Tipsa om jobbet

Biståndshandläggare till Myndighetsgruppen

Yrke: Biståndshandläggare Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 12 maj 2024

Äldreomsorgen i Fagersta präglas av samarbete och arbetsglädje. Vi är en trevlig och trygg arbetsplats där vi alltid gör det lilla extra. Hit kommer man för att stanna. 

Nu söker vi en biståndshandläggare. Din uppgift som handläggare blir att utreda, bedöma, fatta beslut om insatser samt följa upp och ompröva beviljade insatser inom äldreomsorg.

Vi är utvecklingsinriktade och strävar alltid efter att göra saker ännu bättre. Vi har kommit långt i vår digitala utveckling och erbjuder många utbildningsmöjligheter, flexibilitet och spännande karriärvägar.  

Karriärmål
Hälsa
Ledarskap
Digitala verktyg
Lokaler och omgivning
Utbildning

Din uppgift som handläggare blir att utreda, bedöma, fatta beslut om insatser samt följa upp och ompröva beviljade insatser inom äldreomsorg, SoL.

Som en del av myndighetsgruppen har du också en unik möjlighet att utvecklas i din yrkesroll genom att arbeta inom andra lagrum inom myndighetsgruppen, utifrån ditt intresse.

Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum. Detta sker i en nära dialog med de personer som söker insatser samt deras närstående/företrädare. Därutöver ingår även att samverka med andra aktörer såväl inom som utanför förvaltningen.

I tjänsten innefattas också uppsökande verksamhet. Vi arbetar enligt utredningsmodellen IBIC.



Fotograf: Annika Johansson

Du är socionom eller har annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.

Du ska ha dokumenterad kunskap om regelverket SoL, rättspraxis inom området samt aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL.

Erfarenhet inom LSS eller annan myndighetsutövning är meriterande.

Du har förmåga att skapa bra möten med människor utifrån ett professionellt förhållningssätt.

Du kan snabbt hitta lösningar på uppkomna problem, du kan arbeta utifrån processer, kan organisera och planera ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines.

Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt datorvana.

Arbetet innebär kontakter med många samarbetspartners, vilket innebär att du ska ha god kommunikativ förmåga och hög samarbetsförmåga . Teamarbetet är viktigt.

Dina personliga egenskaper är viktiga. Vi ser att du

  • har personlig mognad
  • är initiativtagande
  • är flexibel
  • är stabil
  • är uthållig
  • har samarbetsförmåga
  • är relationsskapande
  • har empatisk förmåga
  • är lojal
  • är serviceinriktad
  • är strukturerad
  • är kvalitetsmedveten
  • har problemlösande analysförmåga.



    Myndighetsgruppen består av fem erfarna biståndshandläggare som handlägger äldreomsorg, socialpsykiatri, LSS samt en teamledare/enhetschef. I arbetsgruppen ingår också två medarbetare som hanterar bostadsanpassning, färdtjänst och avgifter.

    Vi har en härlig arbetsmiljö, med kollegor som trivs och vill leverera professionellt arbete. Struktur, trivsel och intresse för utveckling är av största vikt för oss. Vår ledarskapsstil präglas av öppenhet och förtroende för våra medarbetare, vilket skapar möjlighet till delaktighet och påverkan.

    • Verksamheter: Särskilt boende, demensboende, korttidenhet, dagverksamhet och hemtjänst. 
    • Storlek: Cirka 344 medarbetare som stödjer 823 vårdtagare 
    • Organisationsform: Kommun 
    • Kollektivavtal: Ja 
    • Arbetskläder:Ja 
    • Friskvårdsbidrag: 1 000 kronor  
    • Rätt till heltid: Ja 

    • Delade turer: Nej 



    Fotograf: Annika Johansson

    Detta är vad vi erbjuder våra anställda. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.


