Tipsa om jobbet

Gruppledare till Ordinärt boende Brunnsäng

Yrke: Gruppledare Anställningsform: Tillsvidareanställning, 100% Sök jobbet senast: 02 december 2025

Brunnsäng hemtjänst är en arbetsplats med starkt engagemang, hög kompetens och fokus på kvalitet och kontinuitet. Vi är en del av ordinärt boende i Södertälje kommun och arbetar vi med hemtjänstinsatser enligt SoL och strävar efter att ge våra äldre en trygg, självständig och meningsfull vardag.

Höjdpunkter:

  • Viktig verksamhet med stora möjligheter att göra skillnad.
  • Utvecklingsprogram, coachning, kollegial chefshandledning och mentorstöd.
  • Tillgång till flera stödfunktioner.
  • Salutogent förhållningssätt och nära ledarskap. 
  • Härlig teamkänsla och roligt på jobbet. 

Scrolla ner och läs allt om jobbet.

Brunnsäng hemtjänst består av en resultatenhetschef, en gruppledare samt en arbetsgrupp med drygt 30 medarbetare. Många har arbetat länge hos oss, vilket skapar stabilitet och arbetsglädje. Vi arbetar aktivt med ett salutogent förhållningssätt och digitalisering är en viktig del av vårt arbete. Hos oss är det viktigt att du känner att ditt arbete gör skillnad – varje dag.

Din roll som gruppledare

Som gruppledare är du en nyckelperson i verksamheten med ett nära och aktivt ledarskap. Du är länken mellan medarbetarna och resultatenhetschefen och har en tät dialog med chefen kring planering, kvalitet och ekonomi. Rollen kombinerar praktiskt ledarskap med administrativa uppgifter och innebär att du skapar förutsättningar för medarbetarna att lyckas i sitt arbete.

Du fungerar som en central person i det dagliga operativa arbetet. Du ser verksamhetens behov och bekräftar dem i din dagliga fördelning av arbetsuppgifter, med ett strukturerat arbetssätt som samtidigt lämnar utrymme för att hantera plötsligt uppkomna situationer. Ditt stöd till medarbetarna i det dagliga arbetet är avgörande för att vi tillsammans ska kunna skapa en effektiv arbetsplats där medarbetarna känner sig stöttade och trygga i sin roll.

 

Dina arbetsuppgifter

  • Leda det dagliga arbetet genom introduktion, coachning och stöd till medarbetare.
  • Ansvara för schemaläggning, insatsplanering, riskbedömningar samt bemanning i samråd med resultatenhetschef.
  • Säkerställa kvalitet i verksamheten och följa upp rutiner, avvikelser och Lex Sarah samt hantera synpunkter och klagomål från mottagare av hemtjänst /anhöriga.
  • Administrativa uppgifter såsom dokumentation, statistik, loggkontroller och nyckelhantering.
  • Delta i brukarmöten, anhörigmöten, hembesök och delta i samordnad individuell plan (SIP möte).
  • Samverka med kollegor, myndigheter och hälso- och sjukvården.
  • Vid behov arbeta ute i verksamheten för att stödja gruppen.



Du har ett genuint intresse för äldreomsorg och ett salutogent förhållningssätt. Som person är du professionell och trygg i din roll, med förmåga att skapa teamkänsla och engagemang. Genom tillit och delaktighet får du andra att växa och utvecklas. Du är strukturerad och tydlig, samtidigt som du är flexibel och lyhörd för olika behov i personalgruppen och verksamheten i stort.

Du visar på personlig mognad, är stabil och har god självinsikt. Du är handlingskraftig och kvalitetsfokuserad, med förmåga att kommunicera, skapa förtroende och samarbeta på alla nivåer. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team och har ett lösningsorienterat arbetssätt som bidrar till ett gott arbetsklimat.

Dina personliga egenskaper är viktiga, därför söker vi dig som

  • empatisk och lyhörd med respekt för individen
  • ansvarstagande och lösningsorienterad
  • förändringspositiv och utvecklingsinriktad
  • god administrativ förmåga och helhetssyn.


Krav för tjänsten

  • gymnasial utbildning inom vård, beteendevetenskap, ekonomi eller likvärdig utbildning
  • erfarenhet av äldreomsorg och kunskap om socialtjänstlagen
  • goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift
  • B-körkort (automat)
  • kunskap i schemaläggning, insatsplanering och tidsberäkning.


Meriterande för tjänsten

  • erfarenhet av arbete inom hemtjänst
  • ledarskapsutbildning eller erfarenhet av att leda personalgrupp
  • kunskap i verksamhetssystem som Timecare, Phoniro, Combine
  • erfarenhet av klagomålshantering, avvikelser och Lex Sarah.




Här finns vi

Kontakt

Brunnsäng hemtjänst

Brunnsängsvägen 22, Södertälje


Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Gabriela Sabalaga Roco, Resultatenhetschef
08-523 010 61


Facklig kontakt

Nås via Kontaktcenter
08-5230 1000


Besök Södertälje kommuns hemsida

Sociala medier

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Södertälje kommun

Ansök nu