Tipsa om jobbet

Administrativ samordnare till hemtjänst Staden nedre

Yrke: Administrativ samordnare Anställningsform: Tillsvidareanställning Sök jobbet senast: 16 november 2025

Är du en flexibel person som gillar att samarbeta och trivs med ett varierat arbete? Vi söker nu en administrativ samordnare till hemtjänst Staden nedre. 

Höjdpunkter: 

  • Bli en del i ett positivt och engagerat arbetslag.
  • Många sociala kontakter.
  • Meningsfullt arbete som gör skillnad.
  • Bidra med idéer och lösningar som utvecklar verksamheten.
  • Förmåner som ger värde både på jobbet och i vardagen.

Scrolla ner och läs allt om jobbet.

Du kommer att arbeta tillsammans i ett team bestående av enhetschef, samordnare, undersköterskor, vårdbiträden, distriktssköterskor, fysioterapeut och arbetsterapeut. Som administrativ samordnare är du direkt underställd enhetschef och har en central roll i att planera och organisera det dagliga arbetet i hemtjänsten. Det innefattar att schemaplanera, bemanna, stötta hemtjänstpersonalen i deras arbete, boka in utbildningar samt planera för- och boka in timvikarier vid frånvaro. 

Rollen kräver att du trivs med att ha många sociala kontakter då du i det dagliga arbetet har kontakt med medborgare, deras anhöriga och samordnar med andra verksamheter som berör medborgarna. Det kan till exempel vara med sjukvårdspersonal och biståndshandläggare. En annan viktig arbetsuppgift är att administrera i olika verksamhetssystem såsom Heroma, Kompanion och Viva.

Vanliga arbetsuppgifter
Arbetet innehåller administrativa uppgifter och innebär såväl ett självständigt arbete och ett nära samarbete med enhetschef, sektorsadministratör och övriga medarbetare inom enheten samt med andra parter. Med din helhetssyn, goda omdöme och tydliga kommunikation ser du till att det dagliga arbetet på enheten fungerar.

Det kan exempelvis innebära att:

  • Bemanna och schemaplanera utifrån ekonomiska ramar/beslutade timmar och fastställda arbetstidslagar.
  • Planera introduktion för nyanställda, praktikanter och feriearbetare.
  • Vara delaktig i enhetens verksamhetsplanering och månadsuppföljningar.
  • Administrera i verksamhetssystem.
  • Kommunicera med biståndshandläggare, medborgare och deras anhöriga.
  • Samarbeta med enhetens team bestående av chef och legitimerad personal.
  • Följa och implementera beslut och riktlinjer.

Arbetstider
Arbetstiderna är vardagar 07.00 - 16.00.

Om arbetsplatsen
Hemtjänst Centrala består av sju olika hemtjänstgrupper där Staden nedre tillsammans med fyra andra grupper har sitt kontor på Österäng i centrala Östersund. När behov finns kommer du i första hand att hjälpa de administrativa samordnarna som arbetar i samma byggnad, men det kan även vara aktuellt på hemtjänsten i Torvalla eller på Frösön. 

Vi söker dig som har gymnasial utbildning och erfarenhet av administrativt arbete.

Krav 

  • Två års arbetslivserfarenhet från äldreomsorg.
  • Mycket goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift.
  • Mycket god datorvana.

Meriterande

  • Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemen Viva, kompanion, Heroma. 

Dina personliga egenskaper är viktiga, därför söker vi dig som

  • är trygg, stabil och har lätt för att samarbeta med andra människor
  • är kommunikativ och har förmågan att anpassa ditt bemötande utifrån vem du talar med
  • planerar och organiserar ditt arbetet på ett effektivt sätt
  • är flexibel eftersom både dina arbetsuppgifter och din arbetsplats kan variera
  • har lätt för att arbeta självständigt och i team, samt har vilja och förmåga till att hjälpa och stötta andra
  • uttrycker en positiv attityd till verksamheten samt handlar i enighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer
  • arbetar resultatinriktat och har en god ekonomisk medvetenhet. 

Här finns vi

Kontakt

Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Ann Edström Stork, enhetschef
063-14 40 52
[email protected]


Facklig kontakt

Ingela Nordlöf, Kommunal
[email protected]


Östersund kommuns hemsida

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Östersunds kommun

Ansök nu