Koordinator till ny larmpatrull i hemtjänsten
Vi söker en koordinator till ett pilotprojekt med en nystartad larmpatrull. Du ansvarar för att ta emot och hantera inkommande larm, bedöma behovet av åtgärd och se till att rätt insats sätts in vid rätt tidpunkt.
Höjdpunkter:
- Central roll i att skapa trygghet och struktur i verksamheten.
- Varierad och viktig roll.
- Meningsfullt arbete som gör skillnad.
- Bidra med idéer och lösningar som utvecklar verksamheten.
- Förmåner som ger värde både på jobbet och i vardagen.
Scrolla ner och läs allt om jobbet.
Inom Östersunds kommun besvaras trygghetslarm idag av hemtjänstpersonalen. Genom att starta en larmpatrull vill vi utveckla ett nytt arbetssätt där larmen hanteras av en separat larmgrupp, och samtidigt få en bättre bild av varför medborgare larmar. Syftet är att avlasta hemtjänstgrupperna och identifiera behov av eventuella justeringar i insatserna – och på så sätt ytterligare stärka kvaliteten och tryggheten i omsorgen.
I uppdraget som koordinator för larmpatrullen ingår att
- ta emot larm och vid behov ringa upp medborgare för att bedöma och åtgärda det som kan lösas via telefon
- samordna med hemtjänstgrupper, kontrollera planerade besök och säkerställa att insatserna blir utförda
- planera och schemalägga larmpatrullens arbetstider
- ha kontakt med enhetschef, samordnare och biståndshandläggare för att föreslå eller justera insatser och tider vid behov
- samordna dubbelbemanningar samt följa med på uppdrag vid behov
- föra statistik, utvärdera och följa upp verksamheten tillsammans med projektgruppen.
Det är en varierad och viktig roll där du får kombinera administrativt arbete med samarbete och direktkontakt med både personal och medborgare.
Omfattning och arbetstider
Tjänsten är på heltid och arbetstiden är förlagd dagtid, måndag till fredag. Om projektet upphör i förtid eller inte blir förlängt efter ett år, kommer du få en annan placering inom Vård- och omsorgsförvaltningens verksamheter. Du har din arbetsplats på vårt kontor på Österäng i centrala Östersund.
Om larmpatrullen
Sektor Hemtjänst och Särskilt boende vid Vård- och omsorgsförvaltningen i Östersunds kommun startar ett pilotprojekt med en ny larmpatrull för hemtjänstområdena Marielund, Erikslund, Staden övre och Staden nedre. Pilotprojektet planeras pågå i ett år, med förhoppning om att arbetssättet blir permanent.
Vi söker dig som har undersköterskeutbildning.
Krav
- Erfarenhet av arbete som undersköterska inom hemtjänst.
- God administrativ förmåga och vana att arbeta i olika IT-system (t.ex. Viva, Phoniro, Kompanion, Heroma).
- God svenska i tal och skrift.
- Körkort B.
Meriterande
- Erfarenhet av samordnings- eller planeringsarbete inom vård och omsorg.
- Erfarenhet av schemaläggning eller planering.
Utöver de krav som ställs i annonsen är det av yttersta vikt att du har de personliga egenskaper vi efterfrågar för att lyckas i rollen som koordinator. Därför söker vi dig som
- är lugn och tillmötesgående med vilja och förmåga att hjälpa andra och hitta lösningar
- är bra på att samarbeta med andra människor och talar klart och välformulerat samt säkerställer att mottagaren har förstått vad du vill förmedla
- är trygg och stabil med ett professionellt förhållningssätt i ditt arbete
- planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt
- har ett gott omdöme och kan väga samman information och olika typer av hänsynstaganden i uttalanden, agerande och beslut.
Här finns vi
Kontakt
Har du frågor, tveka inte att höra av dig!
Anna Nilsson, verksamhetsutvecklare
063-14 42 90
[email protected]
Linnéa Sonidsson, kvalitetsansvarig
063-14 36 47
[email protected]
Har du frågor, tveka inte att höra av dig!
Anna Nilsson, verksamhetsutvecklare
063-14 42 90
[email protected]
Linnéa Sonidsson, kvalitetsansvarig
063-14 36 47
[email protected]

