Gabriela studerade till sjukgymnast då hon såg det som en möjlighet att förändra och göra livet bättre för människor. När hon för 17 år sedan mötte kärleken hamnade hon i Södertälje. Hon lärde sig fort svenska och började arbeta som personlig assistent innan hon hittade hem i hemtjänsten, först som vikarie och nu som resultatenhetschef inom Södertälje kommun.
–Jag blev vikarie på ett äldreboende. Jag gillade direkt arbetsuppgifterna men jag kände mig inte riktigt på rätt plats. Jag började se mig om efter andra möjligheter och upptäckte att det fanns en hemtjänstgrupp i närheten där vi bodde och sökte mig dit i stället. Jag kände det direkt, det var kärlek vid första ögonkastet. Jag hade hamnat helt rätt!
–Jag fick kollegor som brann för uppdraget och alla gjorde verkligen allt de kunde för att ge den bästa vården för de äldre. När jag blivit lite varm i kläderna började jag se områden och saker som jag tänkte skulle kunna utvecklas. Kanske grundar det sig i mitt tidigare yrke som fysioterapeut som är ett yrke som ser helheten och är fokuserat på att hitta lösningar.
– På den tiden var det väldigt mycket papper och penna inom hemtjänsten, inte bara i Södertälje, utan överallt. Det här var innan smartphones och den digitala verklighet vi lever i nu. Jag såg ett behov av att digitalisera – genom att lägga schemat i Excel. Ett enkelt sätt att skapa tydlighet, schemat var alltid läsbart för alla! Jag som var strukturerad tog ett större ansvar och gillade det och det slutade med att jag fick uppdraget att planera.
”Jag fick kollegor som brann för uppdraget och alla gjorde verkligen allt de kunde för att ge den bästa vården för de äldre.”
–När jag hamnade som planerare fick jag en annan möjlighet att påverka personalen. Jag var delvis ute i verksamheten och hade samma bild av jobbet och såg utmaningarna vi hade. Jag såg hur vi kunde göra saker bättre genom att förändra arbetssätt. Titta på vilka medarbetare som klickade med vissa äldre och kunde på så vis få bra matchningar för kontaktmannaskap. Jag lärde mig mycket om gruppdynamik och hur viktigt det är att komplettera varandra för att ge den bästa vården. Min dåvarande chef såg att mitt bidrag stärkte hela vår grupp och uppmuntrade mig att söka en chefspost.
”Jag såg hur vi kunde göra saker ännu bättre med att förändra arbetssätt.”
–Det har hänt mycket under mina tre år som enhetschef, till exempel har en viktig del varit att få två grupper som slogs samman att hitta ett bra samspel. Det är min uppgift att skapa förutsättningarna för gruppen. Jag är glad att jag fått utbilda mig inom ledarskap, det har hjälpt mig att ha en bra verktygslåda.
– Det är viktigt att skapa tillit genom att se och lyssna in sina medarbetare, både vad de säger men kanske också vad som inte sägs. Kommunicera, förklara och finnas där som ett stöd är viktigt för att få medarbetarna att växa som individer.
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev så får du tips, eventinbjudningar, och erbjudanden! Missa inte det.