Skurups kommun
Hos oss finns utrymme för arbetsglädje, kamratskap och utveckling!
Inom äldreomsorgen i Skurup är vi cirka 300 medarbetare som varje dag gör vårt yttersta för att göra livet för Skurups årsrika bättre. Hos oss är du med och bygger en attraktiv arbetsplats där dialog, öppenhet och gott bemötande är en del av det dagliga arbetet.
- Bra balans mellan arbete och fritid.
- Närvarande och engagerade chefer.
- Fantastiska arbetskollegor och arbetsmiljö.
- Trygg anställning med flera förmåner.
- Organisation som är i ständig utveckling.
Scrolla ner och läs mer om hur det är att jobba hos oss.
Karriärmål
- Ombudsroll: Som ombud fördjupar du dig inom ett område och stöttar dina kollegor genom dina kunskaper. Exempel på områden du kan bli ombud inom är språk, dokumentation, hygien och demens.
- Yrkesambassadör: Som yrkesambassadör deltar du på mässor och möter bland annat elever i grundskolan och gymnasiet där vi marknadsför yrket.
- Administratör: Ansvarar bland annat för att förbereda avtal till timvikarier, inlogg, inköp, schemaläggning och telefoner.
- Administrativ koordinator: Ansvarar för schemaläggning och planering inom hemtjänsten. Ett möjligt karriärsteg för dig som är undersköterska och som har erfarenhet av att jobba inom hemtjänsten.
- Systemförvaltare: Innebär att du har operativt ansvar för drift och förvaltning av olika verksamhetssystem
- Tillförordnad enhetschef: Innebär att du som är undersköterska har möjlighet att ta en ledarroll och exempelvis täcka upp när en enhetschef är föräldraledig.
Förmåner
Vi tar ansvar och du har trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Vi erbjuder även flera förmåner.
- Semesterdagar: Som månadsanställd har du rätt till minst 25 semesterdagar. När du fyller 40 får du 31 dagar och vid 50 får du totalt 32 semesterdagar varje år. Som timanställd har du inga semesterdagar utan du får semesterersättning på lönen.
- Förmånscykel: Två gånger per år har du som medarbetare möjlighet att teckna ett avtal om förmånscykel. Cykeln hyr du genom att bruttolöneavdrag under tre år. Sen kan du köpa ut den för restvärdet.
- Mer pengar till pensionen: Vårt pensionsavtal, AKAP-KR innebär att beloppet som vi som arbetsgivaren betalar in till din pension höjts från 4,5 procent till 6 procent av din lön upp till 7,5 inkomstbasbelopp.
- Semesterväxling: Du har möjlighet att ansöka om att växla semestertillägget till fler semesterdagar.
- Konstförening: Vi har en konstförening som varje år arrangerar utflykter för att besöka konstnärer och utlottning av konst. Du som väljer att vara med deltar i utlottningen genom ett bruttolöneavdrag på 50 kr.
- Kaffe och te: Du har tillgång till gratis kaffe och te på din arbetsplats.
- Arbetsredskap: Självklart tillhandahåller vi lämpliga arbetskläder. I hemtjänsten har du även tillgång till cyklar, hjälm och bil för att enkelt och säkert ta dig till våra kunder.
Utbildning
- Utbildningsportal: Hos oss ska du känna dig trygg. Vi erbjuder nyanställda ett utbildningspaket med flera olika utbildningar som till exempel basal hygien, lyftteknik och läkemedelshantering. Men även social dokumentation.
- Goda förutsättningar vid vidareutbildning: Är du intresserad av att plugga vidare till undersköterska? Då ger vi dig goda förutsättningar att jobba parallellt med dina studier genom att erbjuda ett schema som ger utrymme för båda delarna.
- Äldreomsorgslyftet: Vi är en del av den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet vilket kan ge dig chansen att utbilda dig till undersköterska samtidigt som du jobbar och får full lön.
- Stjärnmärkning: Medarbetare på våra äldreboenden har genomgått en utbildning inom personcentrerad omvårdnad vid demens. Syftet med utbildningen är att ge omvårdnadspersonalen verktyg och kunskap för att utveckla och anpassa den dagliga vården utifrån kundens behov. Som ny medarbetare på våra äldreboenden kommer även du kunna bli erbjuden att få gå denna utbildning.
Hälsa
- Friskvårdsbidrag: Som månadsavlönad medarbetare erbjuds du varje år ett friskvårdsbidrag på 1 500 kr.
