Tipsa om jobbet

Två enhetschefer till särskilt boende

Yrke: Enhetschef Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Lön: Månadslön Sök jobbet senast: 20 december 2023

Lilla Edet - kommunen med det stora hjärtat

Vi söker två flexibla och positiva enhetschefer som tycker om utmaningar. På våra tre äldreboende ansvarar fem enhetschefer. Vi söker nu en enhetschef med delad tjänst med verksamhet på två olika boenden samt en enhetschef till vårt demensboende. Vi erbjuder dig ett roligt, utmanande och spännande arbete i en utvecklings- och förändringsbenägen organisation.

Vi är en schysst arbetsgivare med närvarande chefer där alla blir sedda och uppskattade. Du erbjuds en trygg anställning, goda möjligheter till utveckling och rätt till heltid om du så vill. 

Karriärmål
Hälsa
Flexibilitet
Förmåner
Ledarskap
Utbildning

Som enhetschef på sektor socialtjänst har du ansvar för den operativa verksamheten enligt de mål som har fastställts. Du arbetar utifrån gällande lagar och förordningar samt övergripande strategiska planer och rutiner. 

Tillsammans med medarbetarna verkar du för en god arbetsmiljö och för utveckling av nya arbetsformer för att möta framtidens krav.

I din roll förutsätts att du kan skapa goda samarbeten inom enheten men också med andra verksamheter och funktioner. Du ska också känna dig bekväm med att stödja och leda utvecklingsprocesser inom området.

För att lyckas som enhetschef hos oss är det nödvändigt att kunna leda verksamheten genom andra och ta vara på de olika kompetenserna man har att tillgå så som ex, samordnande undersköterska, legitimerad personal och olika ombud. 

Som enhetschef ansvarar du för att planera, leda, utvärdera och utveckla verksamheten. Du arbetar utifrån din egna verksamhet men ska också ha förmåga att se helheten med övriga verksamheter inom kommunen. Personal-, budget- och arbetsmiljöansvar ingår i uppdraget. 

Du kommer tillsammans med övriga kolleger ingå i ledningsgruppen för Vård och omsorg/Funktionsstöd som består av 15 enhetschefer, en utredare/verksamhetsutvecklare och som leds av en verksamhetschef.





Vi söker dig med högskoleexamen från sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet, sjuksköterskeprogrammet eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig.

Du har goda kunskaper om den lagstiftning som styr våra verksamheter, bemanning och budget samt goda dokumentations- och datorkunskaper. 

Tillgänglighet, öppenhet och god service präglar verksamhetens arbete där vi ser att det är självklart med ett närvarande ledarskap för att kunna tydliggöra mål och stärka våra medarbetare i deras olika roller för att skapa god vård och omsorg för våra brukare.

Tydlig och strukturerad
För att passa i rollen är du tydlig i din kommunikation, strukturerad och kan arbeta självständigt. Du ska kunna formulera mål för verksamheten samt leda och motivera medarbetare mot uppsatta mål.

Du kan entusiasmera och engagera dina medarbetare samt samverka såväl internt som externt. Du är lyhörd och engagerad i frågor som rör området men har också förmåga att se den egna verksamheten i ett större perspektiv.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i kommunal verksamhet och är insatt i förutsättningarna för en politiskt styrd organisation. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande

  • Erfarenhet av ledarskap och/eller erfarenhet av det aktuella området särskilt boende samt kunskap om kognitiv nedsättning. 



    • Verksamheter: Särskilt boende, demensboende, korttidsenhet, dagverksamhet, hemtjänst och personlig assistans
    • Storlek: Ca 500 medarbetare
    • Organisationsform: Kommun
    • Kollektivavtal: Ja
    • Friskvårdsbidrag: Ja, 1 500 kr per år från 2023
    • Rätt till heltid: Ja


    "Min arbetsplats är enligt mig den bästa. Vi bjuder in nya kollegor, tar hand om vikarier och bryr oss om varandra. Jag trivs med både kollegor och ledning." - Michele Hägglund, vårdbiträde


    Detta är vad vi erbjuder våra anställda. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.