    Karriärmål

    Vi erbjuder flera olika möjligheter för dig som vill ta ett nytt steg i karriären. Här är några exempel på möjliga karriärvägar hos oss:  

    • Ombudsroll: Som ombud fördjupar du dig inom ett område och stöttar dina kollegor genom dina kunskaper. Exempel på områden du kan bli ombud inom är digitalisering, kost, hygien, språk och dokumentation.  
    • Planerare: Inom hemtjänsten finns rollen som planerare, detta är en roll för dig som gillar att vara spindeln i nätet. Som planerare ger du förutsättningar för en god planering av verksamheten. Detta är en viktig funktion för kvalitetssäkring och som ger medarbetarna bästa möjliga förutsättningar att göra ett bra jobb.  
    • Samordnare/administratör: Kopplat till våra äldreboenden finns rollen samordnare/administratör som liknar planerarrollen. 
    • Specialistundersköterska: Du som är eller vill bli specialistundersköterska inom till exempel psykiatri eller demens är mycket eftertraktad hos oss. Vi ser specialistspåret som en tydlig karriärväg och kan erbjuda anställning inom en specialistroll. Det går även att utbilda sig, läs mer under rubriken Utbildning. 
    • Specialistsjuksköterska: Du som vill specialisera dig inom till exempel vård av äldre kan få möjlighet att få både betald utbildning och göra karriär hos oss. Läs mer under rubriken Utbildning.  
    • Chefsroller: Vi rekryterar ofta chefer internt och för rätt person finns det goda möjligheter att ta en ledarroll. Du som visar intresse och potential kommer få den stöttning du behöver för att stegvis ta mer ansvar och växa in i din nya roll. Vi erbjuder även chefsutbildningar för den som är intresserad.  
    • Handledare: Hos oss kan du också ha rollen som handledare för undersköterskestudenter. Här får du möjligheten att utveckla din pedagogiska förmåga.  



    Hälsa

    • Friskvårdsbidrag: Vi erbjuder alla våra tillsvidareanställda ett friskvårdsbidrag på upp till 1 000 kronor per år. 
    • Fri tillgång till motionsanläggning: Inom ramen för de flesta anställningsformer erbjuder vi gratis tillgång till motionsanläggningen Fagerstahallen. Här finns det inomhus- och utomhusbad, bastu, gym och aktivitetslokaler. 
    • Företagshälsovård: Om du känner att ditt arbete påverkar ditt mående negativt så kan du få stöd av företagshälsovården.  



    Flexibilitet

    • Varierande schemaupplägg: Våra verksamheter skiljer sig åt när det gäller arbetstider och upplägg för schemaläggning. Vi arbetar för att du som medarbetare ska få vara med och påverka ditt schema.  
    • Heltid som norm: Vi tillämpar heltid som norm vilket innebär att alla tillsvidareanställningar erbjuds heltidsarbete. I samråd med chef och utifrån verksamhetens behov så kan det finnas möjlighet till deltidsanpassning. 
    • Intern rörlighet: Om du vill testa att jobba i olika verksamheter är förutsättningarna för det goda. Du som är vikarie hos oss har möjlighet att testa att jobba på flera enheter. På så sätt kan du få fler arbetspass och ännu mer variation i ditt jobb. 



    Ledarskap

    • Nära ledarskap: Hos oss är det aldrig långt till närmsta chef. De flesta enhetschefer har sin arbetsplats i verksamheten.  
    • Planerare, samordnare/administratör: Våra chefer har tillgång till planerare, samordnare/administratör för att underlätta deras arbete.  
    • Stöd till chefer: För att våra chefer ska kunna fokusera på det de är bra på finns flera stödfunktioner, som personalavdelning, löneavdelning, ekonomiavdelning, kommunikationsavdelning, HR och IT-support. 

    • Handledning och stöd för medarbetare: Du kan vända dig till din chef om du känner att du behöver stöd i hur du ska hantera en situation. Då kan din chef hänvisa dig till rätt kompetens inom området som kan erbjuda stöd och råd.  



