"Efter en månad i hemtjänsten har du lärt dig så mycket om människor, och dig själv."

Emelie hade tänkt söka till polishögskolan eller arbeta som personlig assistent, men efter att ha börjat jobba extra på en hemtjänst i Stockholm växte intresset för äldreomsorg. Här berättar hon om resan från vårdbiträde till VD, och ger sina bästa tips till dig som vill starta och driva eget företag i äldreomsorgen.

Varför började du jobba inom äldreomsorgen?

Jag träffade en kille i Stockholm så jag flyttade dit från Sundsvall. Ville jobba med personlig assistans, men hittade inget jobb inom det. Till slut hittade jag ett jobb på hemtjänsten, och började samma vecka som jag sökte. När jag fick ett jobberbjudande som personlig assistent tackade jag nej, jag var fast.

Varför?

Jag lärde känna mina kunder så väl, jag kände mig behövd och uppskattad. Det var häftigt. Jag lärde känna deras anhöriga. Jag fick mycket eget ansvar, det var jag som planerade omsorgen för mina omsorgstagare.

För Emelie är träning och välmående viktigt. Hennes medarbetare får tillgång till gymmet som ligger granne med företagets kontor, och någon gång i veckan går ett gäng kollegor tillsammans och tränar. 

Berätta om ett starkt minne från hemtjänsten i Stockholm?

Jag besökte en av mina gamla kunder i Stockholm, jag fick låna nyckeln av hennes barn. Då tog jag med min lilla dotter, vi gick in och jag ropade ”hallå”. Hon hörde direkt att det var min röst. hon nästan skrek ”ÄR DET EMELIE!” Sedan satt vi och pratade om umgicks som vi brukade. Det var så fint.

Det bästa med att arbeta i hemtjänsten?

Du får en livserfarenhet. Om du har jobbat bara en månad i hemtjänsten har du lärt dig så mycket om människor, och dig själv. Vad du klarar av, att samarbeta med andra, du lär dig extremt mycket. Den som arbetat i hemtjänsten kan sättas i alla situationer utan problem. Den har lätt att få kontakt, är trygg i sig själv och kan samarbeta.

Vad brinner du mest för idag?

Att äldre personer ska ha rätt till vård och omsorg som är anpassat efter DERAS behov. Alla ska kunna få stöd och hjälp efter deras förutsättningar. Jag försöker ha en dialog med kommun och politiker för att kunna anpassa kommun/socialtjänsten efter behovet de äldre personerna har och inte tvärt om.

Jag tycker även att det måste bli bättre samspel mellan dagens ungdomar och de äldre. Det är en sådan klyfta. Det är dessa personer som har byggt det samhälle vi lever i idag. Det är otroligt häftigt att lära känna de vars fotspår du går i, lära dig av deras kamp och arbete.

Det är dessa personer som har byggt det samhälle vi lever i idag. Det är otroligt häftigt att lära känna de vars fotspår du går i, lära dig av deras kamp och arbete.

Hur gick det till när du och din mamma startade eget?

Lagen om valfrihet skulle införas i Sundsvall, att privata aktörer fick bedriva hemtjänst. Min mamma som är undersköterska blev intresserad. Vi började gå på lite informationsmöten och sedan gick det snabbt, vi fick starta företaget innan vi ens fick veta om vi blev beviljade av kommunen.

Den stora utmaningen var att man behövde ha 6 års erfarenhet av att ha jobbat inom hemtjänst, med verksamhetsansvar. Men då insåg vi att jag hade jobbat så många timmar i Stockholm under mina fyra år så att det räckte för sex år.

Ditt Liv vill vara en arbetsplats där man trivs och mår bra. "I framtiden vill jag att vi ska växa och öppna trygghetsboende, dagverksamhet och äldreboende, i samma anda som vår hemtjänst.", säger Emelie. 

Hur var det att starta upp något helt nytt?

Det var ganska tungt i början. Många var emot privat hemtjänst. Så vi tog det ganska försiktigt och gjorde inte så mycket reklam. Våra första kunder var det som inte ville ha Sundsvalls hemtjänst. Då var vi det enda alternativet. Nu har vi haft Ditt Liv i sex år, och vi har haft hand om 136 personer.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

Att driva företaget vidare och bli ännu bättre. Jag vill få ett ja till att utveckla företaget vidare med dagverksamhet och äldreboende. Jag kommer fortsätta tänka på personalen och hur de kan få det så bra som möjligt. Det är dom som är ute och ser till att behovet kunderna har blir uppfyllt.