Biträde till hemtjänstens resursteam
Välkommen till Alingsås! Hos oss möts du av engagemang, öppenhet och respekt.
Under 2022 startade vi upp resursteamet inom hemtjänsten och vi fick precis den positiva effekt som vi hade önskat. Det goda resultatet innebär att vi växer och nu behöver utöka vårt team med biträden.
Kort om jobbet och oss som arbetsgivare:
- Engagerade kollegor, duktiga chefer och flexibla arbetstider.
- Meningsfullt arbete där du får mycket tillbaka.
- Innovativ och förändringsbenägen arbetsgivare.
- Goda karriär- och utvecklingsmöjligheter.
- Trygg anställning och flera förmåner.
Vi är kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du själv ska kunna vara med och påverka.
Är du en av resursteamets nya lagspelare? Tveka i så fall inte att söka denna tjänst!
Scrolla ner och läs allt om jobbet.
Resursteamets kärnuppdrag är att stötta övriga kollegor inom hemtjänst med olika serviceinsatser som kommer vara både planerade men också av mer akut karaktär.
Som biträde i resursteamet kommer du att ingå i ett team med syfte att stödja kollegor inom avdelning hemtjänst. Du ingår under avdelning kvarboende inom hemtjänsten som är uppdelad i fyra områden där du kommer att ha din anställning under resursteamet.
I dina arbetsuppgifter ingår att
- stötta den enskilde med städ, inköp, tvätt, fönsterputs och till viss del personlig omvårdnad och matlagning
- stötta verksamheter med liknande serviceinsatser så som tvätt av arbetskläder, städa lokaler, städ och tvätt samt tankning av bilar, fylla på med olika material i förråd, städ av kök och andra arbetsytor som är av vikt för verksamheten.
Utöver det praktiska arbetet ska du även
- kunna dokumentera händelser av vikt kring den enskilde. motivera och stimulera den enskilde så att hen kan klara av att göra så mycket som möjligt själv
- ha kontakt med och samarbetar med chef, samordnare och kollegor.
Du kommer tillsammans med dina kollegor i resursteamet att bemanna främst vardagar, där kväll och helgtjänstgöring kan förekomma i vissa fall.
Vi söker dig som gillar nya utmaningar och vågar prova nya arbetssätt. Meriterande för tjänsten är tidigare erfarenhet av likvärdiga servicejobb inom vård- och omsorgssektorn. B-körkort är ett krav för tjänsten.
Dina personliga egenskaper är viktiga, därför söker vi dig som
- trivs väl med att ingå i en gruppkonstellation samtidigt som du kan arbeta självständigt
- är flexibel samt kan prioritera och hantera snabba omställningar i arbetet
- är ansvarstagande, nyfiken, prestigelös och har ett serviceinriktat och positivt förhållningssätt med ett gott bemötande
- har ett gott samarbete med dina kollegor samt övriga personer som är involverade kring den enskilde
- är lugn och trygg samt har ett stort tålamod
- vill ge den bästa servicen till den enskilde i dennes hem
- tar hand om hemmet och utför dina arbetsuppgifter med omsorg och respekt för den enskildes önskan och vilja samt verkställer det biståndsbeslutet som råder
- behärskar svenska i både tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att din syn på medarbetarskap överensstämmer med vår.
Under år 2022 startade vi upp ett resursteam inom hemtjänsten i Alingsås kommun. Resursteamet fick precis den positiva effekt som vi hade förutspått, med nöjda medarbetare och brukare. Det goda resultatet innebär att vi växer och nu behöver utöka vårt team. Det är mycket glädjande att se den hjälp som erbjuds har visat sig effektiv och att det nu finns möjlighet att erbjuda den tjänsten till fler personer.
Resursteamet är ett team med hög kompetens, hög grad av flexibilitet och yrkesstolthet. Här kommer du, liksom övrig personal, att ges möjlighet till kompetensutveckling. Vi välkomnar dig till ett spännande uppdrag, där du tillsammans med din chef, dina kollegor och samordnare, har möjlighet att påverka vidareutvecklingen av ett redan stabilt och roligt resursteam!
- Verksamheter: Hemtjänst, äldreboende
- Storlek: Ca 1 400 tillsvidareanställda, ca 700 timvikarier
- Organisationsform: Kommun
- Kollektivavtal: Ja
- Arbetskläder: Ja
- Friskvårdsbidrag: Ja, 1 500 kr/år
- Rätt till heltid: Ja
- Delade turer: Nej
Detta är vad vi erbjuder våra anställda. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.
Karriärmål
Alingsås kommun satsar på dina karriärsmål och erbjuder möjligheter till fortbildning och utveckling.
- Karriärsmodell för vårdbiträden och undersköterskor: Här kan du läsa mer om vår karriärvägsmodellen, från biträde till specialistundersköterska.
- Administrativa roller: Du som är bra på att planera och styra upp kan söka en administrativ roll som samordnare eller bemanningsassistent. Här får du jobba med sådant som fakturahantering och schemaläggning, helt avgörande för att kunna erbjuda bra omsorg.
- Intern rörlighet: Alingsås kommun har tagit del av Göteborgsregionens karriärmodeller och genom denna modell finns det goda möjligheter att påverka din karriär inom vård och omsorg.
- Ombudsroller: Om du vill fördjupa dig i ett område finns möjlighet att söka en ombudsroll. Det ger dig ansvar för ett område du är extra intresserad av, exempelvis språkombud, anhörigombud, palliativt ombud, demensombud och kvalitetsombud.
- Chefsroll: Om du inte har en ledande roll idag erbjuder vi möjligheten att delta i ett chefskandidatprogram som vi kallar för framtidens ledare i syfte att ta tillvara på potentialen i vår organisation.