    Karriärmål

    Hos oss i Lilla Edet fångar vi upp våra medarbetares intressen och kunskap. Det innebär att du till exempel kan få delta i olika projekt, stora som små, där du får möjlighet att använda dina kunskaper och få utvecklas inom din yrkesroll. 

    • Ombudsroll: En ombudsroll innebär att du får ett utökat ansvar inom ett område som du brinner extra för, till exempel palliativt ombud. 
    • Fast omsorgskontakt: Inom hemtjänsten arbetar vi med fast omsorgskontakt som innebär att medarbetare har ett utökat ansvar för de omsorgstagare de besöker mer frekvent – allt för att förbättra arbetsmiljön för medarbetare och för att förbättra personalkontinuiteten. Syftet är också att våra omsorgstagare ska känna en större trygghet i sina insatser. På särskilt boende har vi kontaktpersoner.

    • Jobba administrativt: Har du rätt kvalifikationer har du möjlighet att jobba administrativt som till exempel koordinator eller samordnare. Du som jobbar i omsorgen kan även få mer administrativa arbetsuppgifter, som till exempel schemaombud eller dokumentationsombud.
    • Ambassadör: Som ambassadör i våra verksamheter jobbar du för att göra yrket attraktivt, du kan vara med ute på t.ex. mässor och öppet hus där du berättar om din verksamhet.



    Hälsa

    Hos oss är din hälsa viktig för att du som medarbetare ska må bra och ha en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför jobbar vi kontinuerligt med att utveckla vårt hälsofrämjande synsätt och locka dig att testa nya hälsofrämjande aktiviteter. 

    • Hälsoinspiratörer: Som hälsoinspiratör har du som uppdrag att inspirera dina kollegor och samordna aktiviteter på din arbetsplats, till exempel så kan du vara med och planera utvecklingsdagar, tävlingar, utmaningar m.m. 
    • Friskvårdsbidrag: Vi erbjuder friskvårdsbidrag där du kan välja mellan en rad olika fysiska aktiviteter, kostrådgivning och massage. Som tillsvidareanställd erbjuds du 1 500 kr per år.

    • Friskvårdsaktiviteter: Under året ordnar vi olika friskvårdsaktiviteter, allt ifrån guidad svamptur och motionslopp till yogapass och meditation. Vissa är gratis och andra har ett subventionerat pris. 

    • Företagshälsovård: Företagshälsovården jobbar hälsofrämjande, förebyggande och rehabiliterande. Kontakt med företagshälsovården förmedlas genom din chef, med undantag för stöd vid risk- och missbruk då du som medarbetare själv kan ta en kontakt. 
    • Besök hos mödravården: Som blivande förälder har du rätt att besöka mödravården två gånger med bibehållen lön. 
    • Rökfri arbetstid: För din hälsa tillämpar vi rökfri arbetstid. 



    Flexibilitet

    • Rätt till heltid: Vi vill att våra medarbetare ska ha en trygg anställning och därför erbjuder vi alla som vill möjlighet att jobba heltid. 
    • Kortare arbetsvecka: Vi tillämpar en 37-timmars arbetsveckor så du får några extra timmar i veckan till dig själv.
    • Flexibla arbetsplatser: Hos oss har du möjlighet att testa på att jobba inom olika verksamheter. På så sätt inspireras vi av varandras kunskaper och det är alltid nyttigt när medarbetare från en annan verksamhet kan ge oss nya perspektiv och se saker som vi gör bra och saker som vi kan bli bättre på. 
    • Flexibelt extrajobb: Som vikarie hos oss har du möjlighet att önska arbetspass så du kan planera och kombinera ett extrajobb hos oss med till exempel studier. 



    Förmåner

    • Trygg anställning: Vi ser till att du har en trygg anställning hos oss med hjälp av olika försäkringar. 
    • Rabatterat gymkort: Nordic Wellness erbjuder anställda inom Lilla Edets kommun 25% på alla årskort. Klubb-avgift och eventuella kortavgift tillkommer som engångssumma när du startar ditt medlemskap.

