Tipsa om jobbet

Enhetschef till Säbo hemtjänst södra

Yrke: Enhetschef Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 13 oktober 2024

Är du en positiv och trygg ledare som vill arbeta med något viktigt på riktigt? Vi behöver förstärka med en enhetschef till vårt kompetenta chefsteam.

Du leder, planerar och organiserar verksamheten utifrån uppsatta mål. Du driver verksamheten så att medarbetarna känner sig delaktiga och engagerade.

Vi är en hälsofrämjande arbetsplats som erbjuder gemensamma pulshöjande aktiviteter och även flera extra förmåner som du har nytta av även utanför jobbet.

Karriärmål
Hälsa
Flexibilitet
Förmåner
Digitala verktyg
Utbildning

I din roll har du personal- ekonomi- verksamhets- och arbetsmiljöansvar. Det innebär att du ansvarar för att tillgängliga resurser används effektivt och att verksamheten bedrivs utifrån gällande lagstiftning, kvalitetskrav samt fastställda ekonomiska ramar.

Du leder, planerar och organiserar verksamheten utifrån uppsatta mål. Du driver verksamheten så att medarbetarna känner sig delaktiga och engagerade.

Du kommer att ingå i verksamhetsledningen för Säbo Hemtjänst Södra tillsammans med nio andra enhetschefer och verksamhetschef.

Vi arbetar tillsammans för verksamhetens helhetsperspektiv, att våra medborgare ska uppleva trygghet, få innehållsrika dagar och få en god vård och omsorg av hög kvalitet.

Vi erbjuder dig goda förutsättningar för att lyckas i din roll, med stöd från HR-konsulter, ekonomer och andra specialister.

Du har universitets- eller högskoleexamen som vi finner lämplig.

Krav

  • Tidigare erfarenhet av arbete som chef med personalansvar.
  • God datorvana.
  • Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
  • Kommunikativ och strategisk förmåga.

Meriterande

  • Du har flerårig erfarenhet av ledarskap, utvecklings- och förändringsarbete. 
  • Erfarenhet från arbete inom äldreomsorg och kunskap om behov  inom äldreomsorgens verksamhet.
  • Du har erfarenhet från kommunal eller offentlig verksamhet och har förståelse för hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation.  
  • Du har ett prestigelöst förhållningssätt, förmåga att bygga förtroende både externt och internt, du trivs med att dela med dig av kunskap och erfarenheter.
  • Du har en kommunikativ förmåga och kan förklara, förtydliga, förenkla och förankra budskap och sammanhang på ett förtroendeingivande sätt. 
  • Du har ett stort intresse för utvecklingsarbete. 
  • Du har körkort. 

Dina personliga egenskaper är viktiga 
För oss är ett närvarande och tillgängligt ledarskap viktigt. Vi söker  dig som har vilja och förmåga att ansvara för verksamhet, personal och ekonomi. Du är tydlig, flexibel, lyhörd och engagerad i ditt ledarskap. Du kan prioritera, delegera och följa upp. Du har förmåga att leda utvecklings- och förändringsarbete.

Du har ett coachande förhållningssätt som får dina medarbetare att växa och utvecklas. Du leder med tillit och har mod att delegera för att bidra till en lärande kultur. Du har förmåga att se helhetsperspektiv och har god kännedom om medborgarnas vardagsvillkor.

Du utvecklar effektiva och stödjande relationer till kollegor och bidrar till upplevelsen att vi arbetar tillsammans. 

För att lyckas i rollen har du förståelse för att arbeta i en politiskt styrd organisation och ett genuint engageman för frågor inom äldreomsorgen.

Vi ser att du har en god administrativ, ekonomisk och organisatorisk förmåga att skapa struktur och balans  för en väl fungerande verksamhet. 

Du är en trygg och kan med integritet och professionell hållning prioritera och driva rätt frågor. Du har lätt för att anpassa dig till nya förutsättningar. Din lyhördhet skapar goda samarbeten, tillitsfulla relationer där du även har mod att agera i svåra situationer.

Din kommunikativa förmåga är mycket god och du uttrycker dig väl i tal och skrift.

Stor vikt läggs vid din personliga lämplighet och ledarförmåga.

Inom vår verksamhet har vi 15 särskilda boenden. Fördelat på SÄBO Södra: Torvalla och Brunflo/Fåker och SÄBO Norra: Frösön, Centrala Staden och Lit.

  • Organisationsform: Kommun
  • Kollektivavtal: Ja
  • Arbetskläder: Ja
  • Friskvårdsbidrag: Ja, upp till 2 000 kr/år.
  • Rätt till heltid: Ja, för månadsanställda



Detta är vad vi erbjuder våra anställda inom Östersunds kommun. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.

Karriärmål

Här präglas arbetskulturen av en vilja att lära, hitta kreativa idéer och samarbeten. Vi erbjuder stora möjligheter att utvecklas både professionellt och som person. 

  • Ledarskapsprogram: Vi har ständigt behov av nya ledare och erbjuder därför ”Programmet för framtida ledare” till medarbetare som vill testa ledaryrket och få en inblick i vad ledarskap innebär. Genom programmet får du också personlig och professionell utveckling och leder ofta till många nya insikter och ett bra nätverk för framtida karriärsteg.
  • Din löneutveckling: När vi sätter din lön utgår vi från våra tre kärnvärden: engagerat, omtänksamt och utvecklande för att uppmuntra motivation och resultat. Om vi anser att du uppnår dessa avspeglas detta i din löneutveckling. 



