"Jobbet är fantastiskt - nu måste vi bryta den negativa spiralen."

Marie Wiberg har varit undersköterska i äldreomsorgen i 25 år och trivs fortfarande. Det var av kärlek till jobbet som hon bestämde sig för att starta Undersköterskeupproret. Här berättar hon vad hon kämpar för, hur vi kan förändra bilden av yrket och ger sina tips till politiker och arbetsgivare som vill att fler undersköterskor ska trivas, må bra och stanna. 

– Vi trodde aldrig att det skulle bli så stort på så kort tid, vi hoppades kanske på tio tusen namnunderskrifter efter nyår, berättar Marie Wiberg som tillsammans med Jenny Klingstam startade Undersköterskeupproret i maj 2019. 

Det är politikerna som fördelar pengarna. Som chef, våga stå upp för din personal! Lyft frågan och stötta oss i att påverka politiker. - Ett av Maries tips till arbetsgivare - se alla längst ner

Marie Wiberg har jobbat som undersköterska i äldreomsorgen sedan hon tog studenten 1993. Från början var valde hon jobbet på sin mammas inrådan.

– Jag är jättetacksam över att jag lydde mammas råd. Det har gått 25 år och jag trivs fortfarande, jobbet är så givande.

Det är just därför hon vill kämpa för förändring. Marie vill jobba vidare med fler kollegor, bättre scheman och framförallt en känsla av att bli sedd och uppskattad. Idag får sparkrav ofta mer utrymme i vardagen än uppskattning och att diskutera positiva förändringar. 

Det behövs positiva besked som bryter känslan av att vara på väg åt fel håll.

Hur kan vi lyfta utmaningar, utan att skrämma nya duktiga undersköterskor från att söka sig till sektorn?

– Jag tycker att vi som jobbar ska tänka på att prata mer positivt om vårt yrke. Det behövs positiva besked som bryter känslan av att vara på väg åt fel håll. Det kan räcka att ta bort delade turer, öka bemanningen med någon enstaka person, till och med att bara ge oss mer uppskattning för det jobb vi gör. Vi behöver få mer tillbaka. 

Lyssna på dem som har kämpat och fått igenom förändringar, som visar att det verkligen går.

Vad vill du säga till den som tvekar inför att söka jobb i äldreomsorgen efter att ha läst om dåliga villkor, stress med mera?

– Försök hitta de som är positiva. Lyssna på dem som har kämpat och fått igenom förändringar, som visar att det verkligen går. De som är negativa och pratar illa om yrket är ofta de som hörs mest. Vi som är positiva och tror på förändring jobbar ofta i det tysta.

När jag hittar det lilla knepet som får en person som mår dåligt och är orolig att bli lugn och harmonisk, den känslan går inte att beskriva. Man måste uppleva den.

Skulle du rekommendera ett jobb i äldreomsorgen?

– Jag känner varje dag att jag har ett fantastiskt jobb. När jag ser att de äldre mår bra, är nöjda, då har jag lyckats. När jag hittar det lilla knepet som får en person som mår dåligt och är orolig att bli lugn och harmonisk, den känslan går inte att beskriva. Man måste uppleva den.

Maries fem tips till dig som är arbetsgivare eller chef

  • Visa din personal uppskattning
    Säg på ett APT att du tycker att personalen gör ett fantastiskt jobb och är superduktiga utifrån förutsättningarna. Kom ihåg att ge personalen beröm, inte bara berätta vad som måste göras, sparkrav och liknande.
  • Politikerna fördelar pengarna – arbetsgivarna måste hjälpa oss att påverka politikerna
    Chefer och arbetsgivare hamnar också i kläm när politiker inte fördelar tillräckliga resurser. Våga stå upp för din personal! Lyft frågan och stötta oss i att påverka politiker.
  • Kämpa för att ge personalen möjlighet att påverka sitt eget schema
    Alla har olika behov. När man själv får påverka sitt schema och vilka dagar man är ledig så kan de som vill jobba mycket kvällar och helg göra det, de som behöver jobba dag kan göra det. Då blir det möjligt att kombinera jobb och privatliv.
  • Erbjud validering under betald arbetstid
    Alla arbetsgivare söker utbildade undersköterskor. Erbjud möjligheten att validera sin utbildning under betald arbetstid.
  • Lyssna på och stötta din personal
    En bra chef är som min chef. Har empati och förståelse, men kan leda och fördela arbetet. Tar sig tid att lyssna, ger beröm, stöttar och står upp för personalen. En bra chef gör stor skillnad.