Attraktivitet är första steget för framgångsrik kompetensförsörjning enligt ARUBA-modellen. Negativa fördomar om jobb inom äldreomsorg och funktionsstöd är en betydande orsak till att för få väljer branschen. För att ändra bilden av jobben synliggör Go Care upplevelsen hos dem som trivs i branschen och allt den erbjuder.
Genom Go Care kan arbetsgivare över hela landet samverka för att öka attraktionskraften. Det är inte det enskilda arbetsgivarvarumärket för t.ex. en kommun eller privat aktör som är svagt utan branschens. Varje arbetsgivare behöver inte lägga resurser på att kommunicera samma sak.
Tillsammans kan vi jobba bredare, bättre och billigare.
Idag spenderar de allra flesta timmar varje dag i det digitala. Det ger stora möjligheter att kontinuerligt synliggöra jobben för att öka attraktionskraften. Go Care ser till att jobben syns på ett attraktivt sätt i sociala medier lokalt kring er. Om ni gör egen jobbannonsering i sociala medier så får ni en förstärkande PR-effekt som ökar intresset för era jobb.
Go Cares sajter är som digitala jobbmässor. Här kan dem som är nyfikna på, eller redan har, ett jobb inom äldreomsorg och funktionsstöd hitta inspiration och information om jobb samt yrkes- och karriärmöjligheter.
Arbetsgivare kan hänvisa till sajterna för att öka intresset hos potentiella kandidater och medarbetare. Attraktionskraften ökar ju mer inblick vi ger i vad branschen erbjuder.
Go Care utvecklar material som väcker intresse och ökar attraktionskraften som arbetsgivare kan visa upp och hänvisa till i sin kontakt med kandidater vid t.ex. skolbesök, fysiska mässor och olika steg i kandidatresan.
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev så får du tips, eventinbjudningar, och erbjudanden! Missa inte det.