Tipsa om jobbet

Enhetschef till hemtjänsten

Yrke: Enhetschef Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Lön: Månadslön Sök jobbet senast: 14 augusti 2022

Är du en driven, kommunikativ och empatisk ledare som vill vara med och utveckla äldreomsorgen framåt i Arvika kommun?

Då kan du vara den enhetschef vi söker till hemtjänstenheten Garvaren i centrala Arvika, när en av våra nuvarande enhetschefer går vidare till annat uppdrag. 

Som medarbetare inom Arvika kommuns vård och omsorg möts du av en respekt och tro på att du kan, du vill och att du vågar. Tillsammans med engagerade kollegor och närvarande chefer har du det viktiga uppdraget att hjälpa Arvikabor i behov av stöd.

Karriärmål
Hälsa
Förmåner
Digitala verktyg
Utbildning

Som enhetschef kommer du att ansvara för att det dagliga arbetet utförs utifrån politiska beslut, aktuell verksamhetsplan och lagstiftning.

Uppdraget innebär att säkerställa bemanning och schemaläggning inom enheten samt medverka till hållbar ekonomisk utveckling inom verksamheten. Som enhetschef ansvarar du för arbetsmiljön med fokus på det systematiska arbetsmiljöarbetet för din enhet.

Vidare kommer du att driva och utveckla enheten men också vara med och utveckla äldreomsorgen i stort tillsammans med övriga kollegor. Som enhetschef kommer du ingå i avdelningens ledningsgrupp tillsammans med övriga enhetschefer samt avdelningschef.

 I uppdraget är det av största vikt att ha högt fokus på våra omsorgstagare samt upprätthålla en säker och god arbetsmiljö.

Vi ser att du som söker har lämplig högskoleutbildning och/eller annan arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vi vill att du har ledarerfarenhet och några års arbetslivserfarenhet inom verksamhetsområdet Vård och omsorg.

Som person

  • är du lugn, stabil och kontrollerad även i stressituationer
  • har du stor initiativförmåga samt god förmåga att ta eget ansvar

  • har du god förmåga att kommunicera och samverka
  • är du lösningsfokuserad och driven.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav

  • Du behöver ha körkort då äldreomsorgens verksamheter finns på flera orter runt om i Arvika kommun. 

Våra hemtjänstenheter  finns på landsbygden och i centrala Arvika. 

Landsbygd: Gunnarskog, Edane, Klässbol, Sulvik, Glava

Centrala delar: Vik, Garvaren, Höglunda, Strand, Tapeten, Smedberg

  • Organisationsform: Kommun
  • Kollektivavtal: Ja
  • Arbetskläder: Ja

Detta är vad vi erbjuder våra anställda. Erbjudandet kan variera beroende på vilken yrkeskategori och anställningsform du tillhör.


Karriärmål 

Vård och omsorg är en framtidsbransch och hos oss finns det möjligheter till utveckling. Här följer några exempel på möjligheter till specialisering och utökat ansvar:

  • En plan för din utveckling: Du har medarbetarsamtal med din chef och då lägger ni en plan för din individuella kompetensutveckling.
  • Särskilda uppdrag: Som undersköterska finns det möjlighet att ta ett större ansvar inom ett visst område genom det vi kallar för särskilda uppdrag. Det kan bland annat handla om förflyttningsteknik, kost, hygien och demens. Genom att ta dig an ett särskilt uppdrag får du möjlighet att specialisera dig och utvecklas inom nya områden.  
  • Vägen till en chefsroll: För att ta en chefsroll i vår organisation behöver du högskoleutbildning i grunden. Om du saknar högskoleutbildning men visar intresse och potential finns det ändå vägar mot en chefsroll. Du kan få prova på rollen inom ramen för ett vikariat och ta tjänstledigt får att tillgodogöra dig nödvändig utbildning. 


Utbildning

Vi satsar på våra medarbetares kompetensutveckling. Om du är en driven person som vill utvecklas i din yrkesroll så finns goda möjligheter att göra det genom oss. 

