Tipsa om jobbet

Avdelningschef till avdelningen för mottagning och utredning

Yrke: Avdelningschef Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 14 december 2025

Nu söker vi en engagerad och samarbetsinriktad avdelningschef till avdelningen för mottagning och utredning. Rollen är både utmanande och viktig och erbjuder stora möjligheter till eget lärande och utveckling. 

Höjdpunkter: 

  • Stimulerande arbetsuppgifter i en spännande miljö.
  • Ständig utveckling, engagemang och framtidstro. 
  • Verksamhet där kvalitet och professionalitet står i centrum.
  • Engagerad och kompetent chefsgrupp. 

Socialförvaltningen befinner sig i en tid av utveckling och nyorientering. Vi följer omvärldsutvecklingen och anpassar verksamheten därefter. Självklart med hållbarhet och medborgarnas behov i fokus. 

Lockas du av att tillsammans med ditt ledningsteam leda och utveckla utredning och handläggning inom det sociala verksamhetsområdet och vara en del i omställningen till den nya socialtjänstlagen? Då ska du söka dig till oss. 

Scrolla ner och läs allt om jobbet.

Du ska säkerställa och vidareutveckla förvaltningens verksamhet och du bär det övergripande ansvaret för myndighetsutövningen i alla socialtjänstens verksamheter och för alla åldersgrupper. I avdelningen ingår också avgiftshandläggning och systemförvaltning för socialtjänstens verksamhetssystem.

I din roll har du följande ansvar och arbetsuppgifter:

  • Ta initiativ till, samordna och leda den strategiska planeringen av verksamheten.
  • Ansvara för fortlöpande utveckling, sätta mål för och följa upp avdelningens arbete.
  • Ledning och styrning utifrån Lysekils kommuns styrmodell.
  • Ansvar för avdelningens samlade budget.
  • Arbetsmiljöansvar för avdelningen.
  • Ta initiativ till och delta i samverkan med såväl interna som externa aktörer.
  • Ta fram underlag och föredra ärenden i socialnämnden.

Team
Du har två enhetschefer i ditt team. Tillsammans skapar ni förutsättningar för att förvaltningens resurser används effektivt och på bästa sätt. Vi lägger vikt vid att verksamhetsmålen uppnås utifrån de ekonomiska ramar som finns.

Som avdelningschef ingår du i förvaltningschefens ledningsgrupp tillsammans med ytterligare tre avdelningschefer, MAS, SAS, en utredare/utvecklare, folkhälsostrateg och förvaltningsövergripande administratör.



Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet där egenskaper som kommunikationsförmåga, trygghet i ledarrollen, samarbetsvilja och förmåga till helhetssyn är särskilt viktiga

Därutöver så ser vi att du har intresse av att leda utvecklingsarbete, skicklighet i att utveckla verksamheten efter de behov som uppstår samt god pedagogisk förmåga vad gäller att motivera och entusiasmera dina medarbetare i såväl dagligt arbete som i förändringsprocesser.

Kvalifikationer

Krav för rollen är att du har

  • en relevant akademisk utbildning samt tidigare erfarenhet från såväl ledande befattning inom offentlig verksamhet, som från något av verksamhetsområdena
  • god förståelse av kommunal beslutsprocess, vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation
  • goda förkunskaper inom gällande lagstiftning, budgetprocess och personalfrågor 
  • god förmåga kunna uttrycka dig väl i tal och skrift
  • kunskap och erfarenhet av budgetansvar och ekonomiarbete. 

Erfarenheter från samverkan kring tidiga samordnade insatser är meriterande. Kunskap från verksamhetsområdet och vana att arbeta i en politiskt styrd organisation är meriterande. 

Här finns vi

Kontakt

Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Johan Lundh
0523-613389


Facklig kontakt

Nås via Kontaktcenter
0523-613000


Besök Lysekils hemsida

Sociala medier

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Lysekils kommun

Ansök nu