Tipsa om jobbet

Biståndshandläggare till äldreomsorgen

Yrke: Biståndshandläggare Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Sök jobbet senast: 19 december 2024

Som ett led i omställningen till nya Socialtjänstlagen utökar vi nu med ytterligare en biståndshandläggare till Biståndsenheten äldreomsorg.

Höjdpunkter:

  • Gör skillnad för våra medborgare.
  • Bli en del av ett litet, engagerat och kreativt team.
  • Var med och utveckla framtidens socialtjänst.
  • Trygg arbetsgivare med kollektivavtal och bra förmåner.
  • Mindre organisation med korta beslutsvägar.

Scrolla ner och läs allt om jobbet.

Rättssäkerheten i handläggningen genomsyrar hela handläggningsprocessen och vår strävan är att ge rätt insats till rätt person vid rätt tillfälle. Arbetet innebär att i huvudsak utreda behov, fatta beslut, följa upp insatser samt att administrera olika processer i vårt system. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår egen verksamhet och vi vill att du blir en naturlig och aktiv del i detta genom deltagande i olika arbetsgrupper och enskilda uppdrag.

Som biståndshandläggare ansvarar du för att utreda behov, bedöma, besluta och följa upp insatser för personer över 18 år och äldre, enligt Socialtjänstlagen. Vi arbetar kontinuerligt för att uppnå en rättssäker, jämställd och jämlik biståndsbedömning. Arbetet kräver ett lyhört och genuint bemötande gentemot våra omsorgstagare och du behöver även ha ett stort intresse för att samverka med andra professioner, verksamheter och myndigheter.

I ditt arbete utgår du från kunskap och beprövad erfarenhet. Du tar även hänsyn till aktuell lagstiftning, riktlinjer och rutiner samt fattar beslut enligt gällande delegationsordning. Bemötandefrågor är viktiga, vi strävar efter att vara respektfulla, trovärdiga, tydliga och effektiva.

Myndighetsarbetet ställer höga krav på att du är både flexibel och professionell. Du kan hålla givna tidsramar och har hög förmåga att strukturera, planera och prioritera. Vid din sida har du en 1:e biståndshandläggare som stöttar och coachar dig i ditt dagliga arbete.

Om biståndsenheten
Enheten består av 5 medarbetare, inklusive 1:e socialsekreterare. Enheten har sin tillhörighet inom Individ- och familjeomsorgen.

Vi vill erbjuda den bästa möjliga socialtjänsten inom givna ramar. Vi vill i vårt arbete veta vad våra insatser leder till och har medborgaren i fokus i allt vi gör.

Vi välkomnar en biståndshandläggare som vill göra skillnad för våra medborgare i Askersunds kommun. Du är uppdaterad inom ämnesområdet socialt arbete och har kunskap inom gällande lagstiftning.

Meriterande

  • Socionomexamen. 
  • Kunskaper om och erfarenhet av utredning, handläggning och dokumentation.
  • IBIC dokumentationssystem. 
  • Minst ett års erfarenhet från målgruppen som innefattar erfarenhet av biståndsbedömning inom äldreomsorg och utskrivningsplanering från sjukhus.

Dina personliga egenskaper är viktiga
För oss är det mycket viktigt att du både visar stort engagemang och intresse för målgruppen samtidigt som du har förmåga att hålla ett tydligt fokus utifrån uppdraget. För att lyckas i denna roll bör du vara flexibel och lösningsorienterad samt bra på att skapa hållbara relationer då du är en viktig nyckelperson i ditt uppdrag.

Du kommer bli en del av ett litet, engagerat och kreativt team som har arbetsglädje samt ett fokus på uppdraget. Enheten för biståndshandläggning arbetar fortlöpande med att utveckla verksamheten och den person vi söker ska vara delaktig och bidra till utveckling och känna engagemang i förändringsarbetet och i omställningen mot en ny socialtjänstlag.

Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation. Vi vill tillsammans med dig utveckla framtidens socialtjänst men vi vet också vikten av att tycka om att förvalta.

För att trivas hos oss behöver du vara nyfiken, flexibel och ödmjuk inför andra människors livssituation. Du är också bra på att kommunicera, samarbeta och bemöter andra både internt och externt med respekt.

Krav

  • Du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
  • God dokumentationsförmåga och aktuell kunskap om sociallagstiftning.
  • B-körkort.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och ser att du har en personlig mognad och är trygg och stabil. Du arbetar självständigt och driver dina processer vidare och tar ansvar för och genomför fattade beslut.

Är du en person som andra känner tillit till och som värdesätter goda samarbeten inom det social arbetets arena - en person som också kan bidra med öppenhet och nytänkande och ser möjligheter inom ramen för nya socialtjänstlagen tycker vi att du ska söka till oss!

Läs mer om vad Askersunds kommun erbjuder som arbetsgivare.



Här finns vi

Kontakt

Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Ewa Andersson, enhetschef IFO/vuxen & Integration
0583 820 61
[email protected]

Frida Andersson, 1:e biståndshandläggare
0583 820 71
[email protected]



Till Askersunds webbplats

Sociala medier

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Askersund kommun

Ansök nu