Tipsa om jobbet

Vikarierande assistent inför sommaren till särskilda boenden

Yrke: Assistent Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 100% Lön: Månadslön Sök jobbet senast: 31 mars 2023

Vi gör skillnad för Laholmarna dygnet runt, året om!

Vi söker dig som vill jobba hos oss som vikarierande assistent sommaren 2023. Jobbet innebär att du är spindeln i nätet på boendet och ett administrativt stöd till enhetschefen. Arbetsuppgifterna kan bland annat innebära att bemanna enheten, tillstyrka ärenden i Heroma samt planera/lägga schema för personalen.

Vi som jobbar här brinner för våra omsorgstagare. Om du också vill känna tillfredställelsen av att hjälpa andra så är detta rätt plats för dig! Som medarbetare hos oss ska du kunna få ihop ditt liv på ett bra sätt. Du får schyssta arbetsvillkor och fina möjligheter till utveckling. 

Karriärmål
Hälsa
Flexibilitet
Digitala verktyg

Som assistent arbetar du med datorn som arbetsredskap och därför måste du vara väl förtrogen med de allmänt förekommande datorprogrammen på marknaden såsom Word, Excel etc.

För att fungera i rollen behöver du ha en utpräglad samarbetsförmåga och servicekänsla. Tjänsten ställer även höga krav på flexibilitet och en förmåga att se lösningar.

Du är en god representant och har ett trevligt bemötande. Vi förutsätter att du är strukturerad, noggrann och att du har en stor ansvarskänsla samt kan uttrycka dig i såväl tal som skrift.

Vi ser att du har en gymnasial utbildning och gärna tidigare erfarenhet inom vården.

Vi tror att du

  • har erfarenhet av vård- och omsorgsarbete samt administrativt arbete

  • har erfarenhet av arbete i datormiljö och önskvärt är om du arbetat i ekonomi eller löneadministrativa program, tex Heroma

  • goda kunskaper i det svenska språket.

Vid rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Meriterande

  • Utbildning som verksamhetsledare/samordnare inom social omsorg eller likvärdig utbildning.
  • Tidigare arbetat som assistent eller likvärdigt uppdrag inom vård och omsorg.

  • Verksamheter: Inom vård och omsorgs verksamhet finns bland annat hemtjänst, särskilt boende, korttidsboende, trygghetslarm, dagverksamhet, kost, LSS-verksamhet, och hälso- och sjukvård. 

  • Storlek: Vi är cirka 2 000 medarbetare i Laholms kommun. Inom äldreomsorgen hjälper vi cirka 950 omsorgstagare.

  • Organisation: Kommun

  • Kollektivavtal: Ja 

  • Rätt till heltid: Ja 
  • Delad turer: Nej

Detta är vad vi erbjuder våra anställda. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.

Karriärmål 

Hos oss finns en bredd av möjligheter för dig som vill utvecklas. Du kan välja att fördjupa dig och ta mer ansvar inom omsorgsarbetet. Det finns också karriärvägar inom våra olika stödfunktioner som administration, HR, kommunikation och ledarskap. 

  • Ombudsroller: Genom att ta en ombudsroll får du utrymme att fördjupa dig och tar ett större ansvar inom ett område i verksamheten som du tycker är extra intressant. Det kan handla om digitalisering, demens, dokumentation, eller kost. 

  • Planerare: Som undersköterska inom hemtjänsten finns möjlighet att ta rollen som planerare. Du ansvarar för schemaläggning och resursplanering. Det är en roll för dig som gillar att vara spindeln i nätet och har blick för arbetsplanering. Du arbetar för en positiv anda och god arbetsmiljö i arbetslaget.  
  • Andreplanerare: Som andreplanerare delar du din tid mellan att jobba med schemaläggning och resursplanering och som undersköterska ute i verksamheten. 

  • Din väg till en chefsroll: Du som visar intresse och potential för ledarskap och har högskolutbildning kan få möjligheten att avancera och ta en chefsroll i vår organisation. Ett steg på vägen kan vara att gå utbildningen Morgondagens ledare. Teori varvas med praktik och du får coachning från erfarna ledare. Kursen har varit en väg in för flera av våra enhetschefer. 




