Tipsa om jobbet

Ersta diakoni söker Verksamhetschef till hemtjänsten i Bromma

Yrke: Verksamhetschef Anställningsform: Tillsvidare. Heltid. Lön: Månadslön Sök jobbet senast: 01 mars 2020

Ersta hemtjänst drivs av Ersta diakoni, Sveriges största idéburna aktör inom vård och omsorg. Allt överskott går tillbaka till verksamheten, vilket ger oss möjlighet att göra mer för våra kunder.

Vår verksamhet vilar på värdegrunden: "Se människan", utifrån att vi är professionella, skapar tillit och hopp. 

Du får utbildning, stöd och jobbar i nära samarbete med andra chefskollegor inom Ersta.

Nu söker vi på Ersta hemtjänst i Bromma dig som är en erfaren, trygg och beslutsmässig ledare med förmåga att få dina medarbetare att växa och ta ansvar.


Karriärmål
Hälsa
Förmåner
Ledarskap
Digitala verktyg
Utbildning

  • Inget vinstsyfte – eventuellt överskott återgår i verksamheten vilket ger dig utrymme att göra det lilla extra 
  • Värderingsstyrd organisation med lång historia: Ersta diakoni är Sveriges största idéburna aktör inom vård och omsorg

  • "Chefskörkort" - introduktion, utbildning i utvecklande ledarskap, med mera
  • Chefsportalen – digitalt chefstöd. Du har även centralt stöd från exempelvis HR, IT, ekonomiavdelning 
  • Du blir en del av Ersta hemtjänst ledningsgrupp
  • Förmånsportal med rabatter och erbjudanden
  • Aktiviteter för medarbetare: exempelvis after works, löpargrupper och yoga 



Som chef inom Ersta hemtjänst har du stöd både från kollegor  via ledningsgruppsmöten, från HR- ekonomi- och marknadsavdelning centralt, samt via vårt digitala chefsstöd, Chefsportalen. 



Karriärmål 

    • Individuell kompetensutvecklingsplan: Tillsammans hittar vi dina styrkor och vad du trivs med att göra, och utformar din individuella kompetensutvecklingsplan  
    • Ledningsgrupp: Du blir en del av Ersta hemtjänst ledningsgrupp och har ett nära samarbete och kunskapsutbyte med kollegor inom andra enheter.

    • Utvecklingsmöjligheter: Ersta diakonis äldreomsorg växer snabbt. Det öppnar upp många möjligheter för dig som vill utvecklas vidare. 
    • Rör dig inom organisationen: Vi driver både vård och omsorg inom Ersta diakoni. Inom äldreomsorgen finns hemtjänst, dagverksamhet, och äldreboenden Vi har även individ- och familjeomsorg. Vi driver Ersta sjukhus och snart startar vi LSS-verksamhet på flera orter i Sverige. För dig som är intresserad finns möjlighet att bidra inom fler av våra verksamheter. 



     


    Utbildning 

    • "Chefskörkort": Som ny chef inom Ersta diakoni får du en gedigen introduktion bestående av flera delar. Däribland introduktionskurs, samt utbildning i utvecklande ledarskap. 
    • Kompetensutveckling: Vi ställer höga krav på kompetens bland våra medarbetare. Vi arbetar strukturerat och säkerställer att all omsorgspersonal har den grundkompetens som behövs. Vi stöttar med extra kurser och utbildningar när det behövs, exempelvis kan du ansöka om spetsutbildning till demensundersköterska.





    Ledarskap 

    • Chefsutveckling: Som chef har du hjälp och stöd inom organisationen, och vi bidrar till din utveckling. Exempelvis genomför vi årliga medarbetarundersökningar, erbjuder kompetensutveckling och har väl utvecklade stödfunktioner. 
    • Stödfunktioner: Du har tillgång till vårt digitala chefsstöd, Chefsportalen. Du har även tillgång till centrala stödfunktioner, exempelvis IT- HR och kommunikationsavdelning. 
    • Vi ser människan:  Vi arbetar med utvecklande ledarskap där vi ser hela människan. Vi utgår från varje medarbetares behov och resurser. Tillsammans hittar och lyfter vi det som varje individ är bra på.
    • Delaktighet och transparens: Det ska vara lätt att vara med i förbättringsarbetet inom Ersta diakoni. Vi informerar regelbundet om verksamhetens styrning och som chef samlar du medarbetare i exempelvis teammöten, förbättringsråd och reflektionsmöten. Du håller i regelbundna arbetsplatsträffar med fokus på delaktighet och öppenhet.


     


    Förmåner 

    • Trygghet: Kollektivavtal med tjänstepension. Vi har samverkansavtal och nära relationer mellan verksamhet, stödfunktioner och arbetstagarorganisationer. 

    • Förmånsportal:  ”Förmånsporten” har du möjlighet att sy ihop ett eget förmånspaket och få tillgång till mängder av rabatter och erbjudanden på exempelvis biobiljetter eller friskvård. Du får även överblick över din anställning, såsom lönespecifikation, kompensation och andra förmåner.
    • Aktiviteter:  En gång i månaden har vi after work på vackra Ersta Terrassen i Stockholm, med utsikt över hela staden. Hit är alla medarbetare välkomna.
    • Tillgång till lokaler: Som månadsavlönad medarbetare har du rabatt om du vill hyra vår restaurang Ersta Terrassen. Du har även rabatt om du äter här. Du har även rabatt på hotellrum.