Hälsa

I Östersunds kommun tycker vi att det är viktigt att alla medarbetare mår bra. Det är helt enkelt en förutsättning för att man ska klara sina dagliga arbetsuppgifter och dessutom kunna ha en aktiv fritid.

  • Friskvårdsbidrag: Medarbetare som är tillsvidareanställda har rätt till 2 000 kr/år. För timanställda baseras friskvårdsbidaget på den tiden du jobbar hos oss.

  • Gemensamma friskvårdsaktiviteter: Varje år kör vi olika kommungemensamma friskvårdssatsningar i olika former. Exempel på aktiviteter är digital träning, deltagande i Hittaut och löpningskurser. Ofta har vi även tävlingar med fina priser för att motivera ännu mer!





Flexibilitet

Vi försöker erbjuda så stor flexibilitet som möjligt när det gäller arbetstider. Önskemål om arbetstider är mycket individuella och skiftar under olika faser i livet därför sätter vi scheman som fungerar hela arbetsgruppen.

  • Önskad tjänstgöringsgrad: Vi erbjuder tillsvidareanställda önskad tjänstgöringsgrad upp till heltid.

  • Flexibla arbetstider för vikarier: Vikarier har möjlighet att vara med och styra när och hur mycket de vill jobba. Via vårt vikariehanteringssystem kan vikarier anmäla sig på som tillgängliga för jobb på de dagar som de är det.



Förmåner

Vi tar ansvar och du har trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Vi erbjuder även flera extra förmåner. 

  • Fördel Östersund: Via vår förmånsportal Fördel Östersund kan du läsa om vilka förmåner som ingår i din anställning. Du kan även ta del av rabatter och erbjudanden hos kända varumärken och företag. 
  • Semester redan första året: Om du har månadslön har du semester redan första året. Du har rätt till 25 semesterdagar per år. 
  • Personalstöd via Falck Healthcare: Via Falck Healthcare kan du får gratis stöd från olika specialister som psykologer, jurister eller ekonomer. Du kan ringa under hela dygnet, både vardagar och helger.
  • Extra semesterdagar: När du fyller 40 år har du rätt till 31 semesterdagar och när fyller 50 år har du rätt till 32 semesterdagar. 
  • Byt semesterdagstillägg mot extra semesterdagar: Östersunds kommun har ett lokalt kollektivavtal som ger möjlighet att byta semesterdagstillägg mot extra lediga dagar med lön. 
  • Glasögon: Om du behöver glasögon anpassade för skärmarbete står vi som arbetsgivare för kostnaden.
  • Försäkrad: Via våra kollektivavtal har du ett försäkringsskydd som kompletterar det grundskydd som du har genom andra försäkringar.
  • Lifeplan: Via Fördel Östersund får du tillgång till den digitala pensionstjänsten Lifeplan, där du kan ta del av din förväntade pension och få placeringsråd som är anpassade för dig. 
  • Kaffe och te: Alla medarbetare har tillgång till gratis kaffe och te på arbetsplatsen. 
  • Föreläsningar: Vi bjuder in intressanta föreläsare som du som medarbetare har möjlighet att anmäla dig till. 



Utbildning

  • Kompetensportalen: En plattform där vi samlat olika utbildningar. Vissa utbildningar är obligatoriska för dig som jobbar inom äldreomsorgen och andra kan du ta del av i samråd med din chef för att bygga på din kompetens.
  • Äldreomsorgslyftet: Vi är en del av äldreomsorgslyftet vilket innebär att du som saknar utbildning har chans att utbilda dig till undersköterska samtidigt som du jobbar och får full lön.  
  • Chefs- och ledarskapsutveckling: Vi har olika program och utbildningar för chefs- och ledarutveckling som syftar till att stärka chefer och utveckla deras personliga och formella ledarskap.



Digitala verktyg

Vi strävar efter att vara i framkant när det kommer till digitalisering och söker hela tiden efter smarta lösningar som kan bidra till utvecklingen av våra verksamheter. Då vi är en glesbygdskommun är användandet av digitala verktyg och välfärdsteknik något som underlättar både för dig som medarbetare och för de personer som du ska hjälpa. 

  • Digitalt planeringssystem: Inom hemtjänsten använder vi ett digitalt planeringssystem. Du har en egen mobiltelefon där du kommer åt viktig information du behöver under arbetspasset. 
  • Digital läkemedelssignering: I våra verksamheter använder vi digital läkemedelssignering via MCSS.
  • Nattkamera: Både inom hemtjänsten och på våra äldreboenden förkommer användandet av kamera för tillsyn nattetid. 
  • Digitala lås: Inom hemtjänsten använder vi nyckelfria lås via Phoniro. 
  • Surfplattor: På våra äldreboenden finns surfplattor som vi använder för att hitta på roliga aktiviteter tillsammans med medborgare. 

Här finns vi

Kontakt

Besöksadress

Fältvägen, Östersund


Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Åsa Engman, verksamhetschef sektor Hemtjänst och SÄBO
063-14 38 24
[email protected]


Facklig kontakt

Carina Engvall, Vision
063- 14 38 35
[email protected]


Östersund kommuns hemsida

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Östersunds kommun

Ansök nu