Dela

Ystads kommun

Inom äldreomsorgen i Ystad är vi bättre tillsammans!

Här får du jobba i en organisation med fullt fokus på samarbete. Vi är en lagom stor kommun, perfekt för att vi ska kunna erbjuda dig som medarbetare spännande utvecklingsmöjligheter samtidigt som du inte blir en i mängden.

Med en bredd av olika verksamheter, roller, arbetstider och miljöer - allt från stad till vacker natur kan du hos oss hitta en arbetsplats som passar just dig!

Vi erbjuder dig en trygg anställning med flera förmåner och satsar på din kompetensutveckling från dag ett. 

Karriärmål
Hälsa
Flexibilitet
Förmåner
Ledarskap
Utbildning


Karriärmål

  • Ombudsroll: Vill du ha extra ansvar inom ett område som intresserar dig kan du bli ombud. Exempel på ombudsroller är kvalitetsombud, kostombud, ombud för palliativ vård, hygienombud, hjälpmedelsombud och inkontinensombud.  
  • Handledare: Du har möjlighet att bli handledare till undersköterskestudenter genom att gå en handledarutbildning. Som handledare har du även ansvar för att introducera nya medarbetare. 



Hälsa

  • Friskvård: Som anställd hos oss får du ett unikt friskvårdserbjudande. Vi har avtal med olika friskvårdsleverantörer i Skåne där du kan träna två gånger i veckan, helt kostnadsfritt. 
  • Företagshälsovård: Om du känner att ditt arbete påverkar ditt mående kan du få stöd av företagshälsovården som vi har ett väl upparbetat samarbete med.
  • Frisk med fysio: Du som har behov av stöd från en fysioterapeut kan i vissa fall få hjälp med det. Fysioterapeuten hjälper dig med ett individuellt träningsprogram för att du ska må bättre. Kontakt förmedlas via din chef.
  • Rökfri arbetstid: Vi tillämpar rökfri arbetstid. 



Flexibilitet

  • Välj din tjänstgöringsgrad: Vi erbjuder dig möjlighet att en gång om året välja hur mycket du vill jobba så att ditt arbetsliv går ihop med ditt privatliv. Du kan välja att jobba mellan 100% och 70%. Vi tillämpar heltid som norm. 

  • Varierande schemaupplägg: Våra verksamheter skiljer sig åt när det gäller arbetstider och upplägg för schemaläggning. Vi kan erbjuda allt från tvättstugeschema till mer fasta scheman. 


Förmåner

Vi tar ansvar och du har trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Nedan är exempel på förmåner som ingår i kollektivavtalet och andra förmåner som vi erbjuder.

  • Generösa semestervillkor: Du har minst 25 semesterdagar. När du fyllt 40 får du 31 dagar. När du fyller 50 år får du 32 dagar, alltså drygt sex veckors semester. Som nyanställd har du dessutom rätt till semester redan under ditt första anställningsår.
  • Föräldrapenning: Om du har varit anställd minst ett år innan din föräldraledighet påbörjas får du under de första 180 dagar utbetalt föräldrapenningtillägg från oss. Föräldrapenningtillägget motsvarar 10 procent av ditt lönebortfall.
  • Kaffe och te: På din arbetsplats har du tillgång till gratis kaffe och te. 



Ledarskap

  • Ledarskapsutbildade chefer: Alla våra chefer utbildas i Utvecklande ledarskap (UL), som bygger på ett koncept framtaget av Försvarshögskolan. Det innebär bland annat att de har en gedigen utbildning inom personligt ledarskap och grupputveckling. 
  • Närvarande chefer: I de flesta av våra verksamheter så sitter cheferna i samma lokaler som sina medarbetare för att kunna vara närvarande i verksamheten. Vi strävar efter att ha små arbetsgrupper så att varje chef har ansvar för ett mindre antal medarbetare. 
  • Stöd till chefer: För att våra chefer ska kunna fokusera på det de är bra på finns flera stödfunktioner, som personalavdelning, löneavdelning, ekonomiavdelning, kommunikationsavdelning, HR och IT-support.
  • Samordnare och planerare: Inom respektive verksamhet finns samordnare och planerare som stöd till våra chefer. 
  • Handledning och stöd för medarbetare: Du kan vända dig till din chef om du känner att du behöver stöd i hur du ska hantera en situation. Då kan din chef hänvisa dig till en medarbetare med kompetens inom området som kan erbjuda stöd och råd. 



