Tipsa om jobbet

Arbetsterapeut till Rehabenheten

Yrke: Arbetsterapeut Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 07 april 2024

Som arbetsterapeut i Kristinehamns kommun tillhör du en grupp bestående av arbetsterapeuter, fysioterapeuter, hjälpmedelstekniker och en handläggare för bostadsanpassning. Arbetet innebär att du ansvarar för arbetsterapeutisk bedömning och insatser som hjälpmedelsförskrivning och träning.

Vill du på jobbet kombinera omtänksamhet och vänlighet med målmedvetenhet och utveckling? Då är vi arbetsplatsen för dig!  

Välkommen till äldreomsorgen i skärgårdskommunen Kristinehamn.

Karriärmål
Förmåner
Ledarskap
Digitala verktyg
Utbildning
Aktiviteter

Arbetet innebär att du ansvarar för arbetsterapeutisk bedömning och insatser som hjälpmedelsförskrivning och träning. Du har som mål att främja varje individs färdigheter och förmåga till självständighet.

Det förekommer även handledning och utbildning till omvårdnadspersonal och närstående.

Att dokumentera, följa upp och utvärdera insatser samt samverka med övriga aktörer i vårdkedjan ingår i professionen.

Det är ett brett arbete med många kontaktytor, som ställer krav på initiativförmåga och eget driv.

Vår arbetsgrupp präglas av en öppen dialog och ett tillåtande klimat. Du har alltid nära till stöd i arbetet då kollegor och chef finns på samma arbetsplats.

Som arbetsterapeut i Kristinehamns kommun tillhör du en grupp bestående av tio arbetsterapeuter, sju fysioterapeuter, tre hjälpmedelstekniker och en handläggare för bostadsanpassning.





Vi söker dig legitimerad arbetsterapeut som vill ha ett ansvarsfullt och omväxlande arbete.

Du måste vara självgående och ha god samarbets- och initiativförmåga och ha intresse av att bidra till fortsatt utveckling av verksamheten.

Arbetet kräver stor flexibilitet samt att du har en helhetssyn så att du ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.

I rollen förväntas du kontinuerligt underhålla din yrkeskunskap så att du förblir en kunskapsresurs för andra.

Krav

  • Examen och yrkeslegitimation som arbetsterapeut.
  • B-körkort.

Meriterande

  • Erfarenhet av arbete inom geriatrik.

Rehabenheten ansvarar för rehabilitering inom kommunens särskilda boenden, korttidsplatser, samt ordinärt boende.

  • Verksamheter: Inom äldreomsorgen är våra största verksamheter äldreboenden och hemtjänst. I Stöd, vård- och omsorgsförvaltningen finns även funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt vårt biståndskontor.
  • Storlek: Inom hela Stöd, vård- och omsorgsförvaltning arbetar cirka 750 medarbetare. 
  • Organisationsform: Kommun
  • Kollektivavtal: Ja
  • Arbetskläder: Ja
  • Friskvårdsbidrag: Ja, upp till 1 300 kr per år. 
  • Rätt till heltid: Ja 



Detta är vad vi erbjuder våra anställda. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.

Ledarskap 

Du ska kunna räkna med att din chef finns tillhands när du behöver hen. Hos oss jobbar chefer nära dig som medarbetare och leder arbetet som en del av gruppen. De stöttar, peppar och ger råd.

Våra ledord för ledarskap

  • Trygghet, innefattar bland annat en förmåga att kunna hantera olika situationer och fatta välgrundade beslut.

  • Tydlighet, innebär att uppdrag och förväntningar kommuniceras såväl internt som externt.
  • Tillgänglighet, kan ta sig olika uttryck men är nödvändig för att kunna skapa en positiv och hälsosam arbetsmiljö.

Utvecklas som chef
Vi vill att du som är chef ska växa och känna dig trygg i ditt ledarskap. Vi har därför olika aktiviteter och utbildningar som ska ge dig möjligheten att lära av andras erfarenheter och stärka dig i din ledarroll. Bland annat har vi ett introduktionsprogram för nya chefer, BättreArbetsmiljö-utbildningar (BAM), forum för chefsdialog och utveckling, samt workshop med olika inriktningar. 



Karriärmål 

Äldreomsorgen är en bransch som växer och utvecklas. Det finns olika roller och verksamhetsområden att upptäcka. Exempel på roller hos oss:

  • Ombudsroller: Finns det något område som intresserar dig extra, som förflyttningsteknik, kost, hygien? Genom att ta en ombudsroll får du chans att specialisera dig och vara ett stöd för dina kollegor inom området. Efterfrågan på våra ombud och deras kompetens är hög.
  • Samordnare: En roll för dig som gillar att vara spindeln i nätet och vill testa på annat vid sidan av vård- och omsorgsuppgifter. Du ansvarar för planering av bemanning och insatser, samt för diverse administrativa uppgifter. Du arbetar för en positiv anda och god arbetsmiljö i arbetslaget.

