Verksamhetschef till Stöd-, vård- och omsorgsförvaltningen
Är du en person med strategisk blick som ser fördelarna med att skapa ett starkt team genom en kultur av samarbete och tillit, då ser vi fram emot din ansökan till tjänsten som verksamhetschef.
Höjdpunkter:
- Möjlighet att leda, driva och utveckla verksamheten.
- Aktiviteter och utbildningar för att utveckla ditt ledarskap.
- Jobba med ett engagerat team och medarbetare.
- Möjlighet att vara en aktiv och närvarande ledare.
- Trygg anställning med många förmåner.
Scrolla ner och läs allt om jobbet.
Verksamhetschefens viktigaste fokus är att leda, driva och utveckla verksamheten i riktning mot givna mål, utifrån tydliga ramar och formellt delegerat ansvar. Verksamhetschefen ska inspirera, vara tydlig med kommunens agenda och ambitioner, säkerställa att beslut och strategier omsätts i praktisk handling genom att dessa tolkas, förstås och anpassas inom verksamheten.
Verksamhetschefen ska skapa resultat genom andra ledare. Att säkerställa att underställda chefer har förutsättningar för att driva den operativa verksamheten, att samspelet mellan olika enheter och mellan avdelningar/verksamheter fungerar väl och att ett helhetsperspektiv på verksamheten och kommunen beaktas är viktiga dimensioner i rollen.
Exempel på ansvarsområden
- Strategiskt ansvar för hemtjänstens verksamhet i kommunen.
- Leda utvecklingen, med omsorgstagarnas behov i centrum, genom att driva och följa upp utvecklingsarbetet i verksamheten.
- Leda och utveckla hemtjänstens ledningsgrupp så att alla medlemmar i ledningsgruppen känner sig hörda och värderade, vilket främjar trygghet och gemenskap.
- Leda och stödja ledningsgruppen i beslut och strategiska processer.
- Främja samarbete och samverkan på förvaltnings- samt kommunövergripande nivå.
- Bidra till att Kristinehamns kommun fortsätter vara en attraktiv organisation och arbetsgivare, vilket är en viktig del av den framtida kompetensförsörjningen.
- Driva och implementera nya arbetssätt såsom omställningsarbete inför den nya socialtjänstlagen.
Vi söker dig som har en lämplig högskoleexamen för tjänsten
Krav
- Flerårig erfarenhet av att arbeta som chef.
- Gedigen kunskap och erfarenhet om ledarskap, gruppdynamik, förändringsarbete och måluppfyllelse.
- Goda kunskaper inom ekonomi och förståelse för det ekonomiska uppdraget.
- Digital mognad och intresse för digital utveckling.
- God kompetens inom systematiskt arbetsmiljöarbete för att kunna säkerställa en god arbetsmiljö inom verksamhetsområdet.
- B-körkort.
Meriterande
- Erfarenhet av att leda andra chefer.
- Goda kunskaper inom relevant lagstiftning och offentlig förvaltning samt förståelse för det politiska uppdraget.
- Erfarenhet av bemanningsekonomi samt kvalitetsuppföljning.
Dina personliga egenskaper är viktiga. Vi ser att du
- är en strukturerad, trygg och stabil ledare som ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet
- är empatisk och skapar engagemang och delaktighet genom att motivera och förse andra med de befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål
- är samarbetsinriktad och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt och du styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande
- kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att ditt budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter.
Här finns vi
Kontakt
Har du frågor, tveka inte att höra av dig!
Hans-Olof Bengtsson, rekryteringskonsult
[email protected]
Ulrika Gullberg, tf förvaltningschef
[email protected]
Facklig kontakt
Kommunal
[email protected]
Ledarna
[email protected]
Har du frågor, tveka inte att höra av dig!
Hans-Olof Bengtsson, rekryteringskonsult
[email protected]
Ulrika Gullberg, tf förvaltningschef
[email protected]
Facklig kontakt
Kommunal
[email protected]
Ledarna
[email protected]