Tipsa om jobbet

Bemanningsplanerare till Socialförvaltningen

Yrke: Planerare Anställningsform: Tillsvidareanställning Lön: Enligt överenskommelse Sök jobbet senast: 19 maj 2024

Är du bra på att se helheten? Kan du tänka om och tänka nytt? Är du serviceinriktad? Då kan du vara den vi söker!

Vi söker nu en bemanningsplanerare som vill vara en del av oss. Du som söker bör vara motiverad till utvecklingsarbete och göra oss ännu bättre på att ta tillvara på våra personalresurser.

Kort om jobbet:

  • Här får du möjlighet att utvecklas, både med utbildningar och olika karriärvägar. 
  • Att jobba hos oss innebär närhet till din chef, korta beslutsvägar och som medarbetare blir du sedd och lyssnad på.
  • Trygga och bra villkor är en självklarhet, till det sätter vi guldkant på jobbtillvaron med bl.a. trivselpeng, personalfester och julklappar.  

Scrolla ner och läs allt om jobbet.

Karriärmål
Hälsa
Flexibilitet
Förmåner
Ledarskap
Utbildning

Planeringsenheten är en ny enhet och här arbetar Resursplanerare som planerar hemtjänstens insatser, Schemaplanerare som arbetar med schemaprocessen samt att vi nu rekryterar en Bemanningsplanerare som kommer arbeta med att hantera all korttidsfrånvaro och bemanna våra verksamheter, både med vikarier och med tillsvidareanställda tillsammans med två kollegor.

Jag som kommer bli din närmsta chef har själv arbetat som resursplanerare, schemaplanerare, systemadministratör samt med bemanning på olika sätt.

Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor där teamkänsla, trivsel och kvalité är viktigt. Servicekänsla och ett gott samarbete med flera professioner inom förvaltningen är en annan viktig del i arbetet.

Det erbjuds ett omväxlande arbete där vi stöttar varandra för att utvecklas.

Ta chansen att bli en av oss!

Arbetsuppgifter

Din huvudsakliga arbetsuppgift är att arbeta med hela bemanningsprocessen och att bemanna våra verksamheter inom Socialförvaltningen, från att någon anmäler frånvaro till att det finns personal på plats, vilket innebär:

  • att ta emot och lägga in frånvaron i våra system.
  • att bemanna turer vid frånvaro med vikarier eller ordinarie personal. Både korttidsfrånvaro och på längre sikt
  • att ha kontakt med chefer och annan personal inom våra verksamheter
  • rekrytering av timvikarier
  • kontinuerlig uppföljning av timanställda vikarier
  • att förbereda och tillstyrka bokningar som exporteras från Time Care Pool till Personec för socialförvaltningen
  • besvara frågor som rör bemanning eller hänvisa vidare till rätt specialkompetens.

Vi söker dig som har:

  • ett gott bemötande och har en stor portion servicekänsla
  • god datavana, kan hantera flera olika system och förmåga att lära nytt
  • gymnasieutbildning
  • god kommunikativ förmåga både i tal och skrift på svenska
  • kunskap om schemaläggnings- och vikariebokningsprogram (meriterande om det är Time Care MA och Time Care pool)
  • erfarenhet av rekrytering
  • erfarenhet av administrativt arbete som att forma och skapa rutiner, gärna inom den beskrivna rollen
  • erfarenhet av arbete inom vård och omsorg.

Som person ser vi att du är:

  • strukturerad, ordningsam och stresstålig
  • självständig och flexibel
  • bra på att samarbeta med andra
  • utvecklings- och förändringsbenägen.

Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.

    • Verksamheter: Äldreboende, hemtjänst, dagverksamhet och korttidsvård
    • Storlek: 350 medarbetare / 400 omsorgstagare
    • Organisationsform: Kommun
    • Kollektivavtal: Ja
    • Arbetskläder: Ja
    • Skobidrag: Ett par skor varje år
    • Friskvårdsbidrag: Ja, 1 000 per år

    • Rätt till heltid: Ja

    Detta är vad vi erbjuder våra anställda. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.



