Dela

Solna stad

Kom och jobba hos oss i omsorgen i Solna stad. Våra verksamheter inom äldreomsorg och funktionsstöd erbjuder jobb där du får andra människor att må bra. Med engagerade kollegor och stöttande chefer har du möjlighet att utvecklas och påverka. Helt enkelt arbetsplatser att trivas på! 

Höjdpunkter med att jobba hos oss: 

  • Chefer som ser och bryr sig om dig.
  • Nära till tunnelbana, pendeltåg, tvärbana och buss.
  • Interna utbildningar och goda karriärmöjligheter.
  • Friskvårdsbidrag, rabatter och förmåner.
  • Ett meningsfullt arbete som ger mycket tillbaka.

För oss är det viktigt att man arbetar utifrån lyhördhet, trygghet och samverkan för att skapa ett meningsfullt, självständigt och aktivt liv för individen.

Scrolla ner och läs mer om hur det är att jobba hos oss.

Karriärmål
Hälsa
Förmåner
Ledarskap
Digitala verktyg
Utbildning


Karriärmål

  • Goda möjligheter till utveckling: Vi är en stor organisation vilket gör det möjligt för dig att växa inom staden. Vi är duktiga på att fånga upp talanger och ge dig möjlighet att utvecklas på din arbetsplats genom till exempel utbildning eller mer ansvar inom ett område. 
  • Ombudsroller: Om du vill fördjupa dig i ett område finns möjlighet att söka en ombudsroll. Det ger dig ansvar för ett område du är extra intresserad av. Arbetar du inom äldreomsorgen så kan du exempelvis bli handledare för nyanställda och elever, språkombud, anhörigombud, palliativt ombud, demensombud eller kvalitetsombud. Inom funktionsstöd har vi bland annat gruppledare i verksamheten, aktivitetsombud, introduktionsansvarig, bomötesombud, brandskyddskontrollant och ansvarig för beställningar.
  • Specialistundersköterska: Via Äldreomsorgslyftet har du som är undersköterska möjlighet att studera till specialistundersköterska på arbetstid.
  • Specialistsjuksköterska: Via Äldreomsorgslyftet har du som sjuksköterska möjlighet att studera till specialistsjuksköterska på arbetstid.



Hälsa

  • Friskvårdsbidrag: Som tillsvidareanställd har du rätt till ett friskvårdsbidrag på 3 000 kr/år. 
  • Friskvårdsportal Wellnet: Via Wellnet kan du utnyttja ditt friskvårdbidrag och hitta erbjudanden på friskvård som till exempel träning, massage och fotvård. 
  • Gym: Om du har din arbetsplats i stadshuset har du tillgång till ett gym som ligger längst ner i byggnaden. 
  • Företagshälsovård: Företagshälsovården kan bland annat genomföra utredningar och rehabiliteringsinsatser på grund av arbetsrelaterade situationer. Det är din chef som beslutar om du har rätt till företagshälsovård. 
  • Hälsokontroll för nattpersonal: Jobbar du natt blir du erbjuden en hälsokontroll när du börjar din tjänst och sedan vart femte år.



Förmåner

Vi är en arbetsgivare som tar ansvar, därför erbjuder vi trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Vi erbjuder även flera förmåner. 

  • SKAKIS: Solna stads personalförening anordnar gemensamma sociala, kulturella och fysiska aktiviteter som bidrar till gemenskap för Solna stads medarbetare och till att nya kontakter knyts mellan förvaltningsgränserna. 
  • Personalstöd: Personalstödet är en kostnadsfri tjänst där du anonymt kan få professionell vägledning och stöd vid psykosociala, privatjuridiska och ekonomiska frågeställningar.
  • Semesterväxling: Du har möjlighet att byta semesterdagstillägg mot extra lediga dagar. Du ansöker hos din chef som beslutar om det är möjligt utifrån verksamhetens behov.
  • Trygg anställning med goda anställningsvillkor: Genom vårt kollektivavtal har du många bra förmåner och en stor trygghet i din anställning. Några exempel på vad du får är förmånliga semestervillkor, pensionsinbetalningar på 6% av din årslön och försäkringar vid sjukdom här.  



Ledarskap

Vi tycker det är viktigt att ha engagerade och närvarande chefer i våra verksamheter. 

  • Nära ledarskap: Som medarbetare har du tillgång till chefsstöd dygnet runt vilket är en trygghet för våra medarbetare. 
  • Ledarskapsutbildade chefer: Ledarutvecklingsprogrammet Klart ledarskap riktar sig till chefer i Solna stad med personal- och budgetansvar. Utbildningen ger våra chefer förutsättningen att skapa trygga och öppna relationer i arbetsgruppen. 
  • Nära samarbete mellan chefer: Våra chefer har ett nära samarbete för att utbyta erfarenheter och ge stöd till varandra. De har även regelbundna ledningsgruppsmöten för att diskutera aktuella frågor.  



Utbildning

  • Introduktion: För att du ska få en bra start på din nya arbetsplats och känna dig trygg med dina arbetsuppgifter erbjuder vi en individanpassad introduktion. Du får då ta del av våra rutiner, omsorgstagare och om staden som arbetsgivare. Vi är flexibla om du känner att du behöver fler introduktionsdagar med bredvidgång. 
  • Kompetensportalen: Vår kompetensportal är en digital plattform som erbjuder utbildningar och kurser till dig som medarbetare. Vissa utbildningar är obligatoriska, som exempelvis Brandsäkerhet och GDPR, medan andra är kopplade till kompetensutveckling inom olika områden. I utbudet finns lärarledda utbildningar, online-utbildningar samt digitala lärarledda utbildningar via Teams. 

