Hitta jobb

1. Skriv ett CV

Vad ska ett CV innehålla?

”CV” är en förkortning av "curriculum vitae" som betyder beskrivning av livet på latin. Ett CV handlar om att du på ett enkelt och tydligt sätt ska presentera dig, dina kunskaper och vilka erfarenheter du har. Vi har listat några enkla tips.

Tänk på att:

  • Dela upp ditt CV med tydliga rubriker: Utbildning, arbetslivserfarenhet och andra meriter.
  • Tänk på att när du listar dina erfarenheter, börja med det nyaste först.
  • Var noga med stavningen- du vill ge ett gott intryck!
  • I ditt CV ska du inte beskriva dig själv som person. Det har du möjlighet att göra i ditt personliga brev.

Bra rubriker att ha i ditt CV:

  • Personuppgifter – namn, ålder, adress, mailadress, telefonnummer
  • Arbetslivserfarenheter – tidigare praktik/jobb, vilka arbetsuppgifter hade du?
  • Utbildningar och kurser
  • Färdigheter – språkkunskaper eller andra meriterade kunskaper?
  • Övriga meriter – är du till aktiv i någon förening eller organisation?
  • Referenser – Finns någon som kan beskriva dig som person? Kanske en tidigare chef, kollega eller lärare?

Ladda ner vår CV-Mall

Här kan du ta hjälp av vår CV-mall som är gratis att ladda ner och använda. Glöm inte att du alltid kan ställa frågor via vår chatt här till höger om det är något du undrar över.

CV-mall

För kreativ inspiration kring utformningen av ditt CV kan du kika på Canvas webbsida.

Andra sätt att öka chanserna att få jobbet

Läs mer