Tipsa om jobbet

LSS-handläggare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning

Yrke: LSS-handläggare Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 23 maj 2025

Nu söker vi en LSS-handläggare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter.  

Höjdpunkter: 

  • Ett utvecklande och intressant uppdrag.  
  • Goda möjligheter till kompetensutveckling   
  • Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid. 
  • Handledning.
  • Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar.

Scrolla ner och läs allt om jobbet.

Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med personer med funktionsnedsättning. I arbetsuppgifterna som LSS-handläggare ingår att du informerar, utreder och fattar beslut enligt delegationsordningen i individärenden enligt SoL eller LSS samt följer upp beviljade insatser.

I rollen som LSS-handläggare ingår att samverka med olika verksamheter, såsom barn- och ungdom, socialpsykiatri, missbruk, regionen och skolan. Vi ser därför gärna att du har ett ödmjukt förhållningssätt, har en god kommunikationsförmåga och är bra på att samarbeta. Som LSS-handläggare förväntas du också vara en del i förbättringsarbetet på vår myndighet.

Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte, och som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt.

Vi har en hybridarbetsplats vilket innebär att du har möjlighet att arbeta på distans, detta gäller dock inte under introduktionstiden.   

Här har du möjlighet att som LSS-handläggare göra karriärsteg och få utökad delegation enligt omsorgskontorets delegationsordning. 

Om arbetsplatsen
Myndigheten för personer med funktionsnedsättning består av en resultatenhetschef, fyra gruppledare, 25 LSS-handläggare samt två kontaktsekreterare. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter. 

Hos oss finns även kollegialt lärande som är en del av introduktionen där medarbetare med utökad delegation utbildar nyanställda i de olika biståndsbedömningarna inom Socialtjänstlagen [SoL] samt Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade [LSS].

Vi använder oss av verksamhetssystemet Pulsen combine och har individens behov i centrum [IBIC] som arbetsmetod.

Vi söker dig som har socionomexamen, juristexamen eller annan universitet- eller högskoleutbildning som vi bedömer som likvärdig.

Krav

  • Minst två års dokumenterad arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom LSS.
  • Goda datorkunskaper.
  • Behärskar svenska väl i tal och skrift och har en god dokumentationsförmåga.
  • Körkort.

Meriterande

  • Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Pulsen combine.
  • Erfarenhet av att arbeta med IBIC som arbetsmetod.

Dina personliga egenskaper är viktiga, därför söker vi dig som

  • är ansvarstagande och duktig på att strukturera och planera ditt arbete
  • är analytisk och har förmågan att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer
  • har ett ödmjukt förhållningssätt och ett gott bemötande till klienter och anhöriga
  • värdesätter samverkan med samverkanspartners
  • är engagerad, motiverad och nytänkande vilket innebär att du använder din kunskap och dina förmågor för att utveckla verksamheten.

Här finns vi

Kontakt

Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Åsa Björk, tf resultatenhetschef
08-523 025 74


Facklig kontakt

Nås via Kontaktcenter
08-5230 1000


Besök Södertälje kommuns hemsida

Sociala medier

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Södertälje kommun

Ansök nu