  • Läs till undersköterska på betald arbetstid: Genom den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet kan du få möjligheten att utbilda dig till undersköterska på betald arbetstid. Då varvas jobb med utbildning. 
  • Kompetensutveckling inom funktionshinderområdet: Du som jobbar inom funktionshinderområdet kan ta del av Forum Carpes utbildningar genom oss. Du kan vidareutbilda dig och specialisera dig inom t. ex. autism eller utvecklingsstörning. Har du allmän undersköterskeutbildning så kan specialisera dig och har då möjlighet att kunna fortsatta jobba som vanligt kombinera det med att läsa utbildningen. 
  • Demenscertifiering: Hemtjänsten genomgår en certifiering inom demens. Det innebär att alla medarbetare får utbildning inom demens som sedan avslutas med ett prov för att säkerställa kunskaperna. Demenscertifieringen genomförs av demenskoordinator och arbetsterapeut. 
  • Utbildning inom BPSD: Vi erbjuder våra medarbetare att gå en intern utbildning inom BPSD för att få bredare kunskaper om demenssjukdomar. 
  • Utbildningskatalog för chefer: Via vår kompetensportal finns kurser som vänder sig till dig som är chef. Utbudet av kurser uppdateras hela tiden. 



Digitala verktyg

Inom omsorgen i Solna stad använder vi digitala verktyg för att underlätta både för medarbetare och omsorgstagare. Här är några exempel: 

  • Digitala lås inom hemtjänsten.
  • Kameror för nattillsyn inom hemtjänsten.

  • Mobiltelefoner som ger tillgång till schema och planering, vi dokumenterar även via mobilen.
  • Inom funktionshinderområdet används appar för att t.ex. underlätta i kommunikationen eller som stöd vid matlagning.
  • Trygghetslarm.
  • Robotkatt på vårt äldreboende.
  • Läsplattor för underhållning på vårt äldreboende.
  • Vårt journalsystem är digitaliserat och integrerat med andra system.
  • Digitaliserat avvikelsesystem.



Flexibilitet

Eftersom våra verksamheter i vård och omsorg är i gång dygnet runt, alla dagar i veckan, så finns det stor flexibilitet i arbetstider och schemaläggning. Vi erbjuder arbetspass förlagda på dag/kväll, natt och även helger.

  • Möjlighet att jobba heltid: Vi har som mål att erbjuda dig möjlighet att jobba heltid om du vill. 
  • Inga delade turer: Vi har sammanhängande arbetspass utan delade turer. 

Att jobba inom vård och omsorg är ett omväxlande arbete där man träffar flera spännande människor. Du får utföra olika typer av arbetsuppgifter och du behöver kunna anpassa dig efter individens unika behov då vi alltid har omsorgstagaren i fokus.

En arbetsgivare att trivas hos
Vi är stolta över att vi inom Solna stad kan erbjuda arbetsplatser där våra medarbetare trivs och känner att de har ett meningsfullt arbete. Ett kvitto på detta är att medarbetare i snitt stannar hos oss i 11 år. Läs mer om vad våra medarbetare tycker här.

Öppet arbetsklimat och delaktighet
Här har våra medarbetare roligt tillsammans, litar på varandra och känner omsorgstagarna väl. Vi har gemensamt jobbat fram tydliga rutiner för att försäkra oss om att vi erbjuder en omsorg av hög kvalitet. Det är viktigt att du som medarbetare känner inflytande och delaktighet i verksamheten, därför uppmuntrar vi ett öppet klimat där man gärna får engageras sig i vårt utvecklingsarbete – vi kan alltid bli bättre.

Dina personliga egenskaper är viktiga hos oss
Våra medarbetare har alla olika bakgrund och intressen, men vad alla har gemensamt är ett stort engagemang för att hjälpa och ge stöd åt andra människor. Det är de personliga egenskaperna som är viktigast när du jobbar hos oss. Hos oss jobbar medarbetare

  • med empati och ett intresse för människor
  • som har lätt för att samarbeta
  • som är engagerade och serviceinriktade
  • som är flexibla och har ett gott omdöme.




Kort om oss

  • Verksamheter: Särskilt boende, korttidsboende och växelvård, hemtjänst med nattpatrull och trygghetslarm, förebyggande verksamhet med seniorträffar, friskvård för äldre och förebyggande hembesök, fixarservice, anhörigstöd, demensteam, grupp- och servicebostäder inom LSS, personlig assistans, boendestöd och daglig verksamhet.

  • Hos oss jobbar bland annat: Vårdbiträden, undersköterskor, sjuksköterskor, arbets- och fysioterapeuter, personliga assistenter, stödassistenter, stödpedagoger, gruppledare och chefer.  
  • Storlek: Ca 470 medarbetare och ca 2 100 omsorgstagare. 

Här finns vi

Kontakt

Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

[email protected]

Solna stads kontaktcenter
08-746 10 00


Besök Solna stads hemsida

Sociala medier

Lediga tjänster