    Karriärmål

    • Ombudsroll: Som ombud fördjupar du dig inom ett område och stöttar dina kollegor genom dina kunskaper. Exempel på områden du kan bli ombud inom är dokumentation, palliativ vård, hygien, inkontinens och brand. Inom vissa ombudsroller träffas du i nätverk. 
    • Handledare: Som undersköterska har du möjlighet att bli handledare. Då får du utbildning för att bland annat på ett pedagogiskt sätt ta hand om nya medarbetare och och introducera dem i yrket. Våra handledare brukar också få möjlighet att handleda sjuksköterskestudenter inom omvårdnadsarbete. 
    • Chefsroll: Har du en ambition och engagemang för att finns det möjlighet att söka sig till en chefsposition inom kommunen. Ofta kräver det en eftergymnasial utbildning  och/eller en gedigen erfarenhet av verksamheten och lämpliga personliga egenskaper. 



    Hälsa

    • Friskvårdsbidrag: Du erbjuds ett friskvårdsbidrag på 1 000 kr per år. Det finns flera gym som tar mot friskvårdsbidrag i Askersund.
    • Företagshälsovård: Om du känner att ditt arbete påverkar ditt mående kan du få stöd av företagshälsovården. Genom företagshälsovården kan du även få hjälp med att bli nikotinfri. Vår företagshälsovård Askersundshälsan har lokaler i Askersund.
    • Aktivt liv utanför jobbet: Det finns stora möjligheter att vara aktiv i Askersunds kommun. Här lever vi nära Vättern med ett intensivt sjö-och båtliv. Flera härliga badplatser. Nationalparken Tiveden erbjuder härliga naturupplevelser i urskogsmiljö och ett antal naturreservat med vandringsleder.  I kommunen finns även padelhall, bowling och en av Sveriges bästa golfbanor.



    Flexibilitet

    • Förslagsschema: Hos oss har du möjlighet att påverka ditt schema. Du ger ett förslag på schemaupplägg som godkänns om det funkar med dina kollegor och verksamhetens behov av bemanning. 
    • Rätt till heltid: Vi har heltidsarbete som norm, men du har även möjlighet att jobba deltid 80% om du vill. 
    • Kortare arbetsveckor: Omvårdnadspersonalen jobbar 37 timmar i veckan, jobbar du natt är veckan endast 34 timmar och 20 minuter.
    • Timvikarier: Är du timvikarie har du möjlighet att ange när du är tillgänglig för arbetspass. På så sätt blir det enklare att kombinera extrajobb med t ex studier. 



    Förmåner

      Genom vårt kollektivavtal har du många bra förmåner och en stor trygghet i din anställning. Några exempel på vad du får är förmånliga semestervillkor, pensionsinbetalningar på 6% av din årslön och försäkringar vid sjukdom. Läs gärna mer här.  

      • Extra semesterdagar: När du fyllt 40 år får du sex extra semesterdagar och ytterligare en dag när du fyllt 50 år. 
      • Arbetskläder och skor: Vi tillhandahåller med de kläder som du behöver på din arbetsplats. Jobbar du inom hemtjänst får du även ytterkläder. Varje år får du ett par nya skor. 
      • Trivselpeng: Din personalgrupp får varje år en trivselpeng för att hitta på något kul tillsammans utanför jobbet. Vissa går ut och äter tillsammans eller spelar bowling.
      • Kaffe och te: På din arbetsplats har du tillgång till gratis kaffe och te. 
      • Personalfester och julklappar: Vissa år anordnas en stor personalfest för alla medarbetare i kommunen med mat, underhållning av känd artist samt dans och disco inpå småtimmarna. 