Digitala verktyg

Vi vill jobba i framkant när det kommer till införandet av digitala verktyg och hjälpmedel i våra verksamheter. Det underlättar både för dig som medarbetare och gör vardagen bättre för våra omsorgstagare. Som ny medarbetare får du en introduktion av våra digitala verktyg för att du ska känna dig bekväm med att använda dem. Här är några exempel på digitalisering i våra verksamheter: 

  • För sinnena: På våra äldreboenden har vi flera hjälpmedel för att stimulera våra boendes sinnen. Bland annat en robotkatt som både spinner och rör sig, surfplattor,  VR-glasögon, en rogivande gungstol som spelar musik, en musikväst som stimulerar till rörelse och interaktiva golv där man via en projektor till exempel kan poppa ballonger och fånga fjärilar. 
  • Tillsyn via kamera: Inom hemtjänsten kan våra seniorer välja att få en kamera installerad så vi kan titta till dem under natten utan att de blir störda. 

  • Nyckelfria lås: Inom hemtjänsten låser vi upp omsorgstagares ytterdörrar med hjälp av våra mobiltelefoner. 
  • Moderna larm: Inom hemtjänsten använder vi larm så omsorgstagaren enkelt kan larma när vid behov av hjälp. Just nu pågår även ett projekt där vi testar larmen Room mate som automatiskt larmar hemtjänstpersonal om omsorgstagaren till exempel inte rört sig på ett tag eller ramlat.
  • Digitala läkemedelsskåp: Vi använder oss av digitala läkemedelsskåp för en söker läkemedelshantering.
  • Hotellås: På våra äldreboenden med inriktning demenssjukdomar använder vi ID-lock lås vilket innebär att dörrar alltid är öppna på insidan, men låsta på utsidan så att obehöriga inte kan gå in i våra boendets lägenheter.  
  • Life Care: Vi använder Life Care som verksamhetssystem. 
  • Rotobed: Ett hjälpmedel så våra omsorgstagare själva kan resa sig från sängen. 



Utbildning

Vi uppmuntrar dig som medarbetare till livslångt lärande, utveckling och nytänkande. Därför erbjuds du kurser och utbildningar liksom möjlighet att prova nya arbetsuppgifter. Några av de utbildningsmöjligheter vi erbjuder: 

  • Gedigen introduktion: För att du som ny medarbetare ska känna dig trygg med dina arbetsuppgifter får du en gedigen introduktion av vår introduktionskoordinator. Du får också möjlighet att gå bredvid en erfaren kollega och introduktion av våra arbetsverktyg.
  • Värdegrundsworkshop: Alla nya medarbetare i kommunen från alla våra verksamheter träffas och diskuterar vår värdegrund och hur den implementeras i våra verksamheter. 
  • Interna utbildningar: Vi erbjuder våra medarbetare flera interna kompetenshöjande utbildningar. Några exempel på ämnen är måltidssituationen, omvårdnad vid demenssjukdom, delegering, ergonomi och förflyttning. Vissa utbildningar är digitala och vissa genomför vi tillsammans i arbetsgruppen. 
  • Individuell utvecklingsplan: Du tar tillsammans med din chef fram en utvecklingsplan där ni sätter upp individuella mål för din kompetensutveckling kopplat till verksamhetens mål.
  • Möjlighet till betald utbildning: Vi är en del av den statliga satsningen äldreomsorgslyftet vilket ger dig chansen att utbilda dig till undersköterska samtidigt som du jobbar och får full lön. 
  • Fritidsstudier: Vill du vidareutbilda dig, till exempel gå en distansutbildning på fritiden, så kan vi om vi ser att det ger värde för verksamheten, erbjuda dig möjlighet till viss ekonomisk kompensation för litteratur och resor. Dessutom får du möjlighet till betald ledighet för maximalt två dagar vid varje tentamenstillfälle. Vi kallar upplägget för fritidsstudier.



Aktiviteter

  • Aktivitetsledare/aktivitetsombud: På våra äldreboenden finns medarbetare som har i uppgift att med det övriga teamet hitta på trevliga aktiviteter för våra boende. 
  • Seniorernas hus: I kommunen finns Seniorerna hus där ideella föreningar anordnar olika aktiviteter för kommunens seniorer. 
  • Medarbetaraktiviteter: Med jämna mellanrum anordnar vi planeringsdagar med tillhörande medarbetaraktiviteter för att stärka teamkänslan. 