Hälsa
- Friskvårdsbidrag: Som anställd hos oss erbjuds du friskvårdsbidrag på upp till 1 500 kr. Detta kan du använda om du på fritiden tränar på gym, simmar eller uppskattar massage.
- Företagshälsovård: Om du har besvär eller en skada som är relaterad till dina arbetsuppgifter eller arbetsplats har du tillgång till företagshälsovård. Där jobbar läkare, beteendevetare, sjuksköterska och sjukgymnast/ergonom. Du får tillgång till företagshälsovården via din chef.
- E-passi: Via E-passi kan du utnyttja ditt friskvårdsbidrag och hitta erbjudanden på friskvård som till exempel träning, massage och fotvård.
Flexibilitet
Eftersom våra verksamheter i vård och omsorg är igång dygnet runt, alla dagar i veckan, så finns det stor flexibilitet i arbetstider och schemaläggning. Vi erbjuder arbetspass förlagda på dag/kväll, natt och även helger.
- Heltidsresan: Vi erbjuder alla nya medarbetare anställningar på 100 %.
- Påverka ditt schema: Vi tillämpar påverkningsbara scheman i våra verksamheter. Prata med din chef om dina specifika önskemål.
Förmåner
Vår ambition är att ta hand om dig så du kan ta hand om våra verksamheter. Därför erbjuder vi dig flera förmåner som du har nytta av både på arbetsplatsen och på fritiden.
- Semesterväxling: Hos oss får du möjlighet att växla ditt semestertillägg mot fler semesterdagar.
- Semesterdagar: Du har rätt till 25 semesterdagar per år. När du fyller 40 år ökar antalet till 31 stycken och när du fyller 50 år kan du nyttja totalt 32 semesterdagar per år.
- Föräldraledighet: När du blir förälder har du enligt lag och avtal rätt att förkorta din arbetstid och till föräldrapenningstillägg som motsvarar 10 % av lönebortfallet.
- Försäkring: Det är viktigt för oss att du känner dig trygg på arbetet och som anställd i kommunen har du ett försäkringsskydd om du exempelvis skadats i arbetet eller blir sjuk.
- Pension: Du tjänar in tjänstepension som anställd hos oss. En kollektivavtalad pension som kompletterar den lagstadgade pensionen och som alla omfattas av.
- Individuell rådgivning: Du får också möjlighet till individuell rådgivning om löneväxling till pension.
Ledarskap
- Nära ledarskap: Vi tror vi på ett nära, aktivt och tillitsbaserat ledarskap där drivkraften i arbetet kommer inifrån medarbetarna själva. Våra chefer sitter dessutom med sina arbetsgrupper och är en del av det dagliga arbetet.
- Stöd till våra chefer: Våra chefer har tillgång till flera stödfunktioner för att avlasta dom när det kommer till frågor kring HR, rekrytering, ekonomi och IT.
- Ledarutvecklingsprogram: Vårt ledarutvecklingsprogram riktar sig till chefer på alla nivåer och vi erbjuder aktiviteter löpande under varje termin. Genom utbildningen får våra chefer utveckla sitt personliga ledarskap och önskvärda chefskompetenser.
Digitala verktyg
Vi vill vara nytänkande och jobbar ständigt med att hitta metoder så vi kan vara mer effektiva, både i det stora och det lilla. Därför jobbar vi med olika projekt för att utveckla våra arbetssätt och hur vi använder olika digitala verktyg för att underlätta både för medarbetare och omsorgstagare.
Utbildning
- Kompetensutveckling: Din chef har ansvar för att tillsammans med dig planera din kompetensutveckling. Det gör ni i medarbetarsamtalet, ni sätter upp individuella mål kopplade till verksamhetens mål för de kommande åren. Ni identifierar vilka kompetenser och kunskaper som ska utvecklas för att du ska kunna ta nästa steg hos oss.
- Äldreomsorgslyftet: Visar du framfötterna har du möjligheten att på arbetstid utbilda dig till undersköterska och 50% betalt. Detta innebär att du har möjlighet att få en månadsanställning. Du ansöker hos din chef. När utbildningen är klar erbjuds du en högre lön. Utbildningen är på ca 9 månader beroende på tidigare erfarenhet.
”Jag har fått en fantastisk möjlighet att få plugga i kombination med arbete, vilket jag är mycket glad över. Upplägget med att studera halvtid och arbeta sker genom något som heter Äldreomsorgslyftet. En satsning som staten har gjort där man erbjuder ge ny och befintlig personal möjlighet att utbilda sig på arbetstid för att stärka kompetensen inom äldreomsorgen.”
- Jennifer Ringvall studerar till undersköterska och arbetar på Ängabogårdens korttidsboende.
Läs hela intervjun här.
- Validering: Har du tidigare erfarenhet från vård och omsorg kan du få dina kunskaper validerade genom oss. Resultatet kan bli ett intyg, betyg eller kompletterande utbildning.
- Framtidens ledare: Syftet med utbildningen är att vi vill inspirera och ta tillvara på medarbetare med potential för ett aktivt, tydligt och närvarande ledarskap och har ett inre engagemang för framtida uppdrag som ledare i Alingsås kommun.
- Digital kommunportal: Vi har en digital kommunportal där du hittar och har tillgång till olika typer av utbildningar och material.
Här finns vi
Kontakt
Har du frågor, tveka inte att höra av dig!
Nese Zuberi, enhetschef
0322616515
[email protected]
Facklig kontakt
Lena Jonsson, kommunal
0322-617218
Har du frågor, tveka inte att höra av dig!
Nese Zuberi, enhetschef
0322616515
[email protected]
Facklig kontakt
Lena Jonsson, kommunal
0322-617218