  • Introduktionsutbildning: Som nyanställd får du en ordentlig introduktion så att du känner dig trygg med dina arbetsuppgifter och förväntningar på din roll. Utbildningen omfattar både teoretiska och praktiska moment.    
  • Läs till vårdbiträde eller undersköterskaGenom den statliga satsningen Äldreomsorgslyftet finns det möjlighet att läsa till vårdbiträde eller undersköterska på betald arbetstid, där jobb varvas med studier.
  • Gå specialistutbildning:  Du som är undersköterska kan få möjlighet att vidareutbilda dig till specialistundersköterska inom till exempel demens- eller palliativ vård. Det finns även möjlighet att gå en vidareutbildning för att bli digitaliseringstekniker som är en specialistutbildning inom välfärdsteknik. 
  • Mentorskap och utbildning för chefer: Som ny chef kommer du tilldelas en mentor som stöttar och guidar dig i början. Du kommer också gå utbildningen Utvecklande ledarskap som utvecklats av Försvarshögskolan. Ledarmodellen kännetecknas av relationsbyggande och en öppen dialog. Du kommer få lära dig ge stöd men också ställa krav och konfrontera med gott uppsåt. 


Hälsa

Vi har en rad insatser och förmåner för att främja våra medarbetares hälsa. Här följer ett urval: 

  • Friskvårdsbidrag:  Du som är visstidsanställd och jobbat sex sammanhängande månader eller mer som löper under ett kalenderår har rätt till friskvårdsbidrag på 1 000 kr/år.  

  • Företagshälsovård: Via vår företagshälsovård Avonova har vi tillgång till företagssköterska, läkare, ergonom arbetsmiljöingenjör och legitimerad psykoterapeut. 
  • Föreningen ASKIM: Arvika stads kommunalanställdas idrotts- och motionsförening är till för kommunens anställda, förtroendevalda och deras familjemedlemmar. Som anställd är du automatiskt medlem. Föreningen erbjuder ett brett utbud av motionsaktiviteter och tävlingar; de lottar även ut biljetter till bio, föreläsningar och andra evenemang.  

  • Hälsoinspiratör: Medarbetare som är extra intresserade av motion och hälsa kan ta rollen som hälsoinspiratör. De tar ett extra ansvar när det gäller att uppmuntra till motion och andra hälsosamma val bland medarbetarna. De fungerar också som ett stöd till sin chef i det hälsofrämjande arbetet. 
  • Rökfri arbetstid: Våra medarbetare har rätt till en rökfri arbetsmiljö, därför är rökning inte tillåtet under arbetstid. För den som vill sluta röka och önskar stöd i detta erbjuder Arvika kommun deltagande i en rökavvänjningsgrupp eller individuell rökavvänjning.



Digitala verktyg 

Genom digitala arbetssätt frigör vi tid från administration som vi i stället kan lägga på att ge mer personlig omsorg och service till dem vi stödjer. 

  • Nyckelfria lås: I äldreomsorgen använder vi digitala lås så att vi inte behöver använda nycklar. Vi öppnar enkelt med en app. Det spar tid och ökar flexibiliteten i vår planering.  

  • Trygghetskamera:  Omsorgstagare som behöver regelbunden tillsyn kan välja att inte alltid få fysiska besök utan att vi istället tittar till dem via en kamera.  

  • Planeringssystem: Vi använder planeringssystemet TES. Där ser du hela ditt arbetsschema, hittar information om insatser och personerna du besöker och kan göra anteckningar direkt i mobilen.  
  • Digitaliseringstekniker: I vår organisation finns särskilda digitaliseringstekniker som installerar, sköter och utvecklar våra välfärdstekniska system som kameror, GPS-larm och nyckelfria lås.  


Förmåner

  • Årskort hos Värmlandstrafiken: Du har möjlighet att köpa ett årskort hos Värmlandstrafik och betala det med månadsvisa löneavdrag, vilket innebär en signifikant reduktion av kostnaden för dig. Förmånen gäller tillsvidareanställda eller den som kommer att vara anställd i minst ett år.  
  • Semesterväxling: Under vissa förutsättningar och i dialog med din chef har du möjlighet att växla ditt semestertillägg mot fler semesterdagar.
  • ASKIM-stugan: Arvika kommuns personalförening ASKIM har en stuga i Koppsäng utanför Arvika som anställda kan boka helt utan kostnad. Stugan kan bokas en gång per anställd och år. Stugan kan till exempel bokas för arbetsplatsträff eller för en privat tillställning. 

Här finns vi

Här finns vi

Har du frågor, tveka inte att höra av dig!

Christina Nilsson, avdelningschef
0570-82070


Facklig kontakt

Vision
0570-81742

Ledarna (nås via kommunens växel)
0570-81600

Kommunal
0570-81741


Besök Arvika kommuns hemsida

Sociala medier

Räkna ut resväg

Mer om oss

Läs mer om Arvika kommun

Ansök nu