Personcentrerad äldreomsorg – en självklarhet!

Ingen morgonrutin hos dem jag hjälper är den andra lik.” - Melanie Hall, vårdbiträde inom hemtjänsten och undersköterskestudent

Äldreomsorgen i Ystad innebär en omväxlande och stimulerande arbetsmiljö där den ena dagen inte är den andra lik. Vi jobbar personcentrerat utifrån gedigna genomförandeplaner. Det innebär att det är en självklarhet att vi anpassar oss till våra omsorgstagares unika behov och livssituation. Därför är det viktigt att du som jobbar hos oss är intresserad av människor och att du är serviceinriktad. Vi lovar dig många intressanta möten med människor!




De många möjligheternas arbetsplats
Vi erbjuder en stor bredd vad gäller scheman, roller, verksamheter och miljöer. Det gör att det är lätt att hitta en arbetsplats som passar just dig. Jobbet på äldreboende innebär att du ger stöttning, vård och omsorg i någons hem. Några av våra boenden vänder sig till omsorgstagare med en funktionsnedsättning, andra till dem med en demenssjukdom. Inom hemtjänsten kan du få jobba i tätort eller på landsbygden, i en större eller mindre hemtjänstgrupp. Alla hemtjänstgrupper har liknande förutsättningar när det gäller arbetsuppgifter hos omsorgstagarna, det som kan skilja sig är hur du tar dig till våra omsorgstagare, bil eller cykel beroende på hur långt det är. Körkort är därför inget krav, men önskvärt. Beroende på vad du trivs bäst med finns det alltid en arbetsplats för dig. 


Här kan du se mer om hur det är att jobba på äldreboende. 


Hög kvalitet inom våra verksamheter
Vi är måna om att kunna erbjuda hög kvalitet, både till våra omsorgstagare och våra medarbetare. Därför jobbar vi bland annat systematiskt med kvalitetsregister som Senior AlertBPSD och Svenska palliativregistretFör att försäkra oss om att våra medarbetare blir hörda och trivs på jobbet skickar vi vart annat år ut medarbetarenkäter. Våra chefer är också en viktig del i att se till att verksamheterna fungerar väl och att våra medarbetare känner stöd och uppskattning. Därför jobbar vi med närvarande chefer som är involverade i både verksamheten och sina medarbetare. Här ska alla känna sig sedda och uppskattade. 





Vår värdegrund
Vår värdegrund vilar på övertygelsen om alla människors lika värde och att vi är Bättre tillsammans!  Vi tror på att tillsammans åstadkommer vi mer. Tillsammans skapar vi delaktighet, arbetsglädje och utveckling. Vårt gemensamma mål är att alla som bor och vistas i Ystads kommun ska få bästa möjliga service och kvalitet. Värdegrunden beskriver vårt grundläggande förhållningssätt i hur vi möter varandra och utför vårt uppdrag. Genom att i alla situationer uppträda enligt vår värdegrund uppnår vi delaktighet, högre kvalitet och effektivitet. Vår värdegrund bygger på tillit, mod, delaktighet och professionalitet. 

  • Verksamheter: Särskilt boende, hemtjänst, växelboende och hemsjukvård. 
  • Storlek: Ca 1 000 medarbetare och ca 2 000 omsorgstagare inom hälsa, vård och omsorg. 
  • Organisationsform: Kommun
  • Kollektivavtal: Ja
  • Arbetskläder: Ja, även regnkläder och vinterjacka. 
  • Friskvårdsbidrag: Vi erbjuder gratis träning hos friskvårdsleverantörer två gånger i veckan.
  • Rätt till heltid: Ja



Här finns vi

Kontakt

Adress

Bemanning- och Rekryteringsenheten
Petrigatan 10
271 40 Ystad


Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Beata Hansson, rekryteringsspecialist
0411- 57 74 77

Ellen Hagström, bemanningsansvarig 
0411- 57 71 66

rekrytering.hvo@ystad.se


Till Ystads kommuns webbplats

Sociala medier

Lediga tjänster

Skicka en spontanansökan



Tack! Vi har tagit emot din ansökan. Du får mail med mer information inom kort.