    Digitala verktyg 

    Vi är måna om att förenkla och digitalisera våra arbetssätt. Här är några exempel på digitala verktyg som vi använder i vår verksamhet: 

    • Mobil tillgänglighet inom hemtjänsten: via mobilen har dina medarbetare tillgång till schema, instruktioner och har möjlighet att signera insatser, vilket förenklar arbetsledningen. 
    • Förmånsporten i mobilen: Som månadsavlönad medarbetare har du tillgång till Förmånsporten, som går att ladda ner som en app till mobilen. Här får du tillgång till mängder av rabatter och erbjudanden på exempelvis biobiljetter eller friskvård. Du får även överblick över din anställning, såsom lönespecifikation, kompensation och andra förmåner.


       

    Hälsa 

    • Friskvårdsbidrag: 2000 kr/år för dig som är anställd med månadslön längre än 6 månader

    • Aktiviteter: På huvudkontoret på Södermalm i Stockholm ordnar vi aktiviteter som är öppna för alla som arbetar inom Ersta diakoni. Exempel på aktiviteter är aktiviteter som anordnas av Ersta IF, exempelvis löpgrupp och yoga.

    • Vi har även personalkör och meditation i Ersta kyrka. 


    I rollen som verksamhetschef ansvarar du självständigt för att planera, leda, utveckla och kvalitetssäkra arbetet inom hemtjänstverksamheten.

    Du arbetar med att skapa och bibehålla goda relationer till kunder, anhöriga/närstående och medarbetare.

    I din roll ingår:

    • att utveckla kontakter med kommunen samt pensionärsorganisationer.
    • ansvar för att beviljade insatser utförs mot kund samt resultat- och personalansvar för din verksamhet.
    • att utföra uppdraget enligt vårt avtal med kommunen.
    • att regelbundet ansvara för översyn av rutiner och processer i kvalitetsledningssystemet och se till att vi arbetar enligt dessa.
    • att rapportera till områdeschefen.

    Du kommer att ha ett nära samarbete med enhetens gruppchef samt övriga kollegor inom Ersta diakoni. Som hjälp i ditt arbete finns Ersta diakonis centrala stödfunktioner så som IT, HR, inköps-, marknad- och kommunikationsavdelning.

    Utöver detta har du återkommande samarbete med kommunen och svarar för uppföljning gentemot dem samt deltar i utbildningar och möten i deras regi.


    Krav på tjänsten är att du har avslutad högskoleutbildning med social inriktning; till exempel Socionom- eller social omsorgsutbildning.

    För att bli aktuell för rollen skall du dessutom ha minst 3 år sammanhängande erfarenhet av arbetsledning inom social omsorg.

    Erfarenhet från hemtjänst är meriterade.

    Om dig:

    • Du är väl förtrogen med lagar, förordningar och föreskrifter inom verksamhetsområdet och det är positivt om du har erfarenhet av kvalitetsarbete.
    • Du är positiv, utåtriktad och har en stark drivkraft.

    • Du kommunicerar framgångsrikt, är kvalitetsmedveten och trivs i ett relationsbyggande arbete. 
    • Du har förmåga att arbeta resultatinriktat och systematiskt följa upp samt att bedriva förbättringsarbeten i verksamheten.
    • Du är en erfaren, trygg och beslutsmässig ledare med förmåga att få dina medarbetare att växa och ta ansvar.
    • Du kan handskas med många varierande arbetsuppgifter samtidigt.
    • Du har en god organisationsförmåga och har ett helhetsperspektiv.

    Med ett genuint intresse för människor skapar du i ditt ledarskap förutsättningar för organisationen att nå målen.  Du är även en självklar förebild och lever efter företagets värderingar.

    Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper såsom pedagogisk insikt, ledaregenskaper, initiativtagande och personlig mognad. 

    Du behärskar svenska i tal och skrift och har god kunskap i Officepaketet.

    Ersta diakoni är en idéburen organisation som bedriver sjukvård, socialt arbete, utbildning och forskning professionellt och icke-vinstsyftande.

    Verksamheten vilar på en kristen grund och vi hjälper människor i utsatta livssituationer. Till oss är människor med alla livsåskådningar välkomna. 

    • Verksamhet: Sjukvård, socialt arbete, utbildning och forskning
    • Organisationsform: Idéburen verksamhet
    • Omfattas medarbetare av kollektivavtal? Ja
    • Erbjuds medarbetare i omsorgen arbetskläder? Ja 



    Läs mer om Ersta diakonis verksamhet på Seniorval: 
    Ersta diakoni på Seniorval.se

    Här finns vi

    Här finns vi

    Ersta Hemtjänst Bromma

    Råckstavägen 32, Bromma

    Har du frågor om tjänsten? Hör av dig! 

    Agnieszka Valdner Områdeschef
    08-714 60 02
    agnieszka.valdner@erstadiakoni.se


    Besök Ersta diakonis webbplats

    Sociala medier

    Räkna ut resväg

    Mer om oss

    Läs mer om Ersta diakoni

    Ansök nu