    Digitala verktyg

    I Fagersta använder vi digitala verktyg för att på olika sätt underlätta och förbättra vardagen för både medarbetare och omsorgstagare. Några exempel på digitala lösningar vi använder:  

    • Nyckelfria lås: Inom hemtjänsten använder vi nyckelfria lås. 
    • Trygghetskamera: Vi använder digital nattillsyn via kamera för dem som önskar det.  
    • Surfplattor: Våra seniorer har möjlighet att använda surfplattor för att till exempel beställa mat via nätet.  
    • Robotdammsugare: Genom robotdammsugare frigör vi tid för övrig omsorg.  
    • Aktivitetsskärm: Med våra Yetitablets erbjuder vi våra seniorer många olika aktiviteter.  

    Vi använder också digitala lösningar för dokumentation och andra administrativa uppgifter. Du får en ordentlig introduktion till systemen när du börjar hos oss.  

    • Verksamhetssystem: Vi använder bland annat TimeCare, Lifecare, Intraphone och SignIt.   



    Lokaler och omgivningar

    Fagersta är en naturskön kommun med mycket skog, vackra parker och inte minst Strömsholms kanal. Möjligheterna till ett aktivt liv utomhus är oändliga. Vad sägs till exempel om att åka wakeboard, cykla i en teknikpark eller ridsafari? Föredrar du att vara inne finns det också massor att göra. Fagerstahallen, bio eller teater? Hos oss finns allt och lite till.  

    Äldreomsorgen har generellt fina och fräscha lokaler. Våra vård- och omsorgsboenden har tillgång till uteplatser för aktiviteter och fina omgivningar. Vissa av våra boenden ligger i anslutning till förskolor, på två boende finns det också en restaurang som är öppen för allmänheten. Vi jobbar hårt för att skapa en levande och dynamisk atmosfär för både medarbetare och omsorgstagare.   



    Utbildning

    • Introduktionsutbildning: Som nyanställd hos oss genomgår du en introduktionsutbildning för att du ska få en bra och trygg start på ditt nya arbete. Dina första arbetsdagar går du också bredvid en erfaren kollega. Allt för att du ska få bra förutsättningar att komma in i jobbet på ett bra sätt.  
    • Äldreomsorgslyftet: Vi är en del av den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet vilket ger medarbetare chansen att utbilda sig till undersköterska samtidigt som de jobbar och får full lön. 
    • Handslaget: Vi erbjuder möjlighet för dig som pluggar till undersköterska att få en provanställning hos oss direkt efter din examen. För att få detta behöver du ta examen, ha bra närvaro och få bra omdöme av dina lärare. 
    • Specialistutbildning inom vård och omsorg: Vi erbjuder goda möjligheter för specialistutbildning för dig som undersköterska eller sjuksköterska. Beviljad utbildning sker i samråd med enhets- och avdelningschef utifrån verksamheternas behov och dina individuella förutsättningar.  
    • Löpande kompetensutveckling: Vi erbjuder flera möjligheter för kompetensutveckling, både digitalt och fysiskt. Exempel på ämnen är HLR, lyftteknik och hot och våld. 



    Aktiviteter

    Vi jobbar ständigt för att se till att vi erbjuder aktiviteter och trevlig samvaro för våra omsorgstagare, både digitalt och fysiskt.  

    • Ung Omsorg: Vi har ett samarbete med Ung Omsorg som innebär att ett team av ungdomar i åldrarna 14–18 år besöker oss på helger och lov. Ung Omsorg gör olika aktiviteter tillsammans med våra medarbetare, för att sätta guldkant på tillvaron för de boende. 

    Här finns vi

    Här finns vi

    Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

    Johanna Börjesson, enhetschef
    0223-44379


    Facklig kontakt

    Vision
    0223-44258


    Besök Fagersta kommuns hemsida

    Sociala medier

    Räkna ut resväg

    Mer om oss

    Läs mer om Fagersta kommun

    Ansök nu