  • Din väg till en chefsroll: Du som visar intresse och potential för ledarskap och har högskolutbildning kan få möjligheten att gå vidare och ta en chefsroll i vår organisation. Ett steg på vägen kan vara att gå utbildningen Framtidens ledare. Teori varvas med praktik och du får coachning från erfarna ledare. Kursen har varit en väg in för flera av våra enhetschefer. 



Utbildning 

Vi är en lärande organisation och vi uppmuntrar våra anställda i deras utveckling. Som medarbetare har du möjligheter att påverka din fortbildning och du kan få stöd att kombinera jobb med studier.  

  • Läs till undersköterska på betald arbetstid: Du som funderar på att läsa till undersköterska har fina möjligheter att göra det hos oss. Vi har återkommande satsningarna där vi erbjuder våra medarbetare möjligheten att gå en undersköterskeutbildning på deltid. Studier varvas då med jobb och du får full lön. 

  • Specialistutbildning - sjuksköterska: För dig som är sjuksköterska finns regelbundet möjlighet till olika typer av specialiserade utbildningar som distriktssköterska, förskrivningsrätt och flera andra. 

  • Specialistutbildning - undersköterska: Som undersköterska kan du få möjlighet att gå en yh-utbildning för att bli specialistundersköterska. Du kan välja mellan inriktningarna äldrespecialiserad och demensspecialiserad undersköterska.   


Digitala verktyg 

Vi följer den digitala utvecklingen. Uppkopplade verktyg och digitala system gör att vi kan jobba smartare och snabbare samtidigt som vi stärker våra omsorgstagare och hjälper dem att leva tryggare och mer självständiga liv. 

  • Digital signering: Vi har infört digital signering för hälso- och sjukvårdsuppgifter vilket gör arbetet smidigare för dig och säkrare för de vi hjälper.

  • Tillsyn på distans: Inom hemtjänsten har vi tillgång till tillsynskameror som gör att vi kan titta till omsorgstagare utan att göra hembesök. 
  • Läkemedelsrobotar: Vi ser till att omsorgstagarna får sin medicin och tar den enligt instruktion. Till hjälp har vi läkemedelsrobotar som laddar dospåsar till var och en och påminner om att ta medicinen.

  • Digitaliserad administration: Inom hemtjänsten använder vi det digitala planeringssystemet IntraPhone. All information inklusive genomförande plan finns i din smartphone. Planering och dokumentation görs direkt i telefonen. Även scheman och annat kopplat till din anställning sköts digitalt via Time Care. 
  • Trygghetslarm: Vi använder digitala trygghetslarm till stöd för våra omsorgstagare i deras hem.



Förmåner 

Vi tar ansvar och du har trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Vi erbjuder även flera extra förmåner.

  • Avdrag för tåg- och busskort: Hos oss kan du som är tillsvidareanställd köpa årskort för buss eller buss och tåg. Årskortet betalas genom att vi gör att avdrag på din nettolön under 12 månader.
  • Mer ledig tid: Som medarbetare hos oss har du möjligheten att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar, förutsatta att verksamheten tillåter. Som en del i vårt kollektivavtal ger vi också utökad semester beroende på medarbetares ålder. Alla har 25 semesterdagar som grund. Den som har fyllt 40 år har rätt till ytterligare sex dagar om året och den som fyllt 50 år har rätt till sju.

  • Förmånscykel: Som tillsvidareanställd får du möjligheten att hyra en kvalitetscykel till ett förmånligt pris genom bruttolöneavdrag. 
  • Föräldrapenningstillägg: När du har varit anställd i mer än ett år får du ett föräldrapenningtillägg när du blir föräldraledig. Det betyder att du får ett tillägg som motsvarar 10 procent av din lön i 180 dagar.

  • Personalklubb: Vi har en personalklubb som ger oss en liten extra guldkant i tillvaron. Uppdraget är att stärka vår sammanhållning genom sport-, friskvård-, och kulturaktiviteter. Några av våra återkommande kostnadsfria aktiviteter är naturvandring på Järnleden, båttur på Kristinehamns historiska Bojort och deltagande i det lokala loppet Harsprånget. 

  • Friskvårdsbidrag: Som anställd har du rätt till ett friskvårdsbidrag på max 1 300 kr per år. Vilket belopp du har rätt till beror på din tjänstgöringsgrad och anställningstid.  




Aktiviteter

  • Kulturombud: På våra särskilda boenden har vi aktivitets- och kulturombud som ansvarar för att planera och arrangera aktiviteter för de boende som trädgårdsarbete, motionspass, frisörbesök, bingo-, dans, och spelkvällar, och mycket annat. 

  • Träffpunkter: Vi har flera träffpunktsverksamheter runt om i Kristinehamn, där seniorer får möjlighet att träffas och umgås och delta i stimulerande aktiviteter.  


Här finns vi

Här finns vi

Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Malin Jern, enhetschef
malin.jern@kristinehamn.se



Besök Kristinehamns kommuns hemsida

Sociala medier

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Kristinehamns kommun

Ansök nu