      Ledarskap

      • Närvarande chefer: Hos oss är det aldrig långt till din närmsta chef. Våra chefer har sin arbetsplats i verksamheten för att kunna vara närvarande och insatta i det dagliga arbetet och om du som medarbetare behöver stöd.

      • Ledarskapsutbildade chefer: Alla våra chefer erbjuds ledarskapsutbildning. Kommunen har en egen utbildning som heter ”Diplomerad chef” och det finns även möjlighet att gå externa utbildningar. 
      • Stöd till våra chefer: Våra chefer har administratörer och verksamhetsstöd som avlastar dem olika operativa uppgifter, som tex IT- och lokalfrågor men som också ansvarar för delar av introduktionsprogrammet.



      Utbildning

      Introduktionsprogram: För att du som ny medarbetare ska känna dig välkommen och trygg med dina arbetsuppgifter får du en introduktion av din nya arbetsplats. Efter några veckor följer vi upp tillsammans så att du känner dig bekväm i din nya roll. Vi anpassar introduktionen efter din tidigare erfarenhet och kunskapsnivå. 

      • Kompetenshöjande utbildningar: Vi erbjuder våra medarbetare flera interna kompetenshöjande utbildningar. Några exempel på utbildningar är förflyttningsteknik, lyftkörkort, Demens ABC, och MI (motiverande samtal). Vissa utbildningar är digitala och vissa genomför vi tillsammans i arbetsgruppen.
      • Medarbetarprogram: Samtliga medarbetare ska genomgå vårt medarbetarprogram om åtta moduler. Exempel på modulernas innehåll är; mål, roller, tillit och normer, kommunikation och feedback. 

      • Äldreomsorgslyftet: Vi har tagit del av den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet vilket givit medarbetare chansen att utbilda sig till undersköterska samtidigt som de jobbar och får full lön.
      • Utbildningsbidrag: Du kan få bidrag till litteratur, terminsavgifter och resor om du tar ett eget initiativ till att vidareutbilda dig.



      Digitala verktyg

      • Digital dokumentation: Dokumentation, planering och information om planerade insatser är tillgängliga digitalt via en app. 
      • Digital läkemedelssignering: Via en app signerar du när medicin överlämnats till omsorgstagaren. Om du är sen eller missat att signera så larmar systemet. 
      • Nyckelfria lås: Inom hemtjänsten låser vi upp omsorgstagares ytterdörrar med hjälp av en mobiltelefon.
      • Tillsyn via kamera:  Vi använder kameror för att titta till omsorgstagare under natten. 
      • Digitala inköp: Vi inför successivt digitala inköp inom hemtjänsten.

      • För sinnena: Vi har flera verktyg för stimulans och aktivitet så som upplevelsecykel, terapidjur och digitala spel.
      • Miljövänliga och säkra bilar i hemtjänsten: Vissa hemtjänstgrupper arbetar i huvudsak på landsbygden kring Askersund. Det innebär att de tillbringar en hel del tid i bil. Vi har helt nya hybridbilar av crossover modell, roliga att köra men framförallt säkra och miljövänliga.



      Lokaler och omgivning

      Våra verksamhetslokaler ligger placerade nära varandra inom ett kvarter i Askersund. Här finns förutom regionens vårdcentral och folktandvård, de särskilda boendena; Borgmästargården och Smedsgården samt kortidsvårdsavdelningen Syrenen. Hemtjänsten har sina grupplokaler och utgår här från Västergården. Enhetschefer, sjuksköterskor och arbetsterapeuter har också sina kontor och lokaler här.


      Här finns vi

      Här finns vi

      Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

      Emmelie Cedergren, Enhetschef Planeringsenheten
      0583-81067
      emmelie.cedergren@askersund.se


      Facklig kontakt

      Astrid Mossberg, Socialsekreterare
      0583-82030
      astrid.mossberg@askersund.se


      Till Askersunds webbplats

      Sociala medier

      Räkna ut resväg

      Mer om oss

      Läs mer om Askersund kommun

      Ansök nu