- Företagshälsovård: Om du har besvär eller en skada som är relaterad till dina arbetsuppgifter eller arbetsplats har du tillgång till företagshälsovård via din chef. Via företagshälsovården har du även möjlighet att boka in stödsamtal för att få hjälp att hantera en besvärlig situation.
Ledarskap
- Närvarande chefer: Hos oss är det aldrig långt till din närmsta chef. Våra chefer har sin arbetsplats i verksamheterna för att kunna vara närvarande och insatta i det dagliga arbetet.
- Stöd till chefer: För att ge våra chefer de bästa förutsättningarna för att vara en bra ledare finns flera stödfunktioner som administrativ personal, personalavdelning, löneavdelning, ekonomiavdelning, kommunikationsavdelning, HR och IT-support.
Flexibilitet
- Stabila scheman: Vi använder oss av stabila scheman vilket innebär att vi har ett grundschema där vi kan göra mindre justeringar under ordnade former och efter arbetstidslagen.
- Rätt till heltid: Vi erbjuder dig som är tillsvidareanställd medarbetare möjligheten att arbeta heltid. Självklart finns också möjligheten om att ansöka om att jobba deltid.
- Kortare arbetsvecka för nattarbetare: Jobbar du natt har du kortare arbetsvecka jämfört med dem som jobbar dag och kväll.
Digitala verktyg
- Nyckelfria lås: Inom hemtjänsten låser vi upp våra kunders ytterdörrar med hjälp av våra mobiltelefoner.
- Mobiltelefoner: Alla tillsvidareanställda har en personlig arbetsmobil där man kommer åt allt som behöves under ett arbetspass som schema, dokumentation, inloggningssystem och Vårdhandboken.
- Digital signering HSL: Vi har digital signering för arbetsuppgifter inom HSL.
Lokaler och omgivning
Heminsatsernas hus
Våra medarbetare inom hemtjänsten är samlade på en plats, Heminsatsernas hus som invigdes 2022. Här både börjar och avslutar man sitt arbetspass. Att vi är samlade på en plats underlättar för god kommunikation kollegor emellan. Heminsatsernas hur ligger centralt i Skurup nära tågstationen vilket underlättar för pendling hit. I lokalerna finns även sjuksköterskor och rehab-personal.
Hemtjänsten består av fyra geografiska områden: Centrum Väster, Centrum Öster, Landsbygd Norr och Landsbygd Söder. Skurup ligger naturskönt på den skånska sydkusten och erbjuder en härlig arbetsmiljö när du tar dig runt mellan kunderna.
Våra äldreboenden:
Skurups äldreboenden finns både i centrala Skurup och i utkanten av Rydsgård. Gemensamt för våra boenden är att de erbjuder en trevlig boendemiljö, fina trädgårdar och flera aktiviteter som t. ex. musikunderhållning, besök av djur och spadagar. Vi ser till att fira alla högtider och försöker alltid göra varje måltid till något speciellt.
Om du är nyfiken kan du besöka äldreboendens Instagram-konton för att ta en titt:
God hälsa och bra villkor
För oss är det viktigt att erbjuda en bra arbetsmiljö med balans mellan arbete och fritid. Det skapar förutsättningar för god hälsa både privat och i arbetslivet. Därför jobbar vi för att erbjuda trygga och schyssta anställningar, arbetsplatser med bra stämning både mellan kollegor och omsorgstagare, goda förutsättningar att påverka på din arbetsplats och att försöka vara tillmötesgående när det kommer till ett schemaupplägg som passar dig.
Roligt att komma till jobbet
Fantastiska arbetskollegor och god kommunikation är något som definierar våra arbetsplatser inom äldreomsorgen i Skurup. Hos oss jobbar du tillsammans med personer som har roligt samtidigt som de tar ansvar för att erbjuda god omvårdnad och ett rikare liv för våra årsrika i kommunen. Hos oss har du möjlighet att göra direkt skillnad i en annan människas vardag, vilket är en mycket positiv känsla.
Salutogent förhållningssätt
Vi utgår från det salutogena förhållningssättet, vilket innebär att vi ser människan och alltid utgår från det friska. Vår omsorg fokuserar på att erbjuda stöd och utgår från kundens villkor och önskemål.
Kort om oss
- Verksamheter: Särskilt boende, korttidsenhet, dagverksamhet och hemtjänst.
- Hos oss jobbar bland annat: Vårdbiträden, undersköterskor, sjuksköterskor, fysioterapeuter, arbetsterapeuter, äldrepedagoger och chefer.
- Storlek: Ca 300 medarbetare.