Tipsa om jobbet

Enhetschef till kommunal primärvård

Yrke: Enhetschef Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 20 november 2025

Vi söker nu en enhetschef för den kommunala primärvården – en ledare som utgår från patientens behov, tar tillvara medarbetarnas kompetens och skapar god samverkan och delaktighet.

Höjdpunkter: 

  • Möjlighet att vara en aktiv och närvarande ledare.
  • Tillgång till ledarskapsutbildning.
  • Viktig verksamhet med stora möjligheter att göra skillnad.
  • Goda möjligheter till utbildning och utveckling i din roll.
  • Nytänkande och innovativ organisation.

Scrolla ner och läs allt om jobbet.

Inom den kommunala primärvården arbetar legitimerad personal såsom fysioterapeuter, sjuksköterskor och arbetsterapeuter, samt specialistundersköterskor. Som enhetschef har du ansvar för verksamhetens personalfrågor, arbetsmiljö, ekonomi och kvalitetsarbete. Med patienten i fokus leder du arbetet mot en trygg, säker och kvalitativ vård där insatserna utgår från individens behov. Uppdraget delas med en enhets chefskollega, där ni tillsammans ansvarar för verksamheten.

Du driver utvecklingen framåt genom att skapa en effektiv och välfungerande organisation, med god samverkan både internt och externt.

Som enhetschef hos oss ingår du i avdelningen för vård och omsorg som är socialförvaltningens största verksamhet och består av över 350 medarbetare. I förvaltningen ansvarar vi för att verkställa beslut inom hemtjänst, särskilt boende samt den kommunala primärvården där du som operativ enhetschef även kommer ingå i Hälso-och sjukvårdens ledningsgrupp.

Vi arbetar enligt tillitsbaserad styrning och ledning, där vi tror på modiga chefer, tydlig vägledning och en arbetsmiljö som uppmuntrar ansvar, engagemang och delaktighet.


Vi söker dig som har en legitimationsutbildning inom hälso- och sjukvården.

Meriterande

  • Erfarenhet av chefsuppdrag inom kommunal primärvård.
  • Relevant kunskap om lagstiftning och förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.

Krav

  • B-körkort.

Dina personliga egenskaper är viktiga, därför söker vi dig som

  • är kommunikativ, tydlig och har lätt för att se helheter
  • har en positiv framtoning och ser möjligheter
  • trivs med att arbeta i en miljö där utveckling, samarbete och kontakt med andra människor är en naturlig del av vardagen
  • är trygg och lyhörd i ditt ledarskap och har förmågan att ta tillvara, motivera och vidareutveckla medarbetarnas kompetens och engagemang, samtidigt som du skapar delaktighet i verksamheten.

Lysekils kommuns värdeord – öppet, enkelt och värdigt – genomsyrar vårt arbete och vi söker dig som delar dessa värderingar.


Här finns vi

Kontakt

Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Anna Johansson
0523-613338



Besök Lysekils hemsida

Sociala medier

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Lysekils kommun

Ansök nu