Tipsa om jobbet

Avdelningschef till Vård och Omsorg

Yrke: Avdelningschef Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 01 juni 2025

När nuvarande avdelningschef går vidare till nytt uppdrag söker vi dig som lockas av att tillsammans med ditt ledningsteam fortsätta att leda och utveckla vård- och omsorgsverksamheten.

Höjdpunkter: 

  • Stimulerande arbetsuppgifter i en spännande miljö med ständig utveckling.
  • Möjlighet att vara en aktiv och närvarande ledare.
  • Tillgång till ledarskapsutbildning.
  • Goda möjligheter till utbildning och utveckling i din roll.
  • Nytänkande och innovativ organisation.

Scrolla ner och läs allt om jobbet.

Du ska säkerställa och vidareutveckla förvaltningens verksamhet och bär det övergripande ansvaret för de områden som ingår i avdelningen: särskilt boende, hemtjänst, kommunal primärvård och dagverksamhet. I ledningsteamet ingår 11 enhetschefer. Tillsammans skapar ni förutsättningar för att förvaltningens resurser används effektivt och på bästa sätt. 

Som avdelningschef ingår du i förvaltningschefens ledningsgrupp tillsammans med ytterligare två avdelningschefer, Mas, utredare/utvecklare och förvaltningsövergripande administratör.

Arbetsuppgifter och ansvar

  • Samordna och leda den strategiska planeringen av verksamheten.
  • Sätta mål, utveckla och följa upp avdelningens arbete.
  • Ansvar för avdelningens samlade budget.
  • Arbetsmiljöansvar för medarbetarna inom vård- och omsorgsavdelningen.
  • Ta initiativ till och delta i samverkan med såväl interna som externa aktörer.
  • Ta fram underlag och föredra ärenden i socialnämnden.



Du har en relevant akademisk utbildning samt tidigare erfarenhet från såväl ledande befattning inom offentlig verksamhet, som från något av verksamhetsområdena. 

Krav

  • God förståelse av den kommunala beslutsprocessen, och vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation.
  • Som avdelningschef krävs att du har goda förkunskaper inom gällande lagstiftning, budgetprocess och personalfrågor samt att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.

Du behöver också ha god pedagogisk förmåga vad gäller att motivera och entusiasmera dina medarbetare i såväl dagligt arbete som i förändringsprocesser.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet där egenskaper som kommunikationsförmåga, trygghet i ledarrollen, samarbetsvilja och förmåga till helhetssyn är särskilt viktiga.

Dina personliga egenskaper är viktiga, därför söker vi dig som

  • är en person som drivs av ditt engagemang för de frågor du bär ansvar för, och din vilja att utveckla den verksamhet du leder och verkar inom.
  • initierar samverkan och har erfarenheter från socialtjänstens olika samverkansparter
  • bidrar till att skapa en attraktiv arbetsplats för medarbetarna och en god kvalitet för dem som tar del av våra tjänster
  • är analytisk, flexibel och inger som ledare trygghet för dina medarbetare, genom att vara lyhörd, pedagogisk och tydlig i din kommunikation och ditt beslutsfattande. 



Här finns vi

Kontakt

Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Johan Lundh, förvaltningschef
0523-613389


Facklig kontakt

Nås via kommunens växel
0523-610000


Besök Lysekils hemsida

Sociala medier

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Lysekils kommun

Ansök nu