    • Företagskort Premium på STC: Lilla Edets kommun har ett samarbete med STC och som anställd kan du teckna ett Företagskort Premium på STC till ett pris på 299 kr/månad.
    • Extra ersättning vid föräldraledighet: Om du varit sammanhängande anställd hos oss under minst 365 dagar före du går på föräldraledighet har du rätt till 10% av ditt lönebortfall enligt kollektivavtal.

    • Fler semesterdagar: Vårt kollektivavtal ger dig dessutom fler semesterdagar än vad som är lagstadgat från och med året du fyller 40.
    • Pensionsrådgivning och löneväxling: Vi erbjuder pensionsrådgivning och du har i vissa fall möjlighet att löneväxla till tjänstepensionsförsäkring. 

    • Privatleasing: Pendlar du till jobbet? Då erbjuder vi förmånlig privatleasing av miljöbil. Att leasa är både bekvämt och bekymmerslöst. Service ingår såklart.  
    • Kaffe och te: På din arbetsplats har du tillgång till gratis kaffe och te.



    Ledarskap

    Hos oss jobbar engagerade och kunniga chefer som är insatta i det dagliga arbetet. 

    • Nära ledarskap: För oss är det viktigt att våra chefer är närvarande och involverade i det dagliga arbetet, därför har cheferna inom äldreomsorgen alltid sin arbetsplats ute i våra verksamheter. 

    • Ledarskapsutbildade chefer: Våra chefer har genomgått utbildning inom utvecklande ledarskap. 
    • Ledarskapsprogram: Vi har ett program för chefer som är nya inom vår organisation. Det pågår under ungefär ett års tid och startar varje höst. Programmet ger dig verktyg och kunskap som du kan använda för att få en bra start i din ledarroll. Verktygen du får lära dig ska skapa förståelse och underlätta ditt uppdrag. 



    Utbildning

    • Introduktion: Som nyanställd hos oss genomgår du en introduktionsutbildning för att du ska få en bra och trygg start på det nya jobbet.
    • Språkstöd: För dig som har grundläggande kunskaper i svenska men behov av att vidareutveckla din svenska, finns våra språkombud som ett stöd för dig i ditt arbete.

    • Äldreomsorgslyftet: Vi är en del av den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet vilket kan ge dig chansen att utbilda dig till undersköterska samtidigt som du jobbar och får full lön.
    • Specialistutbildning för sjuksköterskor: Det finns möjlighet för sjuksköterskor att utbilda sig till distriktssjuksköterska eller att få en vidareutbildning inom demens och psykiatri.
    • Egen utbildningsplan: Alla medarbetare har en egen utbildningsplan där vi bockar av de utbildningar som är obligatoriska för din yrkesroll. I samband med medarbetarsamtalet har du möjlighet att lyfta den kompetensutveckling du ser att du har behov av för att lyckas i ditt arbete.

    • Utbildningsbibliotek: Via intranätet hittar du vårt utbildningsbibliotek där du kan se vilka webbutbildningar vi kan erbjuda. Vissa utbildningar är obligatoriska, andra är frivilliga. Tillsammans med din chef kommer ni överens om utbildningar du kan gå utifrån verksamhetens behov. 
    • Interna återkommande utbildningar: Vi erbjuder våra medarbetare fler interna utbildningar inom bland annat förflyttningsteknik, brandsäkerhet, läkemedelsutbildning och handledarutbildning.
    • Validering: Är du tillsvidareanställd men saknar formell utbildning? Då kan vi erbjuda dig validering av din kunskap. 
    • Demens ABC: Alla medarbetare kan gå utbildningen Demens ABC via Svenskt demenscentrum på arbetstid.

    • Bidrag till kurslitteratur: Vi erbjuder medarbetare möjlighet att utveckla sig inom sin profession och du kan få bidrag till kurslitteratur.

    Här finns vi

    Kontakt

    Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

    Camilla Karlsson
    0520-659679


    Facklig kontakt

    Kommunal
    [email protected]

    Vision
    [email protected]

    SSR
    [email protected]

    Besök Lilla Edets webbsida

    Sociala medier

    Räkna ut resväg

    Mer om oss

    Läs mer om Lilla Edets kommun

    Ansök nu