Utbildning 

Vi satsar på våra medarbetares kompetensutveckling. Baserat på din roll och dina mål planerar vi för att du ska få ut så mycket som möjligt när du jobbar hos oss.

  • En plan för din utveckling: Du har medarbetarsamtal med din chef och då lägger ni en plan för din individuella kompetensutveckling. Du kan även få stöttning i vidareutbildning om det bedöms som relevant för verksamheten. 

  • Läs till undersköterska med full lön: Du som saknar undersköterskeutbildning kan få möjlighet att utbilda dig till undersköterska på betald arbetstid, där jobb varvas med utbildning. Detta erbjuds som en del av den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet. 

  • Silviasyster: Du som är undersköterska och brinner extra för att hjälpa personer med demens kan söka till specialistutbildningen Silviasyster. Efter avslutad utbildning blir du en av våra demensexperter. Du handleder och utbildar dina medarbetare, ger stöd till anhöriga, håller föredrag och sprider kunskap.



    Flexibilitet 

    För oss är det viktigt att du som medarbetare ska kunna förena arbete och privatliv på ett bra sätt. Vi jobbar för att vara en flexibel organisation där du får möjlighet att påverka när du arbetar. 

    • Hitta ett schema som passar digHos oss finns möjlighet att jobba dag, kväll eller natt. Vi har även ett upplägg för heltidstjänst som heter ständig helgtjänstgöring. Man jobbar 26 i stället för 37 timmar i veckan och arbetstiden är då i huvudsak förlagd till helger. 
    • Välj din sysselsättningsgrad: Du har rätt att välja din tjänsts sysselsättningsgrad. Du har alltid rätt till en heltidstjänst och du har möjlighet att välja deltid utifrån lagstadgad ledighet.
    •  Medbestämmande över schemaläggningen: Schemaläggningen görs ute i organisationen i dialog mellan chefer och respektive arbetsgrupper. Tillsammans med dina kollegor har du inflytande över schemaläggningen. 

     


    Digitala verktyg

    • Digitaliserad planering: Inom hemtjänsten använder vi det digitala planeringssystemet TES. 
    • Läkemedelsrobotar: Vi ser till att omsorgstagarna får sin medicin och tar den enligt instruktion. Till hjälp har vi läkemedelsrobotar som distribuerar dospåsar till var och en och påminner dem att ta medicinen.

    • Digitaliserad lås: Inom både hemtjänsten och på våra särskilda boenden har vi digitaliserade lås så du slipper hantera nycklar. 

    • Digital signering: Vi har infört digital signering vid läkemedelsgivning och rehabiliteringsinsatser. Det gör arbetet smidigare för dig och säkrare för vårdtagarna.

    • Digitalt arbetsmiljöverktyg: Tillbud och skador anmäls direkt i vårt digitala arbetsmiljöverktyg. 



    Hälsa 

    • Friskvårdskort: Som medarbetare kan du köpa kommunens friskvårdskort med ett löneavdrag på 200 kr per år. Kortet ger dig tillgång till träningsanläggningarna Träningsverkt, Friskis&Svettis, samt kommunens hälsocentrum där det finns både gym och simbassäng. 
    • Kommunpadel: Som medarbetare kan du boka kommunens egna padelbanor. 
    • Hälsocoach: Du kan boka tid med någon av hälsocoacherna som finns inom socialtjänsten. De guidar dig rätt när det gäller kost, motion och andra hälsofrågor. 
    • Rökfri arbetstid: Våra medarbetare har rätt till en rökfri arbetsmiljö därför röker vi inte under arbetstid. 

    • Som medarbetare har du rätt till ett friskvårdsbidrag på 1 000 kr per år.  

    Här finns vi

    Här finns vi

    Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

    Paula Andersson
    0430-26769


    Facklig kontakt

    Nås via Laholms kommuns växel
    0430-150 00


    Besök Laholms hemsida

    Sociala medier

    Räkna ut resväg

    Mer om oss

    Läs mer om Laholms kommun

    Ansök nu