är inne i en digitaliseringsresa. Målet är att förbättra dagarna för våra medarbetare och de som vi ger stöd åt. Här är några exempel på hur långt vi kommit med införandet av välfärdsteknik. 

  • Digitaliseringssamordnare: En person som arbetar verksamhetsövergripande med digitalisering.  
  • Digitaliseringsombud: Stöttar sina kollegor och de vi stödjer i användandet av digitala hjälpmedel. 
  • Nyckelfria lås: Inom hemtjänsten använder vi nyckelfrialås.
  • Digital läkemedelssignering: I alla våra verksamheter använder vi digital läkemedelssignering.
  • Nattkamera: Inom hemtjänsten finns det några som har nattillsyn via kamera.
  • Välfärdsteknik och surfplattor: På våra vård- och omsorgsboenden använder vi välfärdsteknik och surfplattor för att hitta på aktiviteter tillsammans med hyresgästerna. 
  • Mobilt arbetssätt:  Alla i hemtjänsten har personliga mobiler som de kommer åt schemasystemet ifrån. De kommer snart kunna arbeta med social dokumentation direkt i mobilen.



Utbildning

För oss är din kompetens och din förmåga att använda den av största vikt för att du ska känna att det är utvecklande och tillfredställande att jobba hos oss. Därför erbjuder vi personlig utveckling utifrån kompetens och erfarenhet. 

  • Introduktionsutbildning: Som nyanställd hos oss genomgår du en introduktionsutbildning för att du ska få en bra och trygg start på det nya jobbet. 
  • Interna återkommande utbildningar: Vi erbjuder våra medarbetare fler interna utbildningar inom bland annat förflyttningsteknik, brand, läkemedelsutbildning och handledarutbildning.
  • Äldreomsorgslyftet: Vi är en del av den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet vilket kan ge dig chansen att utbilda dig till undersköterska samtidigt som du jobbar och får full lön.
  • Lågaffektivt bemötande: En uppskattad utbildning där våra medarbetare får lära sig att bemöta de personer de stödjer på bästa sätt. 

  • Stjärnmärkning via Svenskt demenscentrum: Just nu pågår Stjärnmärkning av våra äldreboenden. Det är en utbildningsmodell som tagits fram av Svenskt Demenscentrum som består av fyra utbildningssteg. När minst 80 procent av medarbetarna på en arbetsplats genomfört samtliga utbildningssteg blir arbetsplatsen Stjärnmärkt. 
  • Specialistutbildning för sjuksköterskor: Det finns möjlighet för sjuksköterskor att utbilda sig till distriktssjuksköterska eller att få en vidareutbildning inom demens och psykiatri.

Här finns vi

Här finns vi

Besöksadress

Ytterbyvägen 2
442 81 Kungälv


Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Johan Nordlund
0303239365
rekrytering.tos@kungalv.se


Facklig kontakt

Kommunal
010 442 94 45

Sociala medier

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Kungälvs kommun

Ansök nu