Tipsa om jobbet

Biståndsenheten söker socialsekreterare/ biståndsbedömare

Yrke: Biståndsbedömare Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 09 juni 2025

Vi söker nu en socialsekreterare till individ och familjeomsorgen, IFO till biståndsenheten med inriktning vård och omsorg. 

Här finns stora möjligheter att utvecklas och växa i din roll. Vi har ett ambitiöst introduktionsprogram och stöttar gärna dig som vill utbilda dig. 

Scrolla ner och läs allt om jobbet.

Som socialsekreterare handlägger du ansökningar och bedömer behov, informerar, fattar beslut och följer upp insatser för de som har rätt till insatser utifrån socialtjänstlagen (SoL).

I din roll möter du främst personer som är över 65 år, deras anhöriga samt godemän/förvaltare. Vi samarbetar med utförarverksamheten såsom hemtjänst, korttidsboende, särskilda boenden, övrig socialtjänst, myndigheter, sjukvård.

Arbetet innebär i hög utsträckning myndighetsutövning med krav på rättssäkerhet, gemensamt förhållningsätt och likvärdiga bedömningar. Med hjälp av din kunskap och ett gott bemötande ser du till att de individer du möter får den hjälp och det stöd de behöver för att kunna leva ett gott och självständigt liv som andra.

Hos oss får du ett stimulerande och ansvarfullt arbete med stor möjlighet att påverka samt tillgång till metod och processhandledning. Biståndsenheten arbetar teambaserat och vi söker socialsekreterare som är nyfiken, engagerad och vill vara med och dela vi-känslan.

Vi använder oss av dokumentationssystemet Procapita/Life Care och biståndsenheten har under några år arbetat utifrån IBIC. I uppdraget ingår att hantera vårdplaneringsystemet SAMSA. Som socialsekreterare erbjuds du ett spännande och utmanade arbete som präglas av respekt för allas lika värde.

Om arbetsplatsen
Biståndsenheten är indelad i två grupper, Vård och omsorg samt LSS/Psykiatri. På enheten arbetar 14 socialsekreterare, förste socialsekreterare och enhetschef. Biståndsenheten består av en erfaren och kunnig arbetsgrupp där samarbete och teamarbete präglar vardagen.

Arbetsplatsen och förvaltningen präglas av närhet och tillgänglighet och det är lätt att gå till varandra.


Vi söker dig som är socionom eller har annan högskoleutbildning som vi bedömer likvärdig.

Det är önskvärt att du är väl förtrogen i handläggningsprocessen enligt socialtjänstlagen samt har erfarenhet av dokumentation i verksamhetssystemen IBIC/SAMSA och Life Care och att du har lätt för att lära dej hur de olika systemen fungerar.

Krav

  • Då tjänsten innefattar administrativt arbete behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig och resonera både i tal och skrift.

Meriterande

  • Erfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och beslut är meriterande för tjänsten och från målgrupp.

Dina personliga egenskaper är viktiga, därför söker vi dig som

  • gillar högt tempo, och kan balansera olika krav och behålla lugnet i svåra situationer och även då ta välgrundade beslut
  • ser möjligheter och lösningar och väljer aktivt att se (arbets)livet från den ljusa sidan
  • tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus
  • utgår från allas lika värde och skapar god atmosfär i olika möten och likaså i den egna arbetsgruppen.



Här finns vi

Kontakt

Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Susanne Vinqvist, enhetschef Biståndsenheten
0303-738141
[email protected]


Facklig kontakt

Nås via kommunens växel
0303-73 00 00


Till Stenungsunds webbsida

Sociala medier

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Stenungsunds kommun

Ansök nu