Tipsa om jobbet

Undersköterska med larmansvar till hemtjänsten

Yrke: Undersköterska Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 10 april 2023

Lilla Edet - kommunen med det stora hjärtat

Vi söker nu en utbildad undersköterska med lås- och larmansvar inom hemtjänsten. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att ansvara för inkommande larm, som du åtgärdar, säkerställer och rapporterar. Vid behov är du också ute i verksamheten hos omsorgstagarna för att utföra insatser. 

Vi är en schysst arbetsgivare med närvarande chefer där alla blir sedda och uppskattade. Du erbjuds en trygg anställning, goda möjligheter till utveckling och rätt till heltid om du så vill. 

Karriärmål
Hälsa
Flexibilitet
Förmåner
Ledarskap
Utbildning

Som lås– och larmansvarig hos oss får du i huvudsak ansvara för att informera om, installera och följa upp trygghetslarm hemma hos användare av larm.

Det innebär att du bland annat ordnar så det finns larm och rätt larmtillbehör, ser till att trasiga larm blir reparerade, informerar hemtjänstpersonal och andra som kan vara berörda, vid förändringar och nyheter om larm/larmtillbehör samt kontaktar larmföretaget eller trygghetscentralen vid problem eller funderingar.

Ett trygghetslarm innebär att personer som på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning har möjlighet att bo hemma och känna sig trygga med att de kan påkalla hjälp vid behov dygnet runt.

Som undersköterska kommer du bland annat ge individuellt anpassad personlig vård och omsorg samt social stimulans. Vi lägger stor vikt vid medborgarnas integritet och arbetar efter den värdegrund som bygger på individens egen önskan och förmåga. Vårt uppdrag är att vara professionella yrkesutövare som arbetar för att stärka den enskildes förmågor och resurser så att denne upplever sin vardag hanterbar och meningsfull.

Du ger stöd, vård och omsorg. I uppdraget ingår även att på delegering utföra hälso- och sjukvårdsuppgifter. Likaså är dokumentationen en del av det dagliga arbetet. Ditt arbete styrs av att våra äldre ska ha ett tryggt och meningsfullt liv, där den enskildes behov står i centrum.

Ditt uppdrag präglas av ansvar, samspel och strävan efter bästa möjliga möte. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och omväxlande arbete med möjlighet att göra skillnad. 

Vi söker dig som är utbildad undersköterska. Det är en stor fördel om du har erfarenhet av att arbeta med tekniska lösningar, har god datorvana och tycker om att arbeta med problemlösning i praktiken.

Du är serviceinriktad, kan arbeta självständigt och tycker om att det kan ske snabba förändringar i arbetet. 

Krav

  • Du är lösningsfokuserad för att kunna hantera olika situationer som uppstår, och att kunna prioritera om arbetsuppgifterna för att säkra trygghetslarmfunktionen. 

  • Du har körkort, för att kunna besöka brukare i kommunens alla delar.

Som person är du trygg i dig själv och bemöter människor på ett engagerat och professionellt sätt. Du är en positiv person som ser möjligheter, är flexibel och tycker om att arbeta i en föränderlig miljö.

Du ska vara nytänkande och öppen för alternativa arbetssätt och arbetstider, där den enskilde är i fokus.

Framförallt tycker du att det är roligt och stimulerande att arbeta med omsorg om den enskilde. Du är rak och tydlig i ditt sätt att kommunicera och arbetar bra både självständigt och i grupp.

    • Verksamheter: Särskilt boende, demensboende, korttidsenhet, dagverksamhet, hemtjänst och personlig assistans
    • Storlek: Ca 500 medarbetare
    • Organisationsform: Kommun
    • Kollektivavtal: Ja
    • Friskvårdsbidrag: Ja, 1 500 kr per år från 2023
    • Rätt till heltid: Ja


    "Min arbetsplats är enligt mig den bästa. Vi bjuder in nya kollegor, tar hand om vikarier och bryr oss om varandra. Jag trivs med både kollegor och ledning." - Michele Hägglund, vårdbiträde


    Detta är vad vi erbjuder våra anställda. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.


    Karriärmål

    Hos oss i Lilla Edet fångar vi upp våra medarbetares intressen och kunskap. Det innebär att du till exempel kan få delta i olika projekt, stora som små, där du får möjlighet att använda dina kunskaper och få utvecklas inom din yrkesroll. 

    • Ombudsroll: En ombudsroll innebär att du får ett utökat ansvar inom ett område som du brinner extra för, till exempel palliativt ombud. 
    • Fast omsorgskontakt: Inom hemtjänsten arbetar vi med fast omsorgskontakt som innebär att medarbetare har ett utökat ansvar för de omsorgstagare de besöker mer frekvent – allt för att förbättra arbetsmiljön för medarbetare och för att förbättra personalkontinuiteten. Syftet är också att våra omsorgstagare ska känna en större trygghet i sina insatser. På särskilt boende har vi kontaktpersoner.

    • Jobba administrativt: Har du rätt kvalifikationer har du möjlighet att jobba administrativt som till exempel koordinator eller samordnare. Du som jobbar i omsorgen kan även få mer administrativa arbetsuppgifter, som till exempel schemaombud eller dokumentationsombud.
    • Ambassadör: Som ambassadör i våra verksamheter jobbar du för att göra yrket attraktivt, du kan vara med ute på t.ex. mässor och öppet hus där du berättar om din verksamhet.



    Hälsa

    Hos oss är din hälsa viktig för att du som medarbetare ska må bra och ha en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför jobbar vi kontinuerligt med att utveckla vårt hälsofrämjande synsätt och locka dig att testa nya hälsofrämjande aktiviteter. 

    • Hälsoinspiratörer: Som hälsoinspiratör har du som uppdrag att inspirera dina kollegor och samordna aktiviteter på din arbetsplats, till exempel så kan du vara med och planera utvecklingsdagar, tävlingar, utmaningar m.m. 
    • Friskvårdsbidrag: Vi erbjuder friskvårdsbidrag där du kan välja mellan en rad olika fysiska aktiviteter, kostrådgivning och massage. Som tillsvidareanställd erbjuds du 1 500 kr per år.

    • Friskvårdsaktiviteter: Under året ordnar vi olika friskvårdsaktiviteter, allt ifrån guidad svamptur och motionslopp till yogapass och meditation. Vissa är gratis och andra har ett subventionerat pris. 

    • Företagshälsovård: Företagshälsovården jobbar hälsofrämjande, förebyggande och rehabiliterande. Kontakt med företagshälsovården förmedlas genom din chef, med undantag för stöd vid risk- och missbruk då du som medarbetare själv kan ta en kontakt. 
    • Besök hos mödravården: Som blivande förälder har du rätt att besöka mödravården två gånger med bibehållen lön. 
    • Rökfri arbetstid: För din hälsa tillämpar vi rökfri arbetstid. 



    Flexibilitet

    • Rätt till heltid: Vi vill att våra medarbetare ska ha en trygg anställning och därför erbjuder vi alla som vill möjlighet att jobba heltid. 
    • Kortare arbetsvecka: Vi tillämpar en 37-timmars arbetsveckor så du får några extra timmar i veckan till dig själv.
    • Flexibla arbetsplatser: Hos oss har du möjlighet att testa på att jobba inom olika verksamheter. På så sätt inspireras vi av varandras kunskaper och det är alltid nyttigt när medarbetare från en annan verksamhet kan ge oss nya perspektiv och se saker som vi gör bra och saker som vi kan bli bättre på. 
    • Flexibelt extrajobb: Som vikarie hos oss har du möjlighet att önska arbetspass så du kan planera och kombinera ett extrajobb hos oss med till exempel studier. 



    Förmåner

    • Trygg anställning: Vi ser till att du har en trygg anställning hos oss med hjälp av olika försäkringar. 
    • Rabatterat gymkort: Nordic Wellness erbjuder anställda inom Lilla Edets kommun 25% på alla årskort. Klubb-avgift och eventuella kortavgift tillkommer som engångssumma när du startar ditt medlemskap.

    • Företagskort Premium på STC: Lilla Edets kommun har ett samarbete med STC och som anställd kan du teckna ett Företagskort Premium på STC till ett pris på 299 kr/månad.
    • Extra ersättning vid föräldraledighet: Om du varit sammanhängande anställd hos oss under minst 365 dagar före du går på föräldraledighet har du rätt till 10% av ditt lönebortfall enligt kollektivavtal.

    • Fler semesterdagar: Vårt kollektivavtal ger dig dessutom fler semesterdagar än vad som är lagstadgat från och med året du fyller 40.
    • Pensionsrådgivning och löneväxling: Vi erbjuder pensionsrådgivning och du har i vissa fall möjlighet att löneväxla till tjänstepensionsförsäkring. 

    • Privatleasing: Pendlar du till jobbet? Då erbjuder vi förmånlig privatleasing av miljöbil. Att leasa är både bekvämt och bekymmerslöst. Service ingår såklart.  
    • Kaffe och te: På din arbetsplats har du tillgång till gratis kaffe och te.



    Ledarskap

    Hos oss jobbar engagerade och kunniga chefer som är insatta i det dagliga arbetet. 

    • Nära ledarskap: För oss är det viktigt att våra chefer är närvarande och involverade i det dagliga arbetet, därför har cheferna inom äldreomsorgen alltid sin arbetsplats ute i våra verksamheter. 

    • Ledarskapsutbildade chefer: Våra chefer har genomgått utbildning inom utvecklande ledarskap. 
    • Ledarskapsprogram: Vi har ett program för chefer som är nya inom vår organisation. Det pågår under ungefär ett års tid och startar varje höst. Programmet ger dig verktyg och kunskap som du kan använda för att få en bra start i din ledarroll. Verktygen du får lära dig ska skapa förståelse och underlätta ditt uppdrag. 



    Utbildning

    • Introduktion: Som nyanställd hos oss genomgår du en introduktionsutbildning för att du ska få en bra och trygg start på det nya jobbet.
    • Språkstöd: För dig som har grundläggande kunskaper i svenska men behov av att vidareutveckla din svenska, finns våra språkombud som ett stöd för dig i ditt arbete.

    • Äldreomsorgslyftet: Vi är en del av den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet vilket kan ge dig chansen att utbilda dig till undersköterska samtidigt som du jobbar och får full lön.
    • Specialistutbildning för sjuksköterskor: Det finns möjlighet för sjuksköterskor att utbilda sig till distriktssjuksköterska eller att få en vidareutbildning inom demens och psykiatri.
    • Egen utbildningsplan: Alla medarbetare har en egen utbildningsplan där vi bockar av de utbildningar som är obligatoriska för din yrkesroll. I samband med medarbetarsamtalet har du möjlighet att lyfta den kompetensutveckling du ser att du har behov av för att lyckas i ditt arbete.

    • Utbildningsbibliotek: Via intranätet hittar du vårt utbildningsbibliotek där du kan se vilka webbutbildningar vi kan erbjuda. Vissa utbildningar är obligatoriska, andra är frivilliga. Tillsammans med din chef kommer ni överens om utbildningar du kan gå utifrån verksamhetens behov. 
    • Interna återkommande utbildningar: Vi erbjuder våra medarbetare fler interna utbildningar inom bland annat förflyttningsteknik, brandsäkerhet, läkemedelsutbildning och handledarutbildning.
    • Validering: Är du tillsvidareanställd men saknar formell utbildning? Då kan vi erbjuda dig validering av din kunskap. 
    • Demens ABC: Alla medarbetare kan gå utbildningen Demens ABC via Svenskt demenscentrum på arbetstid.

    • Bidrag till kurslitteratur: Vi erbjuder medarbetare möjlighet att utveckla sig inom sin profession och du kan få bidrag till kurslitteratur.

    Här finns vi

    Här finns vi

    Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

    Helena Nilsson
    0520-659650


    Facklig kontakt

    Kommunal
    lillaedet.vanervast@kommunal.se


    Besök Lilla Edets webbsida

    Sociala medier

    Räkna ut resväg

    Mer om oss

    Läs mer om Lilla Edets